5

هر ۲۰ ثانیه یک پا در اثر دیابت قطع می‌شود

  • کد خبر : 8590
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
هر ۲۰ ثانیه یک پا در اثر دیابت قطع می‌شود

فوق تخصص غدد درون‌ریز با اشاره به اینکه هر ۲۰ ثانیه یک پا در اثر دیابت قطع می‌شود گفت:برای تشخیص دیابت از دستگاه قندخون خانگی استفاده نکنید.

به گزارش خبرنگار مهر، ساسان عباسی شرقی در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه هر ۲۰ ثانیه یک پا در اثر دیابت قطع می‌شود، تصریح کرد: تقریباً به همین مقدار انسان هم در اثر دیابت فوت می‌کند و این به این دلیل است که فرد معمولاً مراقبت‌های لازم را انجام نداده و زخم بزگ یا کوچکی در اثر بی‌مبالاتی، استفاده از کفش‌های ناجور یا چسباندن به وسایل گرم‌کننده و یا زیر دوش آب داغ به وجود آمده و عفونت کرده چون حس انگشتان در این فرد مختل شده است.

وی ادامه داد: معمولاً در افرادی که قند کنترل نشده دارند این اتفاق می‌افتد و بعضاً ممکن است در موارد کنترل‌شده هم این اتفاق بیفتد، لذا مبتلایان به دیابت خیلی باید مراقب این نکات باشند. همچنین قند بالا فرد را در معرض کمای دیابتی قرار داده و باعث می‌شود اتفاقات متابولیکی در بدن رخ داده و سطح فعالیت مغزی کاهش پیدا کند.

این پزشک متخصص اضافه کرد: توصیه می‌شود که افراد از ۳۰ تا ۴۰ سال یک آزمایش قندخون داشته باشند اگر طبیعی بود هر سه سال یک‌بار تجدید کنند، این برای شناسایی اولیه بیماران است و اگر فردی در خانواده زمینه خانوادگی و ارثی دیابت دارد به جای سه سال، هر سال باید آزمایش قند خون را داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه برای تشخیص دیابت از دستگاه قند خون خانگی استفاده نکنید، گفت: چون نتایج این تست با نتایج آزمایشگاه فرق دارد، آزمایش قند آزمایشگاه قند سیاهرگی است اما آنکه در منزل گرفته می‌شود قند مویرگی است، لذا توصیه نمی‌شود از این دستگاه‌ها برای تشخیص‌های اولیه دیابت استفاده شود چراکه اغلب نتایج غلطی را در اختیار ما می‌گذارد و بیکاران را نیز به اشتباه می‌اندازد.

عباسی شرقی همچنین یادآور شد: برای تشخیص قند خون، قند ناشتا باید بالای ۱۲۶ و قند اتفاقی بالای ۲۰۰ باشد، اما فردی که دارای قند بالای ۱۰۰ ناشتا و ۱۴۰ اتفاقی است نیز فرد پیش‌دیابتی محسوب می‌شود، یعنی که اگر رعایت نکند در آینده نه چندان دور احتمال ابتلای به دیابت دارد و اگر هم گرفتار نشود باز هم از خطرات آن ایمن نیست چون با همین میزان قند هم سیستم قلبی و عروقی درگیر می‌شود.

وی در خصوص علائم ابتلای به دیابت نیز اظهار کرد: خیلی از زمان‌ها دیابت علامت‌دار نیست اما اگر علامت ایجاد شود شامل پرنوشی، پرادراری و پرخوری و در انتها کاهش وزن خواهد بود.

فوق تخصص غدد درون‌ریز در پایان در خصوص استفاده از داروی متفورمین برای لاغری نیز گفت: متفورمین تثبیت‌کننده وزن است، یک زمانی فکر می‌شد لاغرکننده است اما امروز مشخص شده در بهترین شرایط وزن را تثبیت می‌کند و طبعاً اگر بی‌ملاحظه استفاده شود خطرناک است.

۵۰۷۲۰۹۳

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=8590

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.