5

۴ رویکرد اصلی برای پیشگیری از ایدز/ دو راه اصلی انتقال ویروس HIV

  • کد خبر : 9870
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
۴ رویکرد اصلی برای پیشگیری از ایدز/ دو راه اصلی انتقال ویروس HIV

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه ۴ برنامه برای پیشگیری از ایدز ارایه شده است گفت: استفاده از سرنگ مشترک و روابط جنسی محافظت نشده دو راه اصلی انتقال ویروس HIV هستند.

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه چند سالی است که حساسیت نسبت به ایدز و اچ‌آی‌وی و توجه به این موضوع زیاد شده است، گفت: یکی از دلایل این موضوع، ارائه آمار است که از سال ۶۵ تاکنون بین ۳۵ تا ۳۷ هزار نفر مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی و ایدز شناسایی شده‌اند البته با ضریب ۲.۳ و ۴ باید این عدد را محاسبه کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران در راستای سیاست‌های کلی جهانی تاکنون چهار برنامه در خصوص اچ‌آی‌وی و ایدز ارائه کرده است، افزود: برنامه چهارم در سال ۹۸ به پایان رسیده و رویکرد اصلی در این برنامه‌ها، آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه ایدز و اتخاذ تمهیداتی برای پیشگیری از انتقال این ویروس از طریق خون و همچنین تأمین خون سالم بوده است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: پیشگیری از انتقال تزریقی با توسعه برنامه‌های کاهش آسیب DIC و مراکزی که کمک می‌کنند تا افراد از سرنگ‌های آلوده و مشترک استفاده نکنند و نیز پیشگیری از روابط ناایمن جنسی، از جمله رویکردهای در نظر گرفته شده در برنامه‌های کلان بوده است.

موسوی چلک بیان کرد: دو اقدامی که بالاترین فراوانی را در انتقال اچ‌آی‌وی ایدز دارند، استفاده از سرنگ آلوده و مشترک و نیز روابط جنسی محافظت نشده است. هر چند که در سال‌های اخیر انتقال این ویروس از طریق روابط جنسی محافظت نشده، رو به رشد بوده و نگران کننده شده است.

وی ادامه داد: رعایت احتیاط‌های استاندارد و آموزش افرادی که با این مبتلایان سروکار دارند و حمایت اجتماعی از آنها، از جمله برنامه‌هایی است که در کشورمان نیز اجرایی می‌شود. همچنین پیشگیری از انتقال مادر به کودک و توسعه مراکز مشاوره و تست و آزمایش تشخیصی از جمله مواردی است که در کشورمان مانند سایر کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه توسعه باشگاه‌های مثبت به افراد مبتلا کمک زیادی می‌کند، گفت: تمرکز باید بر روی کودکان بخصوص کودکان کار و خیابان و افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی به صورت جدی انجام شود.

موسوی‌چلک گفت: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت در هفته ایدز «همبستگی جهانی و مسئولیت مشترک» است که همه کشورها بر مبنای این شعار به این موضوع توجه می‌کنند. آنها همچنین به دنبال این هستند که اهمیت ویروس اچ‌آی‌وی و حمایت سیاست گذاران و مسئولین و همکاری‌های بین بخشی را نیز داشته باشند البته می‌توان در این هفته اقدامات انجام شده در ایران و همچنین چالش‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد، ارائه و در خصوص پیشگیری و کنترل این بیماری اقدامات ویژه‌ای انجام شود.
به گفته وی، دسترسی به خدمات اهتمام‌محور و سلامت‌محور باید مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه توجه به آموزش اعضای خانواده مبتلا و بالا بردن تاب‌آوری اجتماعی فردی و سازمانی، از مواردی است که باید انجام شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار داشت: برنامه‌های آموزشی در خصوص پیشگیری از انتقال ایدز باید حول محور جوانان و نوجوانان انجام شود و گروه‌های در معرض خطر، بیشتر آموزش داده شوند.
موسوی‌چلک گفت: نباید به مقوله ایدز و افراد مبتلا به این بیماری به صورت جزیره‌ای نگاه کرد و اَنگ و تبعیض را باید از میان برداریم چرا که این افراد نیز شهروندانی هستند که می‌توانند زندگی کنند و مسئولیت‌ها و نقش‌های اجتماعی را ایفا کنند.

وی تأکید کرد: باید جامعه را برای اطلاع‌رسانی ترغیب کنیم و نقش رسانه‌ها در این زمینه می‌تواند بسیار مؤثر باشد اما اگر به هر دلیلی، افراد به این ویروس مبتلا شدند، مسئولیت ما پذیرش اجتماعی آنها و کمک به باز توانی و حضور و ایفای نقش در عرصه‌های مختلف اجتماعی است.
 

۵۰۸۸۰۰۲

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=9870

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.