6

مرگ ۱۶۰۰ نفر در ۵ روز

  • کد خبر : 7254
  • ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
مرگ ۱۶۰۰ نفر در ۵ روز

با وجود اینکه آمار روزانه مرگ‌ومیر کرونا در کشور بالای ۳۰۰ نفر تثبیت شده است اما دولت همچنان نسبت به تصمیم‌گیری موثر برای مقابله با «کووید-۱۹» مقاومت می‌کند. 

به گزارش خبرگزاری مهر، وطن امروز نوشت: با وجود اینکه آمار روزانه مرگ‌ومیر کرونا در کشور بالای ۳۰۰ نفر تثبیت شده است اما دولت همچنان نسبت به تصمیم‌گیری مؤثر برای مقابله با «کووید -۱۹» مقاومت می‌کند.

به گزارش «وطن امروز»، حسن روحانی چند هفته پیش اعلام کرده بود اگر عدد فوتی‌های روزانه از ۲۰۰ نفر به ۳۰۰ نفر برسد به معنای آژیر خطر است و حالا مدتی است این آژیر خطر به صدا درآمده اما دولت نسبت به تعطیلی متناوب برای قطع زنجیره انتقال این بیماری مقاومت می‌کند. بسیاری از متخصصان اعلام کرده‌اند بهترین راه مقابله با کرونا تعطیلی و خانه‌نشینی است اما دولت همچنان با این مقوله مخالفت می‌کند تا آمار مرگ‌ومیر روزانه در پنجمین روز متوالی بیش از ۳۰۰ نفر به ثبت برسد. روز پنجشنبه خبری با عنوان دستورات مهم روحانی درباره کرونا منتشر شد اما جزئیات خبر فقط دورکاری ۵۰ درصدی کارمندان و تشدید محدودیت‌ها در ۴۳ شهر بحرانی بود و اقدام مؤثری در این «دستورات مهم» دیده نشد.

با توجه به این مساله، کارشناسان، تصمیمات دولت را مسبب افزایش تعداد فوتی‌های کرونا می‌دانند و معتقدند مسؤولان باید پاسخگوی این وضعیت باشند.

روز پنجشنبه گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: بر اساس دستورات ویژه رئیس‌جمهوری به رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، در ۴۳ شهر با وضعیت بحرانی محدودیت‌های شدید اعمال می‌شود و حضور کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در تهران تا پایان آبان‌ماه ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. حسن روحانی در جلسه رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از فعالیت مجاهدانه همه دستگاه‌های دخیل در مقابله با کرونا و بویژه کادر درمانی کشور به عنوان سربازان خط مقدم این مبارزه، گفت: ضروری است کمیته درمان با توجه به یافته‌های این مبارزه ۸ ماهه، در این مقطع با تمهیدات ویژه برای کاهش ابتلاء، بستری و مرگ‌ومیر اقدام کند و قطع زنجیره ابتلاء باید در اولویت باشد و لذا انجام تست‌های گسترده، هدفمند و هوشمند را در سراسر کشور و بویژه برای گروه‌های در معرض خطر در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد و تمام مراکز آزمایشگاهی، خصوصی و دولتی موظف به ثبت مشخصات بیمار در سامانه واحد خواهند بود. روحانی رهگیری هوشمند و ایجاد محدودیت‌های هدفمند را برای کسانی که دوران قرنطینه را سپری می‌کنند، ضروری خواند و افزود: همزمان باید تقویت فرآیند درمان سرپایی و کاهش حداکثری موارد بستری که از طریق رهگیری و شناسایی مبتلایان انجام می‌گیرد، در دستور کار باشد. رئیس‌جمهور در همین ارتباط با تاکید بر ضرورت پیگیری اعمال قانون و تشدید نظارت‌ها بر وقوع جرایم مرتبط با کرونا، به وزارتخانه‌های ارتباطات و بهداشت دستور داد نیازمندی‌های این حوزه را بویژه درباره یک برنامه کاربردی دقیق پیگیری کنند. در این جلسه پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان و کمیته امنیتی- اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد و مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس این پیشنهاد مقرر شد از روز دوشنبه پنجم آبان تا پایان آبان‌ماه نسبت به کاهش حضور کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در تهران به میزان ۵۰ درصد اقدام شود. بر اساس این گزارش، بدیهی است در این مدت ادارات ترتیبی اتخاذ خواهند کرد که ارائه خدمات ضروری با استفاده از روش‌های مختلف از جمله ارائه خدمات به طور الکترونیکی و دورکاری با وقفه مواجه نشود. همچنین بر اساس اعلام کمیته‌های درمان و امنیتی- اجتماعی در ۴۳ شهرستان بحرانی کشور که بیشترین میزان ابتلاء را دارند، از روز دوشنبه به مدت یک هفته محدودیت‌های شدید اعمال خواهد شد و درصورت لزوم در هفته بعدی هم ادامه خواهد یافت.

حتی یک نماینده مجلس عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیست!

