12
قائم مقام معاونت اجتماعی قوه قضاییه:

ورود زنان به حوزه جرم تاثیر عمیقی بر خانواده و فرزندان دارد

  • کد خبر : 5789
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۰۲
ورود زنان به حوزه جرم تاثیر عمیقی بر خانواده و فرزندان دارد
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه حمایت از حقوق زنان و کودکان از وظایف بنیادی این قوه عنوان کرد و گفت، ورود زنان به حوزه جرم تاثیر عمیقی بر خانواده و فرزندان دارند این تاثیر منفی، عمق منفی ایجاد می‌کند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، رضا مسعودی فر در اولین نشست با مدیران و کارشناسان دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان ۱۶ استان کشور که به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد گفت: ساختار این دفاتر در استانها باید با توجه به اهمیت آن ارتقاء یابد.
 
وی افزود: در مقدمه و اصول قانون اساسی به موضوع خانواده پرداخته شده است و مهمترین بخشی که در قوه قضاییه می­توان کارهای بنیادی  انجام داد؛ امور زنان، خانواده و کودکان است که در بخش های دیگر هم اثر گذار هستند.
 
مسعودی فر با بیان اینکه نباید به این حوزه نگاه سطحی، کوتاه مدت و نگاه کارروزمره داشت بیان کرد: در اصل دهم قانون اساسی آمده است از آنجایی که خانوده واحد بنیادی جامعه اسلامی است همه قوانین و مقررات و برنامه ریزی­های مربوطه باید برای آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانواده برپایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.
 
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهارکرد: ما اگر بتوانیم این اصل قانون اساسی را محقق کنیم می­توانیم در کل جامعه منشا اثرباشیم. با توجه به این اصل مترقی وقابل توجه قانون اساسی می توانیم برنامه­ریزی ­های خوبی دراین باره داشته باشیم و طبیعتا اگر موفق شویم در پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی و پرورش و تربیت انسان های مکتبی نیز موفق خواهیم شد.
 
مسعودی فر با اشاره به اینکه اخیرا قانون حمایت از اطفال و نوجوانان تصویب شده است و در ماده ۴ وظایفی متعددی بر عهده ما گذاشته شده است گفت: خیلی از شهروندان دستگاه قضایی را به عنوان سازمانی که مجازات و کیفر تعیین می­کند می­شناسند این درحالی است که این اقدام جزیی از وظایف ماست و تنها وظیفه ما نیست.
 
وی گفت: بیش از سی سال است که امر پیشگیری مورد غفلت واقع شده بود و خوشبختانه در دهه اخیر قوه قضاییه بخشی از ماموریت ها را در حوزه اجتماعی و پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی آورده است.
 
مسعودی فر با بیان اینکه یکی از کارهای ما این است که اجتماعی شدن قوه قضاییه را با برنامه های مختلف برای مردم تبیین کنیم اظهار کرد: فعالیت دفاترحمایت از زنان و کودکان از جمله این برنامه هاست .
 
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به اینکه ما باید قبل از وقوع جرم و بعد از وقوع مداخله کنیم تا جرمی بروز نیابد گفت: این اقدام اجتماعی محض است که به دور از چهره خشک برخوردهای قضایی با هدف پیشگیری از شکل گیری آسیب ها انجام می شود.
 
وی انتقال دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان به معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان ها را اقدام مهمی در تسریع مداخلات اجتماعی و قضایی عنوان کرد.
 
مسعودی فر گفت: در قانون حمایت از کودکان و نوجوانان یکسری مسوولیت ها ازجمله نظارت، مطالبه گری، برعهده دفاتر است که همکاران با کمک معاونان و روسای کل دادگستری انجام خواهند داد .
 
قائم مقام قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه همچنین اظهار کرد: لایحه صیانت از زنان در مجلس در شرف تصویب شدن است که مسوولیت اجرای مستقیما بر عهده پیشگیری از جرم گذاشته شده است  و وظایف متعددی برای ما تعیین شده است.
 
وی گفت: از جمله این وظایف می­توان به نظارت بر حقوق زنان در مراحل مختف از جمله در مرحله دادرسی، اجرا و حتی قبل از آن در قالب بهره مندی از مشاور حقوقی و قضایی رایگان و باز اجتماعی کردن زنان اشاره کرد.
 
مسعودی فر بیان کرد: هرچند درصد بزهکاری در حوزه زنان خیلی کمتر از مردان است و جمعیت کیفری آنان بسیار کمتر است اما ما نباید از باز اجتماعی کردن آنان غفلت کنیم چرا که زنان اگر در حوزه جرم وارد شوند ضریب وزنی آن برابر با دهها و صدها مرد است و به لحاظ اینکه تاثیر عمیقی در حوزه خانواده و فرزندان دارند این تاثیر منفی، عمق منفی ایجاد می کند.
 
این نشست ویدیوکنفرانسی با حضور دکتر علی محمد زنگانه مشاور معاون و مدیر کل دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و کارشناسان دفاتر حمایت از حقوق زنان وکودکان ۱۶ استان کشور برگزار شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5789

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.