به گزارش آژانس خبری تبریزمن، سونیا اندیش با بیان اینکه متاسفانه موضوع کیفیت آسفالت معابر ما هنوز از مواردی است که گویا باید هر از چند بار توسط اعضای شورا تذکر داده شود، خاطرنشان کرد: کاملا روشن است که شهرداری در موضوع نظارت بر پروژههای آسفالتریزی با کمکاری و کوتاهی مواجه است.
وی افزود: کیفیت پخش و کمپکت اصولی آسفالت از نظر کارشناسان کیفیت مناسبی نیست. موضوع اصلاح سطح دریچههای فاضلاب و سایر تاسیسات شهری موجود در معابر هنوز حل نشده باقی مانده است و حتی در مواردی وضعیت بدتر و خطرناکتر نیز شده است.
وی مبنای اولویتبندی آسفالت معابر شهر را نامشخص خواند و تاکید کرد: به نظر میرسد اولویتبندی آسفالتریزی معابر با سلیقههای شخصی و اعمال نفوذهای غیرصحیح تعیین میشود و این عدم اولویتبندی صحیح در کنار بیتوجهی به امر نظارت، عملا هزینههای صورت گرفته جهت اصلاح معابر شهر را بیاثر و کماثر کرده است و علیرغم بودجههای بالایی که برای این امر اختصاص میدهیم، نتایج آن را در سطح شهر و در میزان رضایت شهروندان نمیبینیم.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: برخی از موارد ضمن تاکید پی در پی چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: عدم دقت کافی پیش از لکهگیری که حتی مشاهده شده بدون برچیدن تجهیزات ترافیکی مثل سرعتگیرها از روی آنها آسفالتریزی انجام شده است، نظارت بیشتر و استفاده از نیروهای متخصص و دلسوز جهت علتیابی خرابیهای روسازی و ارائه راهکار جهت رفع آنها، همتراز نمودن دریچههای تاسیسات شهری از جمله فاضلاب، آب، برق، مخابرات و… که متاسفانه حتی دریچههای نصب شده توسط خود شهرداری نیز در اکثر موارد همسطح نیستند، استفاده از مصالح بازیافتی ناشی از آسفالتتراشی بعنوان مصالح زیرسازی که جدیدا در سطح شهر مورد استفاده قرار میگیرد پیش از استفاده نیازمند آزمایشهای لازم بخصوص دانهبندی میباشد از جمله این موارد میتوان اشاره کرد.
سونیا اندیش، نظارت بهتر و بیشتر معاونت فنی و عمرانی بر لکهگیریهایی که توسط معاونت خدمات شهری اجرا میگردند، عدم توجه به ساعات اوج ترافیک و همچنین هدایت اصولی ترافیک در زمان پخش آسفالت که سبب نارضایتی شهروندان شده وچند روزی است و اخیرا در مقابل باغلارباغی تا پتروشیمی به همین دلیل شاهد ترافیک سنگین هستیم، عدم استفاده از علائم هشدار دهنده کافی، چراغ چشمکزن، نوار خطر و… که متاسفانه سبب بروز خسارت جانی و مالی به شهروندان میگردد و برای نمونه جدیدا در پایینتر از میدان بهارستان در بلوار شهید شفیعزاده شاهد واژگونی خودرو بودیم از جمله دیگر موارد مورد تذکر در جریان آسفالت معابر است.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز، اجرایی نمودن دوره تضمین آسفالت در آسفالتریزیهای سطح شهر بخصوص آسفالتریزیهای اساسی (جدیدا آسفالت اساسی اجرا شده در مسیر ساریزمین به زعفرانیه در کمتر از ۶ ماه نیازمند ترمیم و اصلاح شد که نیازمند بررسی است)، محدود نکردن فصلکاری آسفالتریزی با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم سرد شهر تبریز در زمان بارندگی و فصول سرد، لزوم استفاده از مصالح کوهی بجای رودخانهای که هم مقرون بصرفه بوده و هم بدلیل جذب قیر بالا باعث افزایش کیفیت آسفالت میگردد که در استاندارد ملی ۱۴۸۵۰ و نشریه ۱۰۱ نیز این مورد پیشنهاد شده است، تجهیز آزمایشگاه کنترل کیفیت آسفالت براساس استاندارد ملی ۱۴۸۵۰ جهت افزایش کیفیت اسفالت تولیدی را از این موارد برشمرد.