4

۱۱ درصد جمعیت بزرگسال ایران دیابت دارند

  • کد خبر : 8262
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۱۶
۱۱ درصد جمعیت بزرگسال ایران دیابت دارند

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، با اعلام اینکه شیوع دیابت در جمعیت بزرگسال ایران ۱۱.۴ درصد است، گفت: از هر چهار بیمار دیابتی، یک نفر دچار زخم پای دیابتی مبتلا می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، باقر لاریجانی، با بیان اینکه تخمین زده می شود دیابت ۴۲۲ میلیون نفر حدود ۸.۵ درصد از جمعیت بزرگسال را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است، گفت: افزایش شیوع دیابت در کشورهای با درآمد کم و متوسط نگران کننده است.

وی تصریح کرد: مطالعات نشان داده اند تقریباً از هر چهار نفر فرد دیابتی، یک نفر در طول زندگی خود به زخم پای دیابتی مبتلا می شود که در نتیجه مشکلاتی همچون طول مدت بالای بستری در بیمارستان، قطع اندام تحتانی و مرگ و میر را به دنبال دارد.

لاریجانی ادامه داد: پای دیابتی به عنوان یکی از عوارض بیماری دیابت بار سنگینی را بر بیماران و نظام ارائه مراقبت های بهداشتی در دنیا  تحمیل می کند به طوری که هرچند بیش از نیمی از  موارد آمپوتاسیون‌های غیرتروماتیک را اختلالات پای دیابتی تشکیل می‌دهند، اغلب این مشکلات با مراقبت های منظم قابل پیشگیری هستند.

نایب رئیس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر کشور، با اعلام اینکه در حال حاضر شیوع دیابت در جمعیت بزرگسال ایران ۱۱.۴ درصد است، گفت: متاسفانه در کشور ما شاخص سال‌های از دست رفته‌ با ناتوانی در اثر ابتلا به عارضه پای دیابتی ۵۸۴۸ سال است.

وی تصریح کرد: با توجه به بار حاصل از دیابت و عوارض آن و نیز محدودیت منابع تامین کننده نیازهای بهداشتی-درمانی جامعه، دیابت یکی از اولویت های بهداشتی-درمانی جهان، به ویژه در کشور ما بوده و اتخاذ اقداماتی مؤثر جهت پیشگیری و درمان دیابت به منظور کاهش این بیماری و عوارض آن ضروری می باشد.

لاریجانی، گروه تحقیقات پای دیابتی پژوهشگاه را یک تیم توانمند در سه حوزه پژوهش، آموزش و درمان خواند که مطالعات زیادی در زمینه پای دیابتی، به عنوان یکی از شایع ترین عوارض دیابت در کشور انجام داده است.

وی با بیان اینکه این تیم در زمینه ارائه آموزش های تخصصی و مهارت های بالینی نیز اقدامات خوبی انجام داده است، افزود: گروه تحقیقاتی پای دیابتی با برگزاری دوره های توانمند سازی پرستاران و پزشکان عمومی موفق به آموزش بیش از هزار کادر درمانی درگیر در درمان عارضه پای دیابتی در کشور شده است.

۵۰۶۸۶۷۴

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=8262

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.