رئیس جمهور باید پاسخگوی مرگ روزانه بیش از ۳۰۰ نفر باشد. این جمله اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است. وی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام ضمن ابراز نگرانی از بالا رفتن آمار مبتلایان و قربانیان بیماری کرونا، نوشت: «هر پیشنهادی که منجر به مهار کرونا در این شرایط می‌شود باید با قدرت تمام اعمال شود، آمار منتشرشده درباره قربانیان کرونا در چند روز اخیر بسیار نگران‌کننده است. با شروع آبان‌ماه آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد. اگر گزینه بهتری غیر از تعطیلی برای خلوت شدن مترو و اتوبوس وجود دارد اجرایی شود تا شاهد مرگ‌ومیر تعداد کثیری از مردم نباشیم، در غیر این صورت طرح تعطیلی تهران و ممنوعیت سفر را در ستاد ملی مبارزه با کرونا کلید بزنید». همچنین نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا در تصمیم‌گیری برای ایجاد محدودیت‌های کرونایی دچار سردرگمی شده است، چرا که هم می‌خواهد چرخ اقتصاد بچرخد و هم اینکه مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

علی‌اصغر باقرزاده در گفت‌وگو با «وطن امروز»، با بیان اینکه مدیریت واحدی برای مقابله با کرونا به چشم نمی‌خورد، اظهار داشت: از آنجا که در ستاد ملی مقابله با کرونا حتی یک نفر از نمایندگان هم عضو نیست، بنابراین مجلس فقط به صورت غیرمستقیم اظهارنظرهای کارشناسانه خود را مطرح می‌کند و تذکرهای لازم را می‌دهد اما این ستاد به توصیه‌های کارشناسان و نمایندگان مجلس توجه نمی‌کند.

وی با بیان اینکه هماهنگی و انسجامی بین ستاد ملی مقابله با کرونا با وزارت بهداشت و کارشناسان این مجموعه به چشم نمی‌خورد، افزود: وقتی صحبت از شهدای سلامت می‌شود یعنی ما در شرایط سخت بهداشتی قرار داریم، بنابراین در میدان جنگ باید آرایش لازم متناسب با سیاست‌گذاری‌ها در مجموعه وزارت بهداشت، ستاد ملی مقابله با کرونا و حوزه‌های مرتبط ایجاد شود تا شاهد مرگ‌ومیر بیش از ۳۰۰ نفر و ابتدای بالای ۵ هزار نفر در هر روز نباشیم.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در ستاد ملی مقابله با کرونا در بحث اقتصاد و سلامت، آموزش و سلامت و… دوگانگی‌هایی وجود دارد، اظهار داشت: ناتوانی ستاد در اولویت‌بخشی برای عبور از بحران شیوع کرونا کاملاً محرز است، چراکه ستاد ملی مقابله با کرونا به جای توجه و تمرکز بر حفظ سلامت، این موضوع را در اولویت‌های بعدی خود قرار داده است. باقرزاده تصریح کرد: هر چند در این شرایط حساس همه موارد باید مورد توجه قرار گیرد اما سلامت مهم‌ترین موضوعی است که باید در صدر برنامه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گیرد زیرا تا زمانی که سلامت جسمی وجود دارد، می‌توان بر مشکلات غلبه و از بحران‌ها عبور کرد.

وی با بیان اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا مدیریت لازم را در بحث دوگانگی معیشت و سلامت ندارد، گفت: نه‌تنها ستاد ملی مقابله با کرونا، بلکه همه دستگاه‌های مرتبط در این شرایط سخت که روزانه بیش از ۳۰۰ نفر به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهند، یا نمی‌خواهند سلامت مردم در اولویت قرار گیرد و یا نمی‌توانند اقدامی در این زمینه انجام دهند، این در حالی است که آنها بارها اعلام کرده‌اند می‌خواهند هم سلامت مردم مورد توجه قرار گیرد و هم اینکه معیشت مردم دچار خدشه نشود.

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این کمیسیون از وزیر بهداشت و درمان دعوت کرده است تا سه‌شنبه هفته جاری با حضور در مجلس علل افزایش آمار مرگ‌ومیر و مبتلایان به بیماری «کووید -۱۹‌» در روزهای اخیر را بازگو کند و راهکارهای لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری مورد بررسی قرار گیرد، چرا که مجلس آماده هر گونه کمک و همکاری لازم با وزارت بهداشت برای عبور از این بحران است.

آمار روزانه مبتلایان کرونا ۶۰۰۰ تا شد

سخنگوی وزارت بهداشت دیروز آخرین آمار مبتلایان و متوفیان ناشی از کروناویروس در کشور طی ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه را اعلام کرد و گفت: متأسفانه طی این مدت، ۳۳۵ بیمار «کووید -۱۹» جان خود را از دست دادند. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت همچنین اظهار داشت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۱۳۴ بیمار جدید مبتلا به «کووید -۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۲۲۱۴ نفر از آنها بستری شدند، همچنین مجموع بیماران «کووید -۱۹» در کشور به ۵۵۶ هزار و ۸۹۱ نفر رسید. لاری افزود: متأسفانه از ظهر روز پنجشنبه تا ظهر امروز (دیروز)، ۳۳۵ بیمار «کووید -۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۱ هزار و ۹۸۵ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۴۴۶ هزار و ۶۸۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۴۹۳۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید -۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت ضمن ارائه راهکارهایی برای کاهش انتقال ویروس کرونا گفت: در شرایط پاندمی، سهل‌انگاری در عمل به توصیه‌های بهداشتی جدی‌ترین تهدید برای سلامت جامعه است. سیماسادات لاری با اشاره به قدرت سرایت بالای ویروس «کووید -۱۹»، به مردم توصیه کرد در صورت داشتن تماس نزدیک با بیمار مبتلا به کرونا خود را به مدت ۱۴ روز قرنطینه کنند، فضای مشترک را در منزل با سایر اعضای خانواده به حداقل ممکن برسانند و همچنین مراقب بروز علائمی هر چند خفیف از جمله سرفه، تنگی نفس، تب، درد عضلانی، سردرد یا از دست دادن حس چشایی و بویایی باشند. وی افزود: همچنین ضروری است این افراد منزل و یا محل قرنطینه خود را تحت هیچ شرایطی ترک نکنند و در صورت نیاز به خروج از منزل، جهت مراجعه به مراکز درمانی ماسک بزنند و به هیچ‌وجه از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده نکنند.

۵۰۵۵۰۶۴

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=7254

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.