6
گزارش

یک کیلو گوشت در تبریز به قیمت نامعلوم!/ قصابی‌ها ساز جدا می‌زنند

  • کد خبر : 7460
  • ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
یک کیلو گوشت در تبریز به قیمت نامعلوم!/ قصابی‌ها ساز جدا می‌زنند
افزایش قیمت‌های اقلام مختلف و عدم تأمین نهاده‌های دامی در گرانی گوشت قرمز بی‌تأثیر نیست و به‌دنبال آن صف خرید مردم و از سویی بازار سودجویان حسابی داغ شده است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از مهر، آناهیتا رحیمی؛ این روزها اگر یک صف طولانی به چشم شما خورد، بدانید که صف خرید ماسک نیست بلکه صف خرید گوشت قرمزی است که قیمت آن به یکباره افزایش یافته است و برخی از مردم نیز در این آشفته بازار که صدای کمبود گوشت قرمز نیز به گوش می‌رسد به صف می‌ایستند تا در حد توان خود، خریداری کنند.
 
قیمتی که منصفانه نیست و برخی از سودجویان در این صنف با دیدن صف‌های طویل، دستشان بیشتر به کار می‌آید و تا زمانی که تنور گران فروشی داغ است، هر چه در چنته دارند بیرون کشیده و تا آخر شب، بازارشان به خوبی داغ است.
 
این یک گزارش از آخرین وضعیت خرید و فروش گوشت قرمز در شهر تبریز است؛ ما سر بزنگاه رسیدیم و همین که کرکره مغازه‌ها بالا رفت شاهد صف خریداران گوشت قرمز بودیم.
 
فروشندگانی که تا چند ساعت پیش و حتی قبل از معرفی خود، یک کیلوگرم گوشت قرمز را به قیمت ۱۱۰ هزار تومان می‌فروختند، اما زمانی که پای پرسیدن از قیمت‌ها به میان می‌آید ادعا می‌کنند قیمت یک کیلوگرم گوشت قرمز، ۸۸ هزار تومان است و تا الان نیز قیمت جدید گوشت قرمز اعلام نشده و ما هم تا زمانی مشتری از ما گوشت می‌خواهد، وظیفه داریم بفروشیم.
 
این صحبت‌های یکی از قصابان بود که با وجود اینکه گوشت قرمز را با یک قیمت ناعادلانه به مردم می‌فروخت، ادعا کرد ما گوشت سالم و بهتری می‌فروشیم و منتظر اعلام قیمت جدید نیز هستیم.
 
وقتی به نزدیکی یکی از مغازه‌های گوشت فروشی رسیدیم با در قفل شده روبرو شدیم؛ مغازه‌ای که گوشت قرمز داشت، اما چنانچه به‌نظر می‌رسید گویا خیال فروش و پاسخ‌گویی نداشت.
 
یکی از قصابان دیگر نیز قیمت گوشت قرمز را ۸۸ تا ۹۰ هزار تومان اعلام کرد و از روی رسیدهای دستگاه کارتخوان نیز نشان داد که حتی از چند روز پیش هم با این قیمت، فروخته است.
 
وی گفت: اما آنطور که شنیده‌ایم قرار است قیمت جدیدی برای تمام قصابان اعلام کنند تا همه به صورت یکپارچه با آن قیمت، گوشت قرمز را بفروشند؛ این کاملاً روشن است که در این میان برخی از افراد در این صنف، با قیمتی ناعادلانه خرید و فروش کرده‌اند.
 
▪️افزایش دام زنده و گوشت قرمز
 
مدیرعامل کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز گفت: قیمت گوشت قرمز تابعی از قیمت دام زنده است و طبیعتاً اگر قیمت دام زنده افزایش یابد به تبع آن، قیمت گوشت قرمز نیز افزایش خواهد یافت.
 
قیمت گوشت قرمز تابعی از قیمت دام زنده است و طبیعتاً اگر قیمت دام زنده افزایش یابد به تبع آن، قیمت گوشت قرمز نیز افزایش خواهد یافت
 
کریم قدرتی افزود: بنابر بررسی‌های انجام گرفته افزایش قیمت دام زنده به دلیل کمبود نهاده‌های دامی است که از این رو اکثر دامداران نیز اعلام کرده‌اند که در تأمین نهاده‌های دامی با مشکل روبرو شده‌اند.
 
