مردم تبریز و آذربایجان مردمی مهمان نواز بوده و از این نظر شهره هستند، اما سوال اینجاست که آیا رانندگان فرهنگ ارتباط با گردشگر را فرا گرفته اند؟ مغازه دارها می دانند با یک گردشگر چگونه برخورد کنند؟ مردم عامه نحوه برخورد با یک گردشگر خارجی را می دانند و آیا فرهنگ گردشگری و میزبانی به مردم آموزش داده شده است؟

تبریزمن، سرویس شهری: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی درسال ۲۰۱۸، و هیجان و اراده عمومی برای آماده سازی همه جانبه شهر برای این رخداد بسیار مهم بین المللی باعث گردیده است تا لزوم بررسی عوامل متفاوت تاثیرگزار در برگزاری هر چه شایسته تر این رویداد توسط مدیران و کارشناسان شهری دوچندان شود.

یکی از اصلی ترین عوامل رشد و توسعه صنعت گردشگری در همه کشورها ، فرهنگ چگونه رفتار کردن با گردشگر خارجی می باشد . این نکته که هر گردشگر در کنار بازدید از جاذبه های گردشگری ، با فرهنگ و رفتار مردم جامعه میزبان نیز آشنا می شود ، اهمیت بسیار دارد.

صادق نجفی، شهردار تبریز ضمن بیان این نکته افزوده است: این واقعه بزرگ کمک و همدلی تمامی مردم شهر را می طلبد، به همین دلیل  با شعار “هر شهروند یک میزبان” وارد عرصه آماده سازی شهر برای این رخداد بزرگ شده ایم. مردم تبریز از دیرباز به مومن و مذهبی بودن مشهور بوده اند پس باید تمامی مسائل مربوط به مهمانداری اسلامی برای میزبانی شایسته از گردشگران سایر کشورهای اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره بر لزوم فرهنگ سازی رخداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ در میان مردم تاکید کرد: باید فرهنگ سازی و آموزش های مورد نیاز برای میزبانی هر چه شایسته این رخداد بزرگ درمیان مردم انجام شود چرا که آماده سازی شهر برای این واقعه تاریخی همدلی و همراهی مردمی را می طلبد.

فراموش نکنیم که گردشگران می توانند بهترین سفیران تبلیغاتی باشند ؛ در حالی که مثبت و یا منفی بودن این تبلیغات ، به رفتار جامعه میزبان بستگی دارد . عدم آموزش کافی در چگونگی رفتار با یک گردشگر ، نه تنها سبب نارضایتی گردشگر و از بین بردن فرصت های بعدی برای حضور وی در کشور میزبان می شود ، بلکه شکل گیری تصویری منفی و ناخوشایند در ذهن وی به دنبال خواهد داشت.

نتیجه تحقیقاتی که سالها قبل توسط موسسات گردشگری آمریکا انجام پذیرفته نشان می دهد که یک گردشگر ناراضی که به نوعی در این بررسی مانند یک مشتری برای یک بنگاه تجاری است ، یک حادثه و برخورد نامناسب و آزاردهنده را حتی تا ۲۳ سال بعدهم به یاد دارد و در مورد آن تا یک سال و نیم بعد از آن صحبت می کند.فقط تجسم کنید چه تعداد گردشگر و مخاطب بالقوه در این مدت می توانند با استماع تجارب تلخ آنها نسبت به یک مقصد گردشگری تغییر موضع دهند.

635390290685812549

با توجه به موارد گفته شده، باید اغراق کرد که مردم ما در جایگاه یک مغازه‌دار، راننده تاکسی، کارمند هتل، کارمند فرودگاه و بسیاری از مشاغل و اصنافی که با توریست در ارتباط نزدیک قرار دارد، اطلاعات کافی از نحوه برخورد با گردشگران خارجی را ندارند.

توریست‌هایی که به کشور ایران سفر می کنند در ارتباط با هریک از دارندگان مشاغل بالا، سوالاتی را دارند که متاسفانه در وهله نخست به دلیل عدم تسلط آنها به یک زبان خارجی و در وهله دوم به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از داده‌هایی که در یک شهر مورد نیاز گردشگران خارجی است، مردم ما قادر به برقراری ارتباط صحیح با توریست‌ها نمی شوند.

با این اوصاف بنظر می رسد که نهاد های ذیربط وظیفه خطیر و مهمی دارند تا با یادآوری نقش غیر قابل انکار گردشگری در حیات اقتصادی و اجتماغی شهر آنها، تک تک شهروندان را در قامت یک کارشناس گردشگری در آورده و  با نمایه ها و جنبه هابی اصلی این مهم آشنا سازند.

در صورتی که آموزش های لازم در حوزه گردشگری به بهانه رویداد تبریز۲۰۱۸ به مردم آذربایجان و بخصوص شهروندان تبریز ارائه شوند، بدون شک اثرات مثبت آن تا سال های سال برای کل منطقه باقی مانده و روز به روز هم به تعداد گردشگران داخلی و هم گردشگران خارجی افزوده خواهد شد. امید می رود با توجه همه اقشار جامعه به این امر هم، همچون گذشته که با وجود پتانسیل های فراوان، ریشه گردشگری سلامت در شهر تبریز خشکانده شد، شاهد این باشیم که رویداد تبریز ۲۰۱۸ تبدیل به نقطه آغازی برای رشد روزافزون حضور گردشران در این منطقه گردد.


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :