9

سهم ۸۰ درصدی اپتومتریست ها در بررسی مشکلات بینایی

  • کد خبر : 5975
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
سهم ۸۰ درصدی اپتومتریست ها در بررسی مشکلات بینایی

اپتومتریست ها نقش عمده ای در تشخیص اختلالات بینایی دارند، به طوری که بیش از ۸۰ درصد مشکلات چشم می تواند توسط آنها بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن علمی اپتومتری ایران به همت اساتید گروه های اپتومتری دانشگاه، روز چهارشنبه ۱۶ مهر ۹۹ همزمان با روز جهانی بینایی، وبینار پیشگیری از آسیب های بینایی را با شرکت جمع زیادی از اپتومتریست های کشور برگزار نمود.

در این وبینار علمی، علی میرزاجانی رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران،گفت: در کشور ما مشابه دیگر کشورهای در حال توسعه هنوز مهم ترین عامل آسیب های بینایی عدم دسترسی به عینک و جراحی به موقع آب مروارید است.

در ادامه، ابراهیم جعفرزاده پور دبیر بورد اپتومتری، به نقش اپتومتریست ها در عرصه سلامت چشم و بینایی اشاره کرد و افزود: بیش از ۸۰ درصد مشکلات بینایی و چشم می تواند توسط اپتومتریست ها بررسی و با تجویزهای مقتضی مرتفع گردد.

وی گفت: البته در ایران از همه قابلیت های اپتومتری استفاده نمی شود.

عباس ریاضی عضو هیات علمی دانشگاه ، در سخنانی با عنوان این مطلب که حدود ۹۰ درصد آسیب های بینایی در کشورهای در حال توسعه و فقیر رخ می دهد، تاکید کرد: طبق آمارهای جهانی دو سوم آسیب های بینایی در کشورهای فقیر مربوط به زنان و دختران است.

وی، ازدواج های فامیلی را معضلی جدی در ایجاد بیماری های ارثی چشم و اختلالات بینایی دانست.

در ادامه، ناصرصادقپور رئیس کمیته پیشگیری از نابینایی، نقش سمن ها و سازمان های مردم نهاد را در پیشگیری از نابینایی در کشور بسیار مهم دانست و در این خصوص نمونه هایی از اقدامات کمیته پیشگیری از نابینایی و خیریه سفیران نور وابسته به انجمن علمی اپتومتری ایران در مناطق محروم کشور را توضیح داد.

عبدالله فرزانه دکترای تخصصی اپتومتری و فعال در عرصه توانبخشی افراد کم بینا، گفت: مهم ترین مسئله برای کمک به افراد کم بینا نحوه استفاده از بینایی عملکردی فرد است.

وی افزود: با آموزش به افراد کم بینا می توان تسهیلاتی برای استفاده از باقیمانده بینایی این افراد ایجاد نمود.

فرزانه، کنترل دیابت و بررسی های دوره ای چشم بیماران دیابتی را بسیار مهم دانست و گفت: اپتومتریست ها می توانند در زمینه غربالگری مشکلات دیابت در چشم و ارجاع به موقع آنها به متخصصین شبکیه چشم نقش مهمی ایفا نمایند.

در ادامه این وبینار، علی سیفی اپتومتریست و فعال در عرصه ساخت ملزومات اپتیک، اظهار داشت: در زمینه تجهیزات کم بینایی مواردی وجود دارد که خود ما در ایران آنها را ساخته و می توانیم برای بهبود بینایی نیازمندان مورد بهره برداری قرار دهیم.

وی همچنین بر آشنا نمودن افراد کم بینا با حقوق شهروندی آنها تاکید کرد.

۵۰۴۲۷۰۴

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5975

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.