18
استاندار آذربایجان شرقی:

۷۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا در آذربایجان شرقی بهبود یافته‌اند

  • کد خبر : 2943
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
۷۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا در آذربایجان شرقی بهبود یافته‌اند
استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر مدافعان سلامت و کادر بهداشت و درمان استان، گفت: در سایه این تلاش‌ها، روند درمان بیماران مبتلا به کرونا بدون مشکل خاصی در استان انجام می‌شود و تاکنون حدود 70 درصد از مبتلایان قطعی به کرونا در استان بهبود یافته‌اند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، محمدرضا پورمحمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: تلاش‌های دستگاه‌های اجرایی و کادرهای بهداشت و درمان جز با همکاری و همراهی مردم برای قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا به نتیجه نمی‌رسد و از مردم انتظار داریم که با رعایت توصیه‌های بهداشتی و پرهیز از ترددهای غیرضروری، برای ریشه‌کن کردن این بیماری در کنار خادمان و مدافعان سلامت باشند.

وی در تشریح آخرین وضعیت اقدامات و فعالیت‌های ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا، گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور چین، قرارگاه پدافند زیستی به منظور جلوگیری از ورود این ویروس و اطلاع‌رسانی‌های لازم به مردم تشکیل و وظایف دستگاه‌های مسئول در این زمینه مشخص شد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: اولویت قرارگاه پدافند زیستی، رصد و پایش مستمر مبادی ورودی استان و اطلاع‌رسانی‌های صحیح و به‌موقع به مردم بود و آمادگی‌های لازم برای پیامدهای بعدی در استان فراهم شده بود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که بعد از تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا، ستاد استانی نیز در ۱۰ اسفند سال ۹۸ تشکیل شد، افزود: این ستاد به منظور هماهنگی، برنامه‌ریزی و نظارت بر برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های مسئول در راستای مدیریت و کنترل ویروس کرونا، بر اساس سیاست‌های کلی وزارت بهداشت تشکیل شد و تاکنون ۱۸ جلسه برگزار کرده است.

وی افزود: برای بررسی تخصصی‌تر ابعاد مختلف بیماری کرونا، پنج کارگروه تخصصی نیز در ذیل این ستاد تشکیل شد که مسئولیت این کمیته‌ها، برعهده معاونان استاندار و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی است.

وی در تشریح مصوبات و اقدامات ستاد استانی مقابله با کرونا، گفت: اجرای طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و فاصله‌گذاری هوشمند، طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا در قالب غربال‌گری سلامت و سامان‌دهی تولید و توزیع اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده از مهم‌ترین اقدامات این ستاد بوده است.

رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به این‌که تاکنون ۱۲ جلسه کمیته اقتصادی این ستاد تشکیل شده است، گفت: در این کمیته فرآیندهای واردات، تولید و توزیع اقلام بهداشتی و نحوه تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدکننده این اقلام، تدوین و تصویب شده است.

وی خاطرنشان کرد: با تمهیدات انجام یافته برای تأمین مواد اولیه، تاکنون بیش از ۴۰ واحد تولیدی، برای تولید موادضدعفونی‌کننده اقدام کرده‌اند و از آغاز کار مقابله با کرونا تا امروز بالغ بر یک میلیون لیتر مواد ضدعفونی‌کننده الکلی و ۱٫۵ میلیون لیتر مواد غیرالکلی در این واحدها تولید شده است.

پورمحمدی اضافه کرد: همچنین بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار عدد ماسک و سه میلیون و ۵۰۰ هزار جفت دستکش یکبارمصرف و لاتکس توسط واحدهای تولیدکننده و کارگاه‌های موقت تولید و در اختیار مردم و کادرهای درمانی قرار گرفته است.

وی با اشاره به آسیب دیدن برخی از مشاغل و اصناف از شیوع بیماری کرونا، گفت: آسیب‌های اقتصادی ناشی از کرونا در جلسات کمیته اقتصادی بررسی و راهکارهای مناسب برای جبران این آسیب‌ها پیشنهاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم هیچ مشکلی در استان نداریم، افزود: کمیته اقتصادی ستاد مقابله با کرونا، برای جلوگیری از کمبودهای احتمالی، افزایش دسترسی عمومی، کنترل قیمت‌ها و نظارت بر توزیع کالاهای اساسی و همچنین فرآیندهای تأمین مواد اولیه و توزیع محصولات تولیدی، تاکنون ۸ دستورالعمل تهیه کرده است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه به مصوبات کمیته بهداشت محیط اشاره کرد و گفت: بسیج امکانات شهرداری‌ها برای کنترل محیطی ویروس کرونا از طریق ضدعفونی کردن محیط‌های عمومی و فضاهای شهری و جلوگیری از شکل‌گیری تجمع در اماکن عمومی از جمله اقدامات این کمیته بوده است.

