9
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی:

کسری یک میلیارد و ۲۳۹میلیون مترمکعبی آب‌های زیرزمینی در آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 9855
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
کسری یک میلیارد و ۲۳۹میلیون مترمکعبی آب‌های زیرزمینی در آذربایجان‌شرقی
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به تصویب سند سازگاری با کم آبی در استان اعلام کرد: این خطه با کسری یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعبی منابع آب زیرزمینی مواجه است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، یوسف غفارزاده افزود: متوسط کسری سالانه آب های زیرزمینی ۳۳ میلیون مترمکعب و متوسط حجم کسری دریاچه ها و تالاب های آذربایجان شرقی حدود ۶۴۰ میلیون مترمکعب است.
وی ادامه داد: حجم سالانه حق آبه های زیست محیطی استان ۶۰۴ میلیون مترمکعب و میزان کمبود در تامین حق آبه های زیست محیطی ۲۰۴ میلیون مترمکعب است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی گفت: بازتخصیص و پایش منابع آب استان، مدیریت تقاضا و مصرف آب، حفاظت از منابع آب، ارتقای بهره وری و کاهش هدررفت آب، تقویت زیرساخت های تامین و توزیع آب، مدیریت کیفیت منابع آب و محیط زیست و بازچرخانی و استفاده مجدد از آب از جمله برنامه های عملیاتی و راهبردی سند سازگاری با کم آبی در استان است.
وی برنامه های پشتیبانی برای اجرای این سند در  آذربایجان شرقی را بسترسازی فرهنگی جهت مصرف بهینه آب و اصلاح قوانین و مقررات عنوان کرد.
غفارزاده، تصویب بسته های حمایتی برای کشت جایگزین محصولات با نیاز آبی بالا را ضروری دانست و گفت: به دلیل اختلاف قیمت و ضعف در سیاست های حمایتی، کشاورزان به تدریج به سمت کشت محصولات بازار پسند و پرسودتری می روند که برای جلوگیری از این امر نیاز به تصویب بسته های حمایتی از کشاورزان در ازای کاهش مصرف آب و کشت محصولات کم آب بر می باشد.
وی ادامه داد: تعریف بسته حمایتی برای خرید تضمینی، ایجاد بازار و سازوکار مطمئن فروش یا فرآوری محصولات کم آب بر در ازای کاهش میزان بهره برداری از منابع آب پیشنهاد مشخص ارایه شده در این سند است.
وی با اعلام اینکه حجم مصارف سالانه استان براساس آماربرداری سال ۱۳۸۸ در بخش های شرب، کشاورزی، فضای سبز و صنعت در مجموع ۲ میلیارد و ۱۴۲ میلیون مترمکعب است، گفت: سند سازگاری با کم آبی استان شامل سه فصل شناخت وضعیت موجود، اقدامات و عملکرد در راستای سازگاری با کم آبی و برنامه های سازگاری با کم آبی است.
غفارزاده افزود: در آذربایجان شرقی ۲۴ محدوده مطالعاتی داریم و حجم متوسط سالانه آب تجدید پذیر سطحی ۲ میلیارد و  ۱۴۴ میلیون متر مکعب و حجم متوسط سالانه آب تجدید پذیر زیرزمینی یک میلیارد و ۱۱ میلیون مترمکعب است.
وی با اعلام اینکه حجم کسری تجمعی منابع آب های زیرزمینی در استان یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=9855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.