در مقطعی که شاید شاهد نزول جایگاه داخلی و خارجی تبریز بوده ایم و دیگر آنطور که باید، تبریز شهر اولین ها نبود، فرصتی بی نظیر برای کل منطقه آذربایجان فراهم شد تا بار دیگر نام و نشان خود را بازیابد و تاثیرگذاری بسزایی که پیش از این داشت را بدست آورد. اما آیا از این بهانه و فرصت آنطور که باید استفاده شده است؟

تبریزمن، سرویس شهری: امروزه در صنعت گردشگری باید از تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار یاد کرده و از آن بصورت حرفه‌ای استفاده کرد،برای فعالیت‌های تبلیغاتی در صنعت گردشگری در دنیای امروز باید این اعتقاد و ایمان به تبلیغات نگریسته شود که تبلیغات هزینه بر نبوده، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری بنیادی و اصولی برای پیشبرد اهداف است و در صورت اجرای صحیح و اصولی‌ می‌تواند دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد.

در این رابطه، هدف و وظیفه تبلیغات افزایش بزرگ ” بازاریابی و بازار افزایی” است و هر گونه بی توجهی و عدم بهره برداری صحیح از این ابزار، نه تنها عدم موفقیت را در پی داشته، بلکه موجبات عقب ماندن از رقابت ها و سبقت رقیبان خواهد شد.

در بحث تبلیغات و پی آمدهای آن در صنعت جهانگردی در قالب‌های نوشتاری، دیداری، شنیداری و … هر یک در مرحله‌ای از برنامه‌های جهانگردی تاثیر گذاری خاص خود را دارد. در زمینه افزایش جذب جهانگردان، هر شهر و منطقه ای عموما باید توانایی ها، داشته ها و علاقه آن شهر یا منطقه به رشد و توسعه صنعت گردشگری را بررسی کرده و بعد از آن راهبردهای برنامه ریزی شده و سپس راهبردهای به تصویب رسیده را به مورد اجرا گذارد.

قدر مسلم آن است که در دنیای امروز، تلاش‌های تبلیغاتی و بازاریابی، به مراتب از تولید و فروش مهم تر است. لذا اگر شهری از امکانات و جاذبه‌های گردشگری زیادی برخوردار باشد، ولی روش های معرفی این جاذبه‌ها و پتانسیل‌ها و عرضه آن به بازار خریدار(جