7

سکته مغزی در کشور ما ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی است

  • کد خبر : 7576
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
سکته مغزی در کشور ما ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی است

اردبیل – عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در ایران میانگین سنی بروز سکته مغزی ده سال کمتر از میانگین جهانی بوده و این نگرانی بزرگی در حوزه سلامت است.

ابوالفضل عطالو به مناسبت «روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی» در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه سکته مغزی پس از بیماری‌های قلبی و سرطان عامل سوم مرگ و میر در جهان است اظهار کرد: در رتبه بندی بین کشورهای جهان ایران در جایگاه ۹۰ قرار دارد که هشدار و زنگ خطری برای توجه هرچه بیشتر به عوامل بروز سکته مغزی و راه‌های پیشگیری از آن است.

وی از بروز سالانه ۱۶ میلیون سکته مغزی با مرگ و میر بالای شش میلیون نفر در جهان خبر داد و گفت: متأسفانه خطر سکته مغزی در کمین افراد میانسالان بوده و میانگین سنی بروز سکته مغزی در کشور ۱۰ سال از میانگین جهانی کمتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خاطرنشان کرد: سکته مغزی یک حادثه عروقی در مغز است که به دنبال اختلال در خون رسانی و آسیب دیدگی بافت‌های مغز ایجاد می‌شود و عوامل مختلفی اعم از کم تحرکی و چاقی، دیابت، چربی و فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی و مصرف مشروبات الکلی، استعمال مواد مخدر و سیگار در بروز آن دخیل است.

عطالو ادامه داد: سالانه هشتصد تا هزار نفر در اردبیل دچار سکته مغزی می‌شوند که شایع‌ترین و بیشترین نوع سکته «ایسکمیک» یا انسدادی که به دنبال لخته شدن خون در رگ‌های مغز اتفاق می‌افتد.

ارتقای سلامت جامعه در گرو افزایش آگاهی مردم از بیماری‌ها است

متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه خون ریزی در مغز یا سکته‌های گذرا نوع دیگری از سکته‌های مغزی هستند گفت: این نوع از سکته‌های مغزی با توجه به نوع و شدت آن با داروهای تی.پی.آ و یا به صورت «مکانیکال» تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه زمان، یکی از فاکتورهای مهم در تشخیص سکته‌های مغزی و درمان است، اظهار کرد: ارتقای سلامت جامعه در گرو افزایش آگاهی و دانش مردم از بیماری‌ها بوده و آگاهی و آشنایی با علائم سکته‌های مغزی نیز می‌تواند نقش بسزایی در کاهش عوارض و آسیب‌های پس از سکته ایفا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه بروز سکته مغزی در افراد با علائم مختلفی همچون حرکتی و حسی همراه است افزود: از این علائم می‌توان به فلج، سستی یک طرف بدن، «گزگز» و یا «مور مور» شدن دست و پا، سستی صورت، سرگیجه، دو بینی، عدم حفظ تعادل، عدم تشخیص چهره، لکنت زبان، عدم توانایی در ادای کلمات و تشنج اشاره کرد.

عطالو عدم توازن در صورت، ضعف عملکرد در دست، اختلال در صحبت کردن و عدم تعادل و اختلال دید از شایع‌ترین علائم سکته مغزی عنوان کرد و گفت: تشخیص و اقدام با تجویز داروهای مؤثر در زمان کمتر از سه ساعت می‌تواند در کاهش آسیب و عوارض سکته مغزی و بهبودی بیمار نقش چشم گیری داشته باشد.

متخصص مغز و اعصاب در پایان خاطرنشان کرد: کنترل عوامل خطر از جمله کم تحرکی، رژیم غدایی نامناسب، فشار خون، قند خون و استعمال مواد مخدر و سیگار می‌تواند در پیشگیری از بروز سکته‌های مغزی مؤثر باشد.

۵۰۵۸۹۲۰

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=7576

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.