13
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی:

طغیان آفت “پروانه دم قهوه‌ای” در جنگل‌های ارسباران

  • کد خبر : 1374
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
طغیان آفت “پروانه دم قهوه‌ای” در جنگل‌های ارسباران
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی از طغیان آفت "پروانه دم قهوه‌ای" در جنگل‌های ارسباران خبر داد و افزود: شرایط خطرناک و شدید در منطقه از لحاظ این آفت اصلا وجود ندارد اما اقدام به کنترل این آفت کرده‌ایم تا در سال‌های آتی، شاهد خسارت به جنگل‌های ارسباران نباشیم.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، رستم صادقی، گفت: آفت «پروانه دم قهوه‌ای» یک آفت جنگلی است که در برخی سال‌ها طغیان می‌کند و باعث خسارت در جنگل‌ها می‌شود. 

وی افزود: خسارت ناشی از این آفت ابتدا در اوایل دهه ۸۰ در منطقه دیده شده بود و بار دیگر در سال ۹۸، طی پایش‌هایی که در جنگل‌های ارسباران از نظر آفت و بیماری‌ها انجام می‌گرفت، متوجه شدیم که در برخی از مناطق جنگلی شهرستان اهر در حومه روستاهای افیل، بهل و گوراوان از این آفت خسارت دیده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که آفت در مرز مشترک استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی طغیان کرده بود، با تشکیل جلسات مشترک کارشناسی بین اداره کل منابع طبیعی دو استان مقرر شد تا به صورت مشترک و هر استان در محدوده خود، در بحث کنترل این آفت اقدام کند.

صادقی گفت: بر اساس جمع بندی‌ها، آفت پروانه دم قهوه‌ای به صورت لاروهای زمستانی، بالای ۲۰۰ حتی به اندازه ۵۰۰ لارو در یک لانه جمع شده و زمستان گذرانی می‌کنند، این زمان بهترین موقع است تا به صورت مکانیکی و دستی این لانه‌ها از درخت جدا شده و در فاصله ۷۰۰ الی ۸۰۰ متری از جنگل در یک گودالی ریخته شده و از بین برود.

وی در خصوص ابعاد خسارت این آفت در استان، گفت: ۳۰۰۰ هکتار از جنگل‌های ارسباران در این منطقه وجود دارد که تاکنون آلودگی آفت در این منطقه جنگلی زیاد شدید نبوده است و لاروهای زمستانی در بالای ۱۵۰۰ هکتار از منطقه جنگلی به صورت مکانیکی حذف شده‌اند.

وی در خصوص مبارزه با لاروهایی که از لانه خارج شده‌اند، گفت: برای مبارزه با لاروهای زمستانی که از لانه خارج شده و می‌خواهند از برگ، تغذیه کنند، از هفته گذشته شروع به استفاده از دشمنان طبیعی که در حقیقت حشره کش‌های زیستی از نوع باکتری هستند، کردیم.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی افزود: این باکتری‌ها به سمت درختان محلول پاشی می‌شوند، تا لاروها پس از تغذیه از آن‌ها از بین بروند؛ با این روش، اکوسیستم و درختان صدمه نمی‌بینند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=1374

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.