20
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی:

مرمت و ساماندهی مسجد شرقی مجموعه تاریخی حسن پادشاه پایان یافت

  • کد خبر : 9177
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
مرمت و ساماندهی مسجد شرقی مجموعه تاریخی حسن پادشاه پایان یافت
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: عملیات مرمت و ساماندهی مسجد شرقی مجموعه تاریخی حسن پادشاه پایان یافت.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، احمد حمزه زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: احیاء مجموعه تاریخی حسن پادشاه، نقطه‌ عطفی در حفاظت و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان است و یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل و معاونت میراث فرهنگی آن محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه مرمت مسجد شرقی مجموعه تاریخی حسن پادشاه در راستای اهداف توسعه و احیاء این مجموعه تاریخی انجام می شود، گفت: مرمت مسجد شرقی این مجموعه تاریخی با نظارت گروه فنی معاونت میراث فرهنگی و پایگاه جهانی بازار تبریز آغاز شده بود و پس از طی مراحل مرمتی و تأسیساتی، آماده بهره‌برداری و اقامه نماز برای نمازگزاران محترم است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در ادامه به مراحل عملیات مرمتی انجام‌شده در این بخش از پروژه احیاء مجموعه تاریخی حسن پادشاه اشاره کرد و گفت: در این بخش از پروژه، مراحلی از قبیل مرمت و استحکام‌بخشی پی و شالوده، مرمت دیوارها و طاق‌های آجری، اجرای ایزوله پشت‌بام، اجرای کف سازی با مصالح چوبی، ایجاد زیرساخت‌های تأسیسات مکانیکی و الکترونیکی به‌صورت کامل انجام‌شده است.
وی ادامه داد: برای فراهم‌سازی امکانات لازم برای نمازگزاران عملیات ساخت آبدارخانه، وضوخانه و کفش کنی و ساخت پنج چشمه سرویس‌های بهداشتی مردانه و زنانه تکمیل شده است.
حمزه زاده اظهار کرد: با توجه به اهمیت میدان حکومتی حسن پادشاه در تاریخ تبریز، این اداره کل احیاء این مجموع تاریخی را اولویت کاری خود قرار داده و در تلاش است تا با فراهم‌سازی شرایط و امکانات لازم، علاوه بر احیا مسجد بزرگ این مجموعه، احیا میدان حکومتی حسن پادشاه را نیز به‌واسطه تجربه و نبوغ متخصصان حوزه مرمت و حفاظت محقق سازد.
مجموعه بزرگ و تاریخی «حسن پادشاه» یا میدان صاحب الامر تبریز با گستره ۱۶۰ هزار مترمربع جزو نادر آثار به جای مانده از دوران افتخارآمیز «اوزون حسن»، پادشاه قدرتمند سلسله آق قویونلو ها است که عظمت تاریخی آن بسیار فراتر و وسیع تر از میدان نقش جهان اصفهان بوده و بنا به دلایلی و در اثر حوادثی همچون سیل و زلزله و البته بی تفاوتی های تاریخی، اکنون این مجموعه بزرگ، گوشه هایی از آن عظمت را یدک می کشد.
این مجموعه ۷۰۰ ساله که در دوران پویایی خود در حکومت آق قویونلوها ۲ برابر میدان نقش جهان اصفهان وسعت داشت، محل اصلی رژه نیروهای مسلح و اسب سواران لشکر همیشه پیروز اوزون حسن و حکومت آق قویونلوها بود و چنان روایت شده است که در این میدان بزرگ ۳۰ هزار سرباز رژه می رفته اند؛ بر اساس اسناد تاریخی این میدان به مدت ۴۰۰ سال، محل و مقر حکومت و فرماندهی امرایی چون جهانشاه، اوزون حسن، شاه ختایی و شاه طهماسب صفوی بوده است.
اکنون از این مجموعه بی نظیر متاسفانه محوطه ای کوچک با بنای مسجد مشهور و قدیمی صاحب الامر، مدرسه اکبریه و مخروبه ای از مسجد و مدرسه حسن پادشاه در ابتدای خیابان دارایی دوم و ضلع شمالی رودخانه «میدان چایی» بر جا مانده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=9177

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.