15
مسعودی ریحان در آستانه سالروز تولد ستارخان:

ستارخان، حکومت مشروطه را به ایران آورد!

  • کد خبر : 6750
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
ستارخان، حکومت مشروطه را به ایران آورد!
خزانه دار شورای شهر تبریز گفت: فردا ۲۸ مهر ماه مصادف با روز تولد ستارخان است، فردی که پادشاهی مطلق را به حکومت مشروطه تبدیل کرده است که در تاریخ ایران هیچ کس نتوانسته این کار را انجام دهد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، غلامحسین مسعودی ریحان افزود: بعد از به توپ بستن مجلس توسط کنسول روس، دیکتاتوری در کشور حکم فرما شد اما ستارخان ۱۱ ماه در تبریز ایستادگی کردند و با محاصره تبریز توسط روس ها تبریز توانست مقاومت کند تا جای که محمد علی شاه مشروطه را قبول کند.
 
وی اظهار داشت: ستارخان در مقابل پیشنهاد تزار روسیه در خصوص ملحق شدن به روس ها گفت من تلاش می‌کنم ۷ دولت زیر پرچم ما باشد نه اینکه من در سایه پرچم دیگران باشم و این الگوی وطن پرستی برای جوانان است.
 
مسعودی ریحان اضافه کرد: نهایتاً بعد از ماه ها محاصره تبریز که قوای روس با حمایت و موافقت محمد علی شاه و دولت انگلیس به ایران حمله می کنند، ستارخان و  سایر مجاهدین به جهت جلوگیری از بهانه تجاوز روس طی تلگرافی به دولت مرکزی درخواست عدم دخالت بیگانگان در مسائل داخلی می دهند.
 
وی ادامه داد: نهایتاً بعد از اقداماتی که ستارخان انجام می‌دهد و مشروطه خواهان می‌توانند تهران را فتح کنند و مشروطه پیروز می شود، اما برخی ها چشم دیدن موفقیت‌های ستارخان را در تبریز نداشتند که ستارخان به دلیل عدم همکاری در تبریز و مشکل تراشی ها ستارخان به دعوت آیت الله خراسانی به تهران می‌رود و در پارک‌اتابکی اسکان می‌یابند.
 
عضو شورای شهر تبریز گفت: در آن روزها می‌گویند ستارخان و همراهانش باید خلع سلاح شوند که ستارخان نیز به این امر راضی بود که برخی اطرافیان به این‌کار راضی نبودند که با حمله به پارک اتابکی، ستارخان از ناحیه پا زخمی می‌شود و چهار سال با تحمل این رنج و درد از دنیا می رود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=6750

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.