5

۷۰ درصد کودکان کم شنوا حاصل ازدواج های فامیلی هستند

  • کد خبر : 4813
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
۷۰ درصد کودکان کم شنوا حاصل ازدواج های فامیلی هستند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با تاکید بر ضرورت تشخیص زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی، گفت: از هر ۱۰۰۰ تولد زنده، یک الی سه نوزاد دچار کم شنوایی عمیق دوطرفه دائمی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش ملی «آگاه سازی جامعه نسبت به کم شنوایی و ناشنوایی»، همزمان با هفته جهانی ناشنوایان (هفته اول مهر)، به همت کمیته مطالعات ناشنوایی و کم شنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با همکاری انجمن پروانه ها (متشکل از والدین کودکان ناشنوا و کم شنوای ایران )، فعالیت خود را آغاز کرد.

گیتا موللی عضو هیات علمی و مسئول کمیته مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: کم شنوایی و ناشنوایی، شایع ترین اختلال مادرزادی است، به طوری که از هر ۱۰۰۰ تولد زنده، یک الی سه نوزاد حتما دچار کم شنوایی عمیق دوطرفه دائمی است که اگر نوزادان با کم شنوایی خفیف تر و یا یک طرفه را به آن اضافه کنیم، تعداد نوزادان کم شنوا به ۱۶ در هزار تولد افزایش می یابد.

وی افزود: طی سه سال گذشته پویش ملی «آگاه سازی جامعه نسبت به نقش تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی» برای اطلاع رسانی هرچه بیشتر به مردم و خانواده ها برای پیشگیری از تولد نوزادان با کم شنوایی و ناشنوایی و تشخیص و مداخله زودهنگام برای بهبود کیفیت زندگی کودکان کم شنوا و ناشنوا در جهت موفقیت آنان مطابق با همسالان شنوایشان، فعالیت کرد.

موللی ادامه داد: امسال نیز همزمان با هفته جهانی ناشنوایان، کمیته مطالعات  ناشنوایی و کم شنوایی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با همکاری انجمن پروانه ها که متشکل از والدین کودکان ناشنوا و کم شنوای ایران است، این پویش را برگزار می کند و طی سه روز اخیر که از اعلام فعالیت پویش می گذرد، مراکز و نهادهای مختلفی به این پویش پیوسته اند تا سهمی در اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه نسبت به مسایل کم شنوایان و ناشنوایان داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد کم شنوایی ها قابل پیشگیری است، تاکید کرد: یکی از مهم ترین عوامل کم شنوایی در همه کشورها که قابل پیشگیری می باشد، ازدواج های فامیلی است. بطوری که ۶۰ تا ۷۰ درصد کودکان کم شنوا حاصل ازدواج های فامیلی هستند، حتی اگر در آن خانواده و یا فامیل، فرد کم شنوایی وجود نداشته باشد، ژن مربوطه، سبب تولد نوزاد کم شنوا می شود، درصورتی که اگر آگاه سازی در جامعه گسترش یابد، خانواده ها از مشاوره های پیش از بارداری استفاده می کنند و با اقدامات پیشگیرانه،  از تولد نوزاد مبتلا به کم شنوایی یا ناشنوایی جلوگیری خواهند کرد.

موللی به بیماری های ژنتیکی، سندرمی و حوادث ، بعنوان دیگر عوامل کم شنوایی اشاره کرد و افزود: آنچه که در کم شنوایی بسیار حائز اهمیت است، نقش اقدامات پیشگیرانه و همچنین تشخیص و مداخلات زودهنگام در بدو تولد است که بسیار ساده می باشد اما در عین حال، در سرنوشت و آینده تحصیلی و فعالیت اجتماعی کودک بسیار تاثیرگذار است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تصریح کرد: اگر در بدو تولد، تشخیص بموقع انجام شود و برای نوزاد، سمعک استفاده کرده و آموزش های مناسب براساس اصول علمی به والدین داده شود، این نوزاد می تواند رشد طبیعی داشته و بمانند همسالان شنوای خود، زبان آموزی داشته و خواندن و نوشتن بیاموزد.

وی در پایان افزود: در کنار تمام اقدامات علمی، آموزشی و همچنین بهداشتی و درمانی، جای قانون «اجباری کردن تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی در بدو تولد» خالی است که امیدواریم مجلس شورای اسلامی برای پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی در جامعه و مداخلات ضروری در بدو تولد، به این مهم توجه ویژه داشته باشد.

۵۰۳۰۰۹۴

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=4813

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.