14
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

شبهه‌افکنی درباره روز ملی شعر و ادب کوتاه‌بینانه است

  • کد خبر : 713
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
شبهه‌افکنی درباره روز ملی شعر و ادب کوتاه‌بینانه است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: بعد از گذشت سال‌ها از مصوبه به حق شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر نامگذاری ۲۷ شهریور به نام روز ملی شعر و ادب به دلیل جامعیت استاد شهریار در حوزه شعر و ادب فارسی، ترکی و عربی، هنوز اصل موضوع برای عده‌ای اندک مسجل نشده و کوته‌بینانه در تناسب این روز مهم، شبهه افکنی می‌شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، محمد محمدپور در نشست هماهنگی بزرگداشت روز ملی شعر و ادب، اظهار کرد: ما همه وظیفه داریم برای تقویت جایگاه فاخر شعر و ادب این سرزمین و معرفی مفاخر سترگ ایران زمین، به ویژه استاد سید محمد حسین شهریار، تلاش کنیم و این، نیازمند برنامه ریزی جامع و پیگیری مستمر است.

وی با ارائه‌ی گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در سال های گذشته و تعریف چشم انداز مد نظر برای نهادینه کردن روز ملی شعر و ادب، بر تشکیل هسته پیگیری این امر در کل کشور و ارج نهادن به این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد و هرگونه تعرض به این مصوبه را تعرض به قانون و انسجام ملی دانست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی تشریح کرد: روز ملی شعر و ادب، فرصت مناسبی برای شناسایی استعدادهای ادبی، معرفی جایگاه کم نظیر استاد شهریار به جامعه ادبی جهان و تولید آثار فاخر ادبی در حوزه زبان و ادبیات فارسی است.

محمدپور، استاد شهریار را حلقه‌ واسط شعر ترکی،‌ فارسی و عربی عنوان کرد و گفت: ۲۷ شهریور، روز ملی شعر و ادب فارسی را همواره به یاد استاد شهریار و دیگر ادیبان ایران زمین پاس خواهیم داشت، زیرا اشعار آن شاعر بزرگ ایران زمین در موضوعات مختلف هر یک شاهکاری در گنجینه ادبی ایران و ادبیات معاصر شناخته می شود.

در ادامه این نشست هر یک از حاضرین در جلسه ضمن اعلام اشتیاق برای برگزاری ملی و جامع الاطراف روز ملی شعر و ادب به ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات خود در این حوزه پرداختند.

در این نشست مصوب شد تا شورای هماهنگی و پیگیری بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی (با محوریت استاد شهریار) با هدف نهادینه کردن این روز و تقویت آن در سطح ملی و بین المللی با ارائه خط و مشی و راهبردها فعالیت مستمر داشته باشد.

همچنین، درخواست ابلاغ بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی توسط وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها و سایر دستگاه های فرهنگی، دعوت از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور و معاونین فرهنگی شهرداری های کشور به تبریز جهت عقد تفاهم نامه همکاری های مشترک، برگزاری جایزه ادبی استاد شهریار با استفاده از ظرفیت همه دانشگاه‌ها، بنیادهای فرهنگی – ادبی و در چارچوب های تعریف شده توسط بنیاد فرهنگ و هنر و ادب آذربایجان و هماهنگی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای ابلاغ به نمایندگی های فرهنگی ایران در خارج از کشور برای برگزاری برنامه روز ملی شعر و ادب از دیگر مصوبات این نشست بود.

بیست‌وهفتم شهریور، سالروز درگذشت شهریار، شاعر بزرگ معاصر، سال‌هاست که به‌عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی انتخاب شده است. این تصمیم، با همت دکتر علی‌اصغر شعردوست، نماینده مردم تبریز در دوره ششم مجلس شورای اسلامی، و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته و چنین روزی در تقویم ایران ثبت شد.

سیدمحمدحسین بهجت‌تبریزی که با نام هنری «شهریار» شناخته می‌شود، در تاریخ یازدهم دی‌ماه سال ۱۲۸۵ هجری‌شمسی در تبریز متولد شد و پس از ۸۲ سال زندگی پربرکت برای ادبیات و فرهنگ ایرانی معاصر، در سال ۱۳۶۷ هجری‌شمسی در تهران درگذشت و پیکرش در مقبره‌الشعرای تبریز به‌خاک سپرده شد.

دیوان شهریار مجموعه‌ای ارزشمند از انواع شعر فارسی همچون غزل و قصیده و قطعه و رباعی و شعر نو در حال‌وهواهای عاشقانه و عارفانه و مذهبی و اخلاقی و موضوعات دیگر است. شهریار یکی از مهم‌ترین شاعران مکتب رمانتیسیسم ایرانی است و شعرش در عین حال که استادانه سروده شده، به‌زبان عموم مردم است و هر کس با هر سطح سوادی که دارد در مرتبه خویش می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=713

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.