8
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

هیچ دلیلی بر افزایش موارد ابتلا به سرطان در اطراف دریاچه ارومیه وجود ندارد

  • کد خبر : 2115
  • ۰۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
هیچ دلیلی بر افزایش موارد ابتلا به سرطان در اطراف دریاچه ارومیه وجود ندارد
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: به عنوان مجری ثبت اطلاعات سرطان استان معتقد هستم که هیچ دلیلی بر افزایش سرطان در اطراف دریاچه ارومیه وجود ندارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، محمد حسین صومی در کنفرانس خبری اثرات سلامتی خشک شدن دریاچه ارومیه در تشریح این خبر اظهار کرد: در سال ۹۳ به عنوان یک عضو در جریان اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه احساس کردیم که کارهای مرتبط با حوزه سلامت از طرف متولیان این حوزه به صورت متمرکز انجام نمی‌شود.

وی افزود: حضور متولیان سلامت نیز در جلسات شورای فرهنگی اجتماعی به شدت کم رنگ بود و قراردادهای متعددی با دانشگاه منعقد شده بود. تاثیر خشک شدن دریاچه ارومیه بر سلامتی مردم از طرف کسانی مطرح می‌شد که صلاحیت لازم را برای اظهار نظر در این زمینه نداشتند.

وی تاکید کرد: ادعای افزایش شیوع سرطان یا بیماری‌های ریوی بر اثر خشک شدن دریاچه از جمله این ادعاها بود و دریاچه ارومیه پای ثابت تمامی مباحث مطرح شده طی سال‌های ۹۳ و ۹۴ بود.

صومی گفت: این موارد بیشتر از طرف کسانی مطرح می‌شد که سابقه‌ی تحقیقات و فناوری در حوزه سلامت را نداشتند. تصمیم گرفته شد تمامی طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با سلامت توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان قطب شمال غرب کشور بررسی شود و طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه شریف نیز به ما محول شد.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه زنجان و دانشگاه صنعتی شریف نیز در اجرای این طرح‌ها درگیر هستند و به عنوان طرح قراردادی از سال ۹۵ مقرر شده است  تا طرح‌ها توسط ما و با همکاری این دانشگاه‌ها اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد حق تحقیقات به حساب مجریان واریز و گزارشات نهایی محاسبه شده است، به نظر می‌رسد به نتایج خوبی هم رسیده‌ایم و واقعیت‌های منتج از این طرح‌های تحقیقاتی در قالب کتاب، گردآوری و چاپ خواهند شد تا بر اساس مدلینگ‌های اجرا شده، اثر دریاچه ارومیه بر سلامت انسان محیط زیست و دام را بررسی کنیم.

صومی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اجرای طرح کوهورت آذر در خامنه اظهار کرد: در منطقه خامنه ۱۵ هزار جمعیت بالای ۳۵ سال در کوهورت آذر مورد معاینه و آزمایشات قرار گرفته‌اند که معتقد هستم این طرح یکی از طرح‌هایی است که در آینده نقش خشک شدن دریاچه ارومیه بر سلامت انسان را مشخص خواهد کرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=2115

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.