وی گفت: قیمت آزاد نهاده‌های دامی با قیمت تعرفه دولتی بالا بوده و فاصله زیادی دارد که این فاصله قیمت و کمبود، باعث شده است تا دامداران دچار مشکل در تأمین نهاده‌های دامی و نگهداری آنها شوند.
 
وی توضیح داد: خبرها حاکی از آن است که نهاده‌های دامی جدید وارد کشور شده است که در این راستا سامانه‌های نیز برای خریداری در نظر گرفته خواهد شد که در صورت تخصیص آن، تنش به وجود آمده، تثبیت و تعادل در بازار برقرار خواهد شد.
 
▪️لزوم مشخص شدن قیمت دام زنده
 
به گفته مدیر عامل کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز، قیمت گوشت قرمز باید مشخص شود چرا که نوسانات قیمت بالاست و واقعیت امر این است که باید قیمت دام زنده کارشناسی و اعلام شود.
 
قدرتی بیان کرد: قیمت دام‌های زنده که از نهاده‌های دولتی استفاده می‌کنند و یا دام‌های زنده‌ای که با نهاده‌های آزاد، پرورش داده می‌شوند باید به صورت رسمی اعلام شود.
 
▪️قیمت گوشت قرمز باید مشخص شود چرا که نوسانات قیمت بالاست
 
وی با اشاره بر قیمت نامعقول گوشت قرمز در بازار افزود: برای مدیریت سریع باید هر چه زودتر قیمت دام‌های زنده و تمام شده نهاده‌های دامی و هزینه‌های موجود، کارشناسی و اعلام گردد؛ متأسفانه برخی از سودجویان نیز از این فرصت استفاده می‌کنند.
 
آقای صفوی یکی از خریداران گوشت قرمز در یکی از همین مغازه‌ها بود که گفت: در حالت فعلی و بر حسب نیازی که داریم برای خرید گوشت قرمز آمده‌ام اما همه شاهد هستند که قیمت واقعی و عادلانه گوشت قرمز، این نیست و باید هر چه سریع‌تر رسیدگی شود.
 
وی افزود: افزایش ناگهانی قیمت گوشت قرمز را تنها در این چند روز شاهد نیستیم بلکه سالهاست این افزایش، موجب شده است تا مردم تا زمانی که قیمت گوشت مرغ، بهتر است خریداری کنند و کمتر سمت خرید گوشت قرمز می‌آیند اما نیاز غذایی انسان باید تأمین شود و مردم خواهان رسیدگی همیشگی در قیمت گوشت قرمز هستند.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: طی یک سال گذشته، هیچ‌گونه افزایش قیمتی در دام سبک و سنگین که منشأ تولید گوشت قرمز هستند، بعد از افزایش قیمت در سایر کالاها، رخ نداده بود که این باعث انباشت دام در واحدهای تولیدی و روستاها شده بود که سازمان جهاد کشاورزی در این راستا از طریق خرید از شرکت پشتیبانی دام، در صدد تعدیل قیمت‌ها بود.
 
▪️حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی در استان وجود دارد
 
اکبر فتحی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش گوشت قرمز، تطابق دادن خود با افزایش قیمت سایر کالاها می‌باشد.
 
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی در استان وجود دارد که ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک و ۶۰۰ هزار رأس، گاو و گوساله را شامل می‌شود.
 
فتحی بیان کرد: ۸۲ هزار تن گوشت قرمز، مازاد بر مصرف نیاز استان، تولید می‌گردد و به طور معمول نیاز سایر استان‌ها از جمله تهران را نیز تأمین می‌کند.
 
وی افزود: حدود ۵۰ درصد دام‌های مورد استفاده در کشتار، دام‌های روستایی هستند که در اماکن دامی روستایی پرورش داده می‌شوند که اگر نهاده‌های دامی ذرت و کنجاله وارداتی مورد استفاده باشد، مصرف به حدی بالا نیست که از آنها بیشتر استفاده کنند.
 
وی در پایان با اشاره بر افزایش قیمت اقلام داخلی به خبرنگار مهر گفت: افزایش قیمت جو و علوفه، بر قیمت دام سبک و سنگین و هم‌چنین گوشت قرمز نیز بی تأثیر نخواهد بود.
 
افزایش قیمت سایر کالاها، کمبود نهاده‌های دامی و بازار داغ سودجویان، هر چه که هست، موجب افزایش قیمت گوشت قرمز و نابسامانی در بازار شده است.
 
وضعیت آشفته‌ای که نیازمند بازرسی سریع‌تر و رسیدگی به قیمت‌هایی است که صعودی بالا می‌رود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=7460

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.