درحالی هوای تبریز امروز سه شنبه برای دومین روز متوالی در وضعیت هشدار و ناسالم قرار گرفته است که خبری از آسمان آبی تبریز نیست و سیاهی بر فراز این شهر سایه زده است.

تبریزمن، سرویس اجتماعی؛ امروز سه شنبه هم هوای تبریز در وضعیت ناسالم قرار گرفته بود. شرایط برای کودکان، بیماران قلبی و تنفسی و افراد مسن سخت شده بود و در این میان اتوبوس ها و تاکسی های تاریخ مصرف گذشته در ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز همچنان بر فعالیت خود ادامه می دادند.

بر اساس گفته کارشناسان محیط زیست بیش از ۷۰ درصد آلاینده های هوا را منابع متحرک تولید می کنند و بسیاری هم یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا را استفاده از خودروی پاک می دانند. موضوعی که در تبریز چندان نمود ندارد و بسیاری از وسایل حمل و نقل عمومی این کلانشهر منبع آلودگی هستند.


img14075990

اتوبوس ها و تاکسی های فرسوده همچنان در خیابان های شهر تبریز جولان می دهند و ردپای بزرگی از خود در آلودگی هوا برجای می گذارند.

ذکر این نکته هم ضروری به نظر می رسد که تاکنون مطالعات و بررسی‌های گوناگونی در زمینه انواع و میزان آثار سیستم‌های حمل و نقل بر محیط زیست به انجام رسیده که نقطه مشترکی که اجماع کلی محققین و صاحب‌نظران بر حول آن شکل گرفته نقش چشم‌گیر و سهم قابل ملاحظه سیستم‌های حمل و نقل در آلودگی‌های زیست محیطی به خصوص آلودگی هوا است.

با این حال سازمان تاکسیرانی و اتوبوس رانی شهرداری تبریز اقدامی درجهت متوقف کردن و یا تعویض ناوگان فرسوده خود انجام نداده است و یا این تعداد نوسازی ها به قدری کم بوده است که در میان انبوه تاکسی و اتوبوس فرسوده تبریز گم شده است چراکه در خیابان های شهر تبریز تا چشم کار می کند اتوبوس و تاکسی قدیمی و فرسوده وجود دارد.

20

خدمات اتوبوس رانی در شان مردم تبریز نیست

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز نیز در گفتگو با تبریزمن با تایید نقش اتوبوس ها و تاکسی های فرسوده در آلودگی هوا می گوید: مشکلات مربوط به فرسودگی اتوبوس ها از زمانی  شروع شد که دولت نهم کمک مالی خود را برای توسعه حمل و نقل عمومی کلانشهرها قطع کرد.

سعید حاجی زاده ادامه داد: گستردگی وظایف شهرداری ها و تعدد وظایف آنها باعث شد تا بحث نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها به حاشیه برود و روز به روز بر تعداد اتوبوس ها و تاکسی های فرسوده و قدیمی اضافه شود که خود عامل مهمی در آلودگی هوای کلانشهرها هستند.

وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته توجه ویژه ای به بهبود عبور و مرور شهری و توسعه حمل و نقل عمومی در تبریز داشته ایم، ادامه داد: بیش از ۴۵ درصد از بودجه کل شهرداری تبریز به این امر و همچنین بحث مترو اختصاص یافته است ولی کافی نیست و نیاز است بیشتراز اینها روی این مسئله کار شود.

image_news_28520

حاجی زاده همچنین با تاکید بر اینکه وقتی وارونگی هوا اتفاق می افتد وضعیت بد دود اتوبوس ها و تاکسی ها در تبریز بیشتر نمود پیدا می کند، افزود: خدمات اتوبوس رانی در شان مردم تبریز نیست و هم اتوبوس ها و تاکسی های فرسوده و قدیمی و هم مسیر تندرو به شدت مردم را ناراضی کرده است.

وی سپس ابراز داشت: شهرداری باید در کنار دولت برای این موضوع فکری اساسی کنند. همچنین باید دولت نیز نگاه ویژه ای به بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشد چرا که آلودگی هوا می تواند تبعات سنگینی برای شهروندان داشته باشد.


baner-mobilestan
ezgif.com-gif-maker
Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :