14
شهردار منطقه ۸ تبریز:

یخچال تاریخی له‌له بیگ تبریز مرمت و ساماندهی می‌شود

  • کد خبر : 1352
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳
یخچال تاریخی له‌له بیگ تبریز مرمت و ساماندهی می‌شود
شهردار منطقه ۸ تبریز از تهیه طرح مرمتی و آغاز عملیات مرمتی این یخچال تاریخی، طی روزهای آتی خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، علی مدبر اظهار کرد: یخچال تاریخی له له بیگ یکی از قدیمی‌ترین یخچال‌های تاریخی تبریز است که طی دهه‌های گذشته، توسط شهرداری تبریز خریداری شده بود ولی به‌دلیل عدم استفاده از آن و آسیب‌های محیطی، این بنای ارزشمند در آستانه تخریب و نابودی قرار گرفته بود.

وی تشریح کرد: در نتیجه با کار کارشناسی‌شده، نقشه‌های مرمتی این مجموعه تهیه و عملیات پیش مرمتی و ساماندهی این یخچال طی روزهای اخیر توسط معاونت فنی و عمرانی منطقه ۸، آغاز شده است.

وی در ادامه گفت: این بنا دارای طاق گنبدی بوده که به دلیل رطوبت ترک‌های عمیق در آن ایجاد شده و به دلیل نبود کانال این بنا شدید در معرض رطوبت بوده است که طی روزهای اخیر اقدامات پیش مرمتی این بنا از جمله پاک سازی داخل بنا و سبک سازی سقف مجموعه انجام شده و  در روزهای آینده به مناقصه عمومی خواهد رفت.

مدبر افزود: امیدواریم با مرمت اصولی این مجموعه، مهارت و دانش معماران گذشته باز تعریف و این عنصر معماری گمشده در فضای شهری امروز احیا شود تا در آینده نزدیک از این یخچال به عنوان کاربری‌های فرهنگی و گردشگری، استفاده بهینه شود.

یخچال له له بیگ( یوشاری) یکی از یخچال‌های تاریخی شهر تبریز و مربوط به دوران قاجار است که با ۶۰۰ متر مربع وسعت از یخچال‌های مهم قاجاری تبریز محسوب شده و در کوی شهید یوشاری واقع شده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=1352

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.