6
یادداشت

قهرمانی تراکتور و بازنمود تمرکزگرایی رسانه‌ای

  • کد خبر : 3017
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
قهرمانی تراکتور و بازنمود تمرکزگرایی رسانه‌ای
قهرمانی تیم تراکتور در جام حذفی فوتبال باشگاه های کشور و بازتاب رسانه ای ضعیف آن نشان داد که رسانه های پایتخت در مواجهه با رویدادهای ورزشی گستره وسیعی به نام "ایران زمین" دچار سوگیری و انحصار هستند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، در حالی که قهرمانی تراکتور بازتاب بسیار وسیع و دامنه داری در خطه آذربایجان و فراتر از مرزهای ملی داشت و کنفدراسیون فوتبال آسیا آن را به خوبی در تارنمای خود منعکس کرد، این اتفاق به مذاق رسانه های مرکز که عموماً رنگ و بوی “سرخابی” دارند، خوش نیامد.
در واقع قهرمانی تراکتوری ها در جام حذفی فوتبال باشگاه های کشور نه تنها از سوی رسانه های با توزیع سراسری به شکل مناسبی پوشش خبری داده نشد، بلکه حتی تعدادی از آنها به مقابله با این رویداد ورزشی و قهرمانی پرداخته و با انواع تفاسیر، تحلیل ها و موضع گیری های سوگیرانه و غیر حرفه ای تلاش کردند تا این پیروزی را کم اهمیت جلوه دهند.
در تبیین این موضوع، اشاره به اظهارات یکی از گزارشگران تلویزیونی در مقایسه بازیکنان تراکتور با فوتبال عربی، خالی از لطف نیست؛ این در حالی است که ارایه بازی دفاعی در نیمه دوم برای تیمی که در نیمه نخست سه گل وارد دروازه حریف کرده، امری طبیعی است.
رصد برنامه های تلویزیونی در روز قهرمانی تراکتور و پس از آن، به روشنی موید این نکته است که در این رسانه بیش از آنکه به قهرمانی یک تیم شهرستانی به عنوان مزیت نسبی فوتبال کشورمان پرداخته شود، شکست تیم استقلال بزرگنمایی شده و کارشناسان و مجریان از این باخت به طور علنی ابراز ناراحتی کردند.
رسانه های گروهی به ویژه صدا وسیما، در عصر حاضر، به دلیل گستردگی مخاطب، تمام رویدادهای مختلف به ویژه در حوزه ورزش را پوشش می دهند، اما واقعیت تلخ و گزنده این است که این رسانه سالهاست در خدمت ورزش پایتخت و در راس آن دو تیم سرخابی تهران است و این روال برای جمعیت ۸۵ میلیونی ایران با رنگین کمانی از اقوام، ادیان، نژاد و تیره های مختلف بسیار تامل برانگیز و ناراحت کننده است.»

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=3017

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.