20
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

افراد چاق بیشترین میزان مرگ ناشی از کرونا را دارند

  • کد خبر : 2175
  • ۰۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
افراد چاق بیشترین میزان مرگ ناشی از کرونا را دارند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از راه اندازی کمپین مبارزه با چاقی در آذربایجان‌شرقی خبر داد و افزود: افراد چاق بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا را دارند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، محمدحسین صومی در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت بانوان و خانواده استان، از شناسایی ۱۶ هزار و ۳۵۴ بیمار کرونایی با انجام تست PCR در استان خبر داد و افزود: ۳.۸ درصد از این تعداد یعنی ۶۱۳ نفر تاکنون در استان فوت کرده‌اند.

وی با بیان این‌که هفته گذشته بیشترین تعداد بیمار جدید در استان شناسایی شده است، ادامه داد: اکنون بیماران جدید کرونایی روزانه در استان از ۳۰۰ نفر به ۴۵۰ نفر افزایش یافته است.

وی متذکر شد: آمارها نشان می‌دهد که روند شیوع کرونا در استان به آرامی در حال افزایش است.

صومی ادامه داد: بناب، چاراویماق، اهر و هریس شهرستان‌های دارای پیک کرونا بوده و خداآفرین، سراب و عجب شیر نیز دارای کمترین تعداد مبتلا به کرونا هستند؛ البته با توجه به وضعیت‌ ابتلا در هفته‌های گذشته، امکان دارد که جای شهرستان‌های پیک و کمترین ابتلا به کرونا، عوض شود.

وی در خصوص مشکلات حوزه بهداشت در استان، گفت: میزان چاقی در استان سه درصد بیشتر از میانگین کشوری است در حالی که چاقی مهم‌ترین فاکتور در مرگ و میر بیماران کرونایی است.

وی با اشاره به اهمیت وجود آزمایشگاه جامع سلامت برای شناسایی بیماران ویروسی در استان، اظهار کرد: اکنون میزان تست گیری کرونا در استان ۱۰۰۰ نفر در روز است اما باید به ۵۰۰۰ نفر در روز برسد.

وی هم‌چنین از کاهش نگرانی مردم در خصوص ابتلا به کرونا از ۹۰ درصد به ۷۰ درصد خبر داد.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب استان در تولید ماسک و سایر لوازم بهداشتی، اظهار کرد: اگر مواد اولیه داشته باشیم، ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار ماسک سه لایه جراحی و ۲۰۰ هزار ماسک n۹۵ را داریم.

صومی با ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی، گفت: طی شش سال گذشته، ۴۴۷ پروژه در حوزه بهداشت، ۱۰۸ پروژه در حوزه درمان و ۱۰ پروژه نیز در حوزه آموزشی توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۳ پروژه عمرانی دانشگاه علوم پزشکی با اعتبار ۱۷ هزار و ۲۷۸ میلیارد ریال در حال اجراست که مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد ریال از آن توسط خیران سلامت و مابقی توسط دانشگاه تامین می‌شود؛ ۹۰ پروژه از این تعداد تا شش ماه آینده تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به بهبود وضعیت حسابرسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی سال‌های گذشته، گفت: وضعیت حسابرسی و مالی دانشگاه تا سال ۹۳ در وضعیت مشروط قرار داشت اما از سال ۹۴ تاکنون مطلوب شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص وضعیت دانشگاه در مسیر تحقق اهداف، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال ۹۶، به عنوان دانشگاه برتر با تحقق ۹۶.۴۹ درصد اهداف خود دست یافت و در سال ۹۷ و ۹۸ نیز جزو سه دانشگاه برتر کشور در این حوزه بوده است.

وی با اشاره به کاهش مرگ و میر مادران باردار استان به هفت مورد در سال و کاهش مرگ نوزادان در حین زایمان، بیان کرد: متاسفانه متوسط سالمندی در آذربایجان شرقی ۱۱ درصد بوده و بالاتر از میانگین کشوری، استان ما بین چهار استان پیر کشور قرار دارد.

وی با بیان این‌که یکی از دلایل افزایش تعداد سالمندان در استان مربوط به زیرساخت‌ها است، گفت: ۱۱ ستاد مرکز بهداشت به تازگی در شهرستان‌های مختلف استان ساخته شده و چهار ستاد دیگر نیز در حال احداث است؛ هم‌چنین ۸۲ درصد تجهیزات بهداشتی در استان وجود دارد.

صومی در خصوص وضعیت بیماری‌های غیرواگیر در استان، اظهار کرد: وضعیت استان و حتی کشور در این خصوص مطلوب نیست به طوری که ۱۸ درصد جمعیت استان دارای فشار خون بالا هستند که ۱۳ درصد شناسایی شده و تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

وی گفت: در طول پنج سال اخیر، بیمار جدید تالاسمی در استان وجود نداشته است.

وی در خصوص وضعیت پوشش واکسیناسیون جمعیت استان، تشریح کرد: پیش از کرونا، تمامی جمعیت استان تحت واکسیناسیون قرار می‌گرفتند اما پس از کرونا و به دلیل خانه نشینی و ترس مردم از مراجعه و مراکز بهداشت، با کاهش سه درصدی پوشش واکسیناسیون مواجه بودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر شد: با وجود این‌که میزان پوشش واکسیناسیون استان بسیار بیشتر از متوسط کشوری است اما برای بهبود این وضعیت باید مراکز بهداشت دائم ضدعفونی شوند تا از نگرانی مردم کاسته شود.

وی با اشاره به شیوع بالای حیوان گزیدگی در استان، اظهار کرد: درمان گزیدگی حیوانات برای دانشگاه علوم پزشکی بسیار هزینه بر است، به طوری که در سال گذشته ۹۶ میلیارد تومان در این راه صرف کرده‌ایم، اما با این حال طی پنج سال گذشته هیچ مرگ انسانی در اثر ابتلا به بیماری هاری نداشته‌ایم.

وی با اشاره به کاهش میزان ابتلا به وبا در استان، بیان کرد: شیوع تب مالت در طول سه سال گذشته کاهش یافته بود اما از سال ۹۷ بار دیگر روند ابتلا افزایشی شد؛ همچنین امسال هیچ گزارشی از ابتلا به مالاریا در استان نداشتیم.

 صومی در خصوص عملکرد این دانشگاه در کشور، گفت: کارشناسان روان دارای رتبه اول، کارشناسان تغذیه دارای رتبه دوم و پزشکان استان نیز دارای رتبه دوم کشوری هستند؛ از لحاظ مراقبت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جایگاه سوم و از لحاظ ارائه خدمات و پذیرش بیماران کرونا در جایگاه اول کشور قرار دارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=2175

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.