7
یادداشت/

نمایشگاه کتاب تبریز شاید فصلی دیگر

  • کد خبر : 6105
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
نمایشگاه کتاب تبریز شاید فصلی دیگر
کرونا برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز را به شکل سالهای قبل در هاله‌ای از ابهام قرار داده و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شیوه جدید برگزاری نمایشگاه را بررسی می‌کنند.

تبریزمن- طاهر خیری: پارسال در چنین روزهایی از مهر ماه بود که دست اندرکاران فرهنگی آذربایجان شرقی خود را برای برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی استان آماده می‌کردند. رویدادی البته بین المللی در قالب نمایشگاه کتاب که تاکنون هفدهمین دوره‌اش را پشت سر گذاشته‌ایم. به گواه آمار در سال گذشته نزدیک به یک میلیون نفر از نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز بازدید کردند که حاصلش فروش ۱۳ میلیارد تومانی این کالای فرهنگی بوده است.
 
بی گمان نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز بعد از نمایشگاه بین المللی تهران مهمترین و معتبرترین رویداد فرهنگی کشورمان در عرصه کتاب محسوب می‌شود به طوری که برگزاری منظم و بدون انقطاع این نمایشگاه، آن‌را به ایستگاه هجدهم رسانده است. بیماری کرونا اما برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز را به شکل سال‌های گذشته در هاله‌ای از ابهام قرار داده است و آنطور که مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اعلام کرده‌اند شکل و شیوه جدید برگزاری نمایشگاه در حال بررسی است و احتمالاً در فصل زمستان و به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
 
برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز در طول سالهای اخیر آن‌هم در فصل بهار دانش و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها علاوه بر اینکه خود عاملی برای رونق بازار کتاب و نشر تبدیل شده بود، زمان برگزاری آن نیز به طور خودکار در ذهن علاقمندان به کتاب حک شده بود و همه می‌دانستند که مهر ماه موعد برگزاری نمایشگاه کتاب است.
 
حال که قرار است نمایشگاه کتاب تبریز با توجه به شرایط کرونایی امسال به صورت مجازی و با مشارکت کتابفروشی ها برگزار شود چه بهتر که برگزاری آن به فصل و زمان دیگر محول نشود و با برنامه ریزی بهتر حداقل در آبان ماه برگزار گردد تا مشتاقان به کتاب از فوایدش بی نصیب نمانند.
 
طرح فروش فصلی کتاب یک طرح ابتکاری پسندیده است که امیدواریم طرح پاییزه آن هرچه زودتر در استان اجرایی شود و علاقمندان به کتاب که عموماً طبقاتی با درآمد پایین هستند بتوانند کتاب‌های مدنظر خود را با تخفیف بیشتر تهیه کنند.
 
اکنون که در سال ۹۹ نمایشگاه کتاب تبریز به روال سال‌های گذشته برگزار نخواهد شد دست اندرکاران فرهنگی استان از اختصاص بن خرید کتاب به علاقمندان غفلت نکنند و اگر قرار است این بن‌ها همزمان در موعد برگزاری نمایشگاه مجازی توزیع شود باید به موقع اطلاع رسانی شود.
 
واقعیت این است که نمایشگاه کتاب طی این سال‌ها به بهار فروش کتاب برای ناشران تبدیل شده و آنها امیدوارانه دل به فروش کتاب‌هایشان می‌بندند. اما متأسفانه امسال شیوع ویروس کرونا و خارج شدن کتاب از سبد مصرفی مردم امیدشان را به یاس تبدیل کرده و در صورت حمایت نکردن متولیان فرهنگی شاهد تعطیلی کتابفروشی های شهر و پایین کشیدن کرکره فعالیت ناشران خواهیم بود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=6105

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.