12

مقصد اول برنامه "آرتمیس" عوض می‌شود

  • کد خبر : 3897
  • ۱۱ دی ۱۳۴۸ - ۳:۳۰
مقصد اول برنامه "آرتمیس" عوض می‌شود

موضوع سایت فرود برنامه “آرتمیس” این هفته در دو رویداد جداگانه توسط مدیران ناسا مطرح شد که با اظهارات “جیم برایدنستاین” رئیس ناسا در شروع یک جلسه دیجیتالی در روز دوشنبه ۱۴ سپتامبر شروع شد.

ناسا می‌گوید اولین فضانوردان پروژه بازگشت به کره ماه موسوم به “آرتمیس” ممکن است هرگز از قطب جنوب ماه که مقصد اصلی این پروژه است، بازدید نکنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، به گفته مقامات ناسا ۱۸ ماه است که ناسا روی پروژه بازگشت به کره ماه کار می‌کند تا فضانوردان خود را در سال ۲۰۲۴ در قطب جنوب ماه فرود بیاورد، اما اگر اجرای این مأموریت بیش از حد پیچیده باشد، ممکن است لازم باشد که کمی عقب‌نشینی انجام شود و احتیاط در دستور کار قرار گیرد.

موضوع سایت فرود برنامه “آرتمیس” این هفته در دو رویداد جداگانه توسط مدیران ناسا مطرح شد که با اظهارات “جیم برایدنستاین” رئیس ناسا در شروع یک جلسه دیجیتالی در روز دوشنبه ۱۴ سپتامبر شروع شد.

وی گفت: برای اولین مأموریت یعنی “آرتمیس ۳”، هدف ما رسیدن به قطب جنوب ماه است، اما من تعجب نخواهم کرد اگر مثلاً تصمیم گرفته شود که قطب جنوب ماه برای “آرتمیس ۳” از دسترس خارج شود که البته من الان نمی‌گویم که خواهد شد یا نمی‌شود.

فشار فعلی ناسا برای بازگشت به ماه از مارس ۲۰۱۹ آغاز شده است، زمانی که “مایک پنس” معاون رئیس جمهور آمریکا، ناسا را مامور کرد تا با هدف قرار دادن فرود در قطب جنوب ماه تا سال ۲۰۲۴، جدول زمانی خود را برای بازگشت انسان به ماه تسریع کند. قطب جنوب ماه برای کاوشگران جذاب است، زیرا دارای یخ-آب‌های پنهان در دهانه‌های برخوردی تاریک ماه است؛ جایی که نور خورشید هرگز نمی‌تواند به آن برسد.

یخ را حداقل از لحاظ نظری می‌توان به آب آشامیدنی، هوای قابل تنفس و سوخت موشک تبدیل کرد. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه مقدار یخ در ماه وجود دارد و فرآوری و پردازش آن چقدر آسان است، اما باعث شده تا قطب جنوب ماه به اولویت ناسا برای فرود در ماه تبدیل شود. این منطقه یک هدف مخصوص در زمینه توسعه حضور پایدار در ماه است که به عبارت دقیق‌تر، حضوری است که توسط خود ماه پایدار خواهد شد، به این معنی که انسان از منابع موجود در کره ماه برای ماندن در آنجا استفاده خواهد کرد و دیگر نیازی به حمل تجهیزات و منابع از زمین به ماه نخواهد بود.

اما اکنون به نظر می‌رسد ناسا در حال آماده شدن برای تهیه یک برنامه پشتیبان است. دستیابی به قطب‌های ماه دشوارتر از مناطق استوایی آن است، بنابراین اگر ناسا در این راه به موانعی برخورد کند، ممکن است یک مکان فرود ساده‌تر را برای سال ۲۰۲۴ جایگزین کند.

اگر ناسا بر مناطق استوایی ماه متمرکز شود، تعدادی از سایت‌های فرود جذاب پیش رویش خواهد بود که از جمله آنها می‌توان به شش مکان فرود ماموریت‌های “آپولو” اشاره کرد که طی آنها، فضانوردان بین سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ قدم به ماه گذاشتند و آن را کاویدند.

“برایدنستاین” گفت: سوال این است که خب، اگر قرار است دوباره به مناطق استوایی ماه بروید، چگونه چیزهای بیشتری خواهید آموخت؟ می‌توان استدلال کرد که با رفتن به مکان‌هایی که قبلا تجهیزاتی را در آن قرار داده‌ایم، چیزهای بیشتری می‌آموزیم. در آنجا نیز می‌توان اکتشافات علمی جدیدی کرد.

وی افزود: بازدید مجدد از سایت فرود “آپولو” تأثیراتی فراتر از علم خواهد داشت. تنها تصور بازگشت به سایت اصلی آپولو بسیار شگفت‌آور خواهد بود. می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که این سایت‌ها برای همیشه محافظت می‌شوند، بنابراین من فکر می‌کنم در آنجا فرصت نیز وجود دارد.

همچنین با توجه به اظهارات روز چهارشنبه(۱۶ سپتامبر) “کتی لوئدرز” مدیر ارشد اداره اکتشافات انسانی و عملیاتی ناسا به نظر می‌رسد که قطب جنوب ماه دیگر برای اولین فرود “آرتمیس” مد نظر نیست. چرا که وی گفته است: ما واقعاً به دنبال گزینه‌های مختلف برای تصمیم گیری هستیم. ما به دنبال روش‌های مختلفی هستیم تا جوامع بیشتری را در این تصمیم مشارکت دهیم. ما می‌دانیم که هر کجا که مأموریت‌های اولیه بنشینند، علاقه زیادی وجود خواهد داشت و بنابراین ما در واقع تلاش می‌کنیم راهی برای مشارکت بیشتر پیدا کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=3897

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.