7

پشت پرده ماسک های روزهای کرونایی/ ماسک استاندارد را بشناسیم

  • کد خبر : 7572
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۲۷
پشت پرده ماسک های روزهای کرونایی/ ماسک استاندارد را بشناسیم

این روزها بازار ماسک های رنگی به شدت داغ شده است و حالا «ماسک» هم برای بعضی ها «مد» شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شاید تا قبل از کرونا، هر کسی که ماسک بر صورت داشت، عجیب به نظر می‌رسید و نگاه‌ها بر روی او متمرکز می‌شد که چرا ماسک زده است. شاید بیمار است و شاید هم بیماری مسری دارد و…، و صدها فکر اشتباه به سر می‌آمد. اما، با آمدن کرونا و شدت شیوع و انتقال ویروس، توصیه بر استفاده از ماسک، جدی تر شده است و حالا، مردم برای حفظ سلامتی خود و دور ماندن از خطرات این ویروس کشنده، ماسک می‌زنند.

در این بین، استفاده از ماسک باعث شده تا شاهد وفور انواع ماسک‌ها در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف باشیم که بر روی صورت‌ها خودنمایی می‌کنند. اما، اینکه آیا همه ماسک‌هایی که استفاده می‌شود، استاندارد هستند یا خیر، سوالی است که مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و صمت باید پاسخ بدهند.

روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور، به یکباره یا کمبود شدید ماسک مواجه شدیم و به دنبال همین مسئله، شاهد ورود دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در تولید ماسک شدیم. ماسک‌هایی که معلوم نیست حتماً همه دستورالعمل‌های بهداشتی و استاندارد را داشته باشند. اما، آنچه مسلم است، بر روی صورت‌ها می‌نشیند و این اطمینان کاذب حاصل می‌شود که خیالمان از بابت پیشگیری از انتقال ویروس کرونا راحت باشد. در حالی که دست اندرکاران تولید ماسک در کشور، معتقدند آنچه در شرکت‌های تجهیزات پزشکی تحت نظارت وزارت بهداشت تولید می‌شود، قابل اطمینان به لحاظ شرایط استاندارد هستند.

در حال حاضر، شاهد بازار داغ ماسک‌های پارچه‌ای، سه لایه و…، در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف هستیم که مشخص نیست واقعاً کدام از این ماسک‌ها که بر روی صورت می ننشینند، شرایط استاندارد لازم را دارند.

دیده می‌شود ماسک‌هایی در کنار پیاده‌روها، دست فروشی‌ها و…، به فروش می‌رسد که اغلب تقلبی هستند. باید توجه کرد که ماسک باید سه لایه باشد و لایه مرکزی آنکه اصل کار است، از پارچه «ملت بلون» و از پلیمر خاصی باشد که نقش فیلتر را ایفا می‌کند. در عین حال ماسک‌ها باید در شرایط کاملاً بهداشتی بسته بندی و استریل شده باشند. این موارد از ظاهر ماسک اصلاً مشخص نمی‌شود. احتمال اینکه ماسک‌های استفاده شده‌ای که مردم کنار خیابان‌ها رها می‌کنند، جمع‌آوری شده و مجدداً تمیز شده و به صورت غیر رسمی به فروش برسد، وجود دارد.

علیرضا فاطمی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر این موضوع که استفاده از ماسک‌های استاندارد به میزان قابل توجهی می‌تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند، توصیه کرد: اگر چنانچه به کیفیت و استاندارد ماسک شک دارید می‌توانید برای تأثیر گذاری بهتر از دو ماسک به صورت همزمان استفاده کنید و یا در غیر این صورت یک دستمال کاغذی داخل ماسک قرار دهید.

وی، ضرورت تهیه ماسک‌های استاندارد را از مراکز معتبر و داروخانه مورد تاکید قرار داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اهمیت استفاده عموم مردم را از ماسک یادآور شد و هشدار داد: مهم این است که همه مردم از ماسک استفاده کنند در این صورت است که بیماری به میزان قابل توجهی کنترل می‌شود. فردی که مبتلا نشده از ماسک استفاده می‌کند که از بروز بیماری پیشگیری کند ولی ۷۰ درصد جلوگیری از سرایت پذیری به این موضوع وابسته است که فرد ناقل از ماسک استفاده کند.

فاطمی گفت: ماسک فرد سالم ۳۰ درصد از ابتلاء به بیماری پیشگیری می‌کند بنابراین تأثیر مهم کاهش شیوع بیماری را زمانی شاهد خواهیم بود که همه به صورت عمومی از ماسک استفاده کنند.

۵۰۵۸۳۴۲

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=7572

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.