4

روز جهانی دیابت و امید به خودکفایی در تولید انسولین

  • کد خبر : 8393
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
روز جهانی دیابت و امید به خودکفایی در تولید انسولین

مدیرعامل انجمن دیابت ایران، گفت: در خصوص تولید انسولین گام های ارزشمندی برداشته ایم و انسولین های مدرن نیز در کشور ما در حال تولید است.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرکامران نیکوسخن، در حاشیه اولین کنگره مجازی دیابت در ایران که به مناسبت روز جهانی دیابت برگزار شد، در خصوص اهمیت تامین انسولین برای بیماران دیابتی، اظهار داشت: متاسفانه از سوی برخی از بیماران دیابتی، بحث کنترل قند خون و مصرف داروها و انسولین به صورت جدی و دقیق، در نظر گرفته نمی شود، این در حالی است که یکی از ضروری ترین موضوعات برای این بیماران، افزایش توانمندی ها و خودکنترلی است.

وی در خصوص مصرف انسولین در کشور، تصریح کرد: افراد مبتلا به دیابت نوع یک، به دلیل اینکه بدنشان قادر به تولید انسولین نیست، باید از انسولین استفاده کنند. برآوردهای کلی نشان می دهد که حدود صدهزار بیمار دیابتی نوع یک در کشور وجود دارند که این افراد حتما باید از انسولین استفاده کنند.

نیکوسخن با اشاره به بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، افزود: افراد دیابتی نوع ۲، در ابتدا نیاز به انسولین ندارند و معمولا درمان آنها از طریق دریافت دارو است اما به دلیل اینکه دیابت یک بیماری پیشرونده است، آنها هم پس از مدتی به انسولین نیاز پیدا می کنند. به طور تقریبی می توان گفت که از میان بیماران نوع ۲ در کشور، حدود ۵۰۰ هزار نفر نیاز به دریافت انسولین دارند.

وی با اشاره به روز جهانی دیابت، ادامه داد: امسال، صد سال از تولید انسولین در جهان می گذرد و به عبارتی تولید صدسالگی انسولین است و با پیشرفت هایی که اتفاق افتاده، بشر توانسته است ضمن کنترل قند خون بیماران دیابتی، کیفیت زندگی آن را نیز ارتقا بخشد.

نیکوسخن با اشاره به اینکه تولید انسولین در ایران سابقه زیادی دارد، ادامه داد: کشور ما هم در خصوص تولید انسولین گام های ارزشمندی برداشته و خوشبختانه انسولین های مدرن نیز در کشور ما در حال تولید است.

به گفته وی، انسولین های ایرانی، با ارزیابی و تایید وزارت بهداشت در داروخانه های سراسر کشور توزیع شده و مردم می توانند آن را تهیه کنند

مدیرعامل انجمن دیابت ایران تصریح کرد: به طور کلی مردم باید نسبت به همه داروهایی که در سطح داروخانه ها وجود دارد اطمینان خاطر داشته باشند، چرا که بحث اثربخشی آنها و نیز بحث های کیفی آن قطعا توسط سازمان غذا و دارو بررسی شده است. خوشبختانه ما در طول این مدت، از بیمارانی که انسولین ایرانی را مصرف کرده اند، گزارشی مبنی بر مشکل خاصی در آنها دریافت نکرده ایم و امیدواریم با همت همه دست اندرکاران، به نقطه خودکفایی برسیم تا بیماران برای تامین انسولین دغدغه نداشته باشند.

خودسرانه میزان انسولین را تغییر ندهید

در ادامه این برنامه، امیر ضیایی فوق تخقق بیماری های غدد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار داشت: متاسفانه بیماران تا زمان ظهور عوارض دیابت، آن را جدی نمی گیرند. این درحالی است که دیابت، به مرور زمان، دستگاه های مختلف بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد و عوارضی که گاه جبران ناپذیر است را به افراد تحمیل می کند و به همین جهت ما به همه بیماران تاکید می کنیم که باید نسبت به کنترل قند خون دقت نظر داشته باشند و ارکان آن را مراقبت کنند.

به گفته وی، فعالیت بدنی، رژیم غذایی و استفاده از داروها مهمترین ارکانی است که یک بیمار دیابتی باید به آن توجه داشته باشد و بیماران باید توجه داشته باشند که نباید خودسرانه میزان انسولین و سایر داروهای خود را تغییر دهند

ضیایی در خصوص مصرف انسولین اضافه کرد: انسولین های نوترکیب و آنالوگ در دنیای امروز، گام بلندی است که در تولید انسولین برداشته شده و خوشبختانه در کشور ما، با تولید انسولین بازالین، دسترسی بیماران به این دارو تسهیل شده است.

وی در خصوص کیفیت انسولین ایران، تاکید کرد: تولید انسولین بازالین در کشورمان با تایید وزارت بهداشت انجام شده و این نشان می دهد که بیماران می توانند در سراسر کشور از آن بهره مند شوند و این یک وظیفه ملی است که از دارویی که کیفیت دارد، حمایت کنیم.

۵۰۷۰۹۶۶

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=8393

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.