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های مردمی و یگان‌های آماده سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و بسیج نیز در عملیات ضدعفونی معابر و فضاهای شهری همکاری خوبی با شهرداری‌ها داشتند که همچنان نیز ادامه دارد.

وی افزود: کمیته بهداشت محیط درخصوص نحوه دفن متوفیان کرونا نیز دستورالعمل خاصی تهیه کرده است که آرامستان‌های استان براساس این دستورالعمل اقدام می‌کنند.

پورمحمدی درخصوص گندزدایی و ضدعفونی کردن معابر و فضاهای روستایی نیز گفت: تمامی ظرفیت‌های نهادهای محلی نظیر شوراها، دهیاری‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه به کار گرفته شده و فرمانداری‌های استان نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند.

وی افزود: توزیع اقلام بهداشتی، ضدعفونی معابر و منازل روستایی، توقف فعالیت هفته‌بازارهای روستایی و مجتمع‌های گردشگری و تفریحی و تشدید نظارت بر اماکن عمومی، خدماتی و گردشگری از جمله اقدامات انجام شده در حوزه روستایی بوده است.

وی، استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های غیردولتی را از جمله اولویت‌های ستاد استانی مقابله با کرونا برشمرد و گفت: شیوه مداخلات موثر اجتماعی برای پیشگیری از شیوع کرونا و نحوه بسترسازی برای مشارکت‌پذیری و تعهد اجتماعی مردم و سمن‌ها در جلسات کمیته سازمان‌های مردم‌نهاد بررسی شده است.

استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد و موسسات خیریه استان تاکنون در قالب راه‌اندازی پویش‌های مردمی، تولید مواد بهداشتی، شناسایی نیازمندان و توزیع اقلام بهداشتی و معیشتی و ضدعفونی کردن معابر و محلات همکاری خوبی با دستگاه‌های مسئول داشته‌اند که باید از آنها قدردانی کنیم.

وی همچنین از همکاری رسانه‌های استان و صداوسیما در آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی نسبت به ابعاد مختلف بیماری کرونا قدردانی کرد و گفت: پیشگیری از طریق آگاه‌سازی و آموزش، اصلی‌ترین اولویت ما در مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا و کاهش مبتلایان به این بیماری است که تحقق این مهم بدون همراهی و تلاش رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از ۸ فروردین در مبادی ورودی استان، گفت: این طرح در قالب ایجاد محدودیت در ترددهای بین‌شهری و انجام تست‌های مراقبتی در مبادی ورودی شهرهای استان با همکاری نیروی انتظامی، جمعیت هلال احمر و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اجرا شد.

پورمحمدی افزود: در مدت اجرای این طرح، ۳۹۰۰ نفر از امدادگران جمعیت هلال احمر استان در ۶۳ پایگاه غربال‌گری در مبادی ورودی شهرها، بیش از یک میلیون و ۵۹۴ هزار نفر از سرنشینان خودروهای عبوری را از طریق تست تب‌سنجی غربال‌گری کردند.

وی درخصوص طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا نیز گفت: این طرح با همکاری مراکز سلامت و پایگاه‌های مقاومت بسیج از طریق تماس تلفنی با خانواده‌ها انجام شد که تاکنون بیش از ۹۸ درصد مردم استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: در این طرح، ضمن بررسی وضعیت جسمانی اعضای خانوارها، راهنمایی‌های لازم به آنها یادآوری می‌شود و در صورت داشتن علائم، تست‌ها و مراقبت‌های بعدی توسط مراکز بهداشتی و درمانی انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که ایزولاسیون و قرنطینه بیماران و بهبودیافتگان یکی از اقدامات مهم برای قطع زنجیره انتقال بیماری کروناست، افزود: برای این منظور علاوه بر امکانات درمانی مناسب در استان، تعدادی بیمارستان صحرایی و مراکز نقاهتگاهی با همکاری نیروهای مسلح و دستگاه‌های اجرایی آماده شده است که در صورت نیاز استفاده خواهد شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=2943

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.