5

یافته‌هایی درباره مکانیسم ساختاری اتصال گیرنده‌های کروناویروس

  • کد خبر : 3937
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
یافته‌هایی درباره مکانیسم ساختاری اتصال گیرنده‌های کروناویروس

به گزارش تبریزمن و به نقل از تکنولوژی نتورکز، مطالعه محققان “موسسه فرانسیس کریک”(Francis Crick Institute‎) لندن که در مجله “نیچر”(Nature) منتشر شده است، نشان داده پروتئین میخ مانند موجود بر روی سطح کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در هنگام تماس با گیرنده ویروس انسانی ” آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین”(ACE۲) می‌تواند حداقل ۱۰ حالت ساختاری متمایز را اتخاذ کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تکنولوژی نتورکز، مطالعه محققان “موسسه فرانسیس کریک”(Francis Crick Institute‎) لندن که در مجله “نیچر”(Nature) منتشر شده است، نشان داده پروتئین میخ مانند موجود بر روی سطح کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ در هنگام تماس با گیرنده ویروس انسانی ” آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین”(ACE۲) می‌تواند حداقل ۱۰ حالت ساختاری متمایز را اتخاذ کند.

این بینش جدید در مورد مکانیسم عفونت سبب می‌شود تا دانشمندان تحقیقات بیشتری را جهت آگاهی از این موضوع و مطالعات مربوط به واکسن‌ها و روش‌های درمانی انجام دهند.

سطح کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲(ویروسی که باعث ایجاد کووید-۱۹ می‌شود) در پروتئین‌هایی به نام میخ پوشانده شده است که ویروس را قادر می‌سازد سلول‌های انسانی را آلوده کنند.

این عفونت زمانی شروع می‌شود که پروتئین میخ مانند به گیرنده‌های سطح سلول آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین متصل می‌شود و در مراحل بعدی، سرعت عملیات انتشار ژنوم ویروس به سلول سریع‌تر می‌شود. با این حال، ماهیت دقیق نحوه اتصال آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ ناشناخته مانده است. در این مطالعه برای بررسی مکانیسم اتصال بین آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین و پروتئین مذکور، محققان موسسه فرانسیس کریک، روند ۱۰ ساختار متمایز را توصیف کردند که با مراحل مختلف اتصال گیرنده و ایجاد بیماری مرتبط هستند.

محققان این مطالعه قبل از به دام انداختن اشکال مختلف پروتئین با روش انجماد سریع در اتان مایع، مخلوطی از پروتئین میخ مانند و آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین را انکوبه کردند. سپس این نمونه‌ها را با استفاده از میکروسکوپ الکترونی کرایو(cryo-EM) بررسی کردند و دهها هزار تصویر با وضوح بالا از مراحل مختلف اتصال به دست آوردند.

آنها مشاهده کردند که پروتئین میخ مانند مخلوطی از ساختارهای بسته و باز است که پس از اتصال آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین در یک ناحیه باز، پروتئین میخ مانند مذکور بازتر می‌شود و منجر به یک سری تغییرات ساختاری مطلوب می‌شود و سلول را برای اتصال بعدی آماده می‌کند. هنگامی که پروتئین میخ مانند در هر سه محل اتصال به آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین متصل می‌شود، هسته مرکزی آن در معرض دید قرار می‌گیرد که این موضوع ممکن است به ویروس کمک کند تا در غشای سلولی بماند و باعث عفونت شود.

“دونالد بنتون”(Donald Benton) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: با بررسی کامل این موضوع، ما قادر به توصیف ساختارهای میخ مانندی که مخصوص کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ هستند، شدیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=3937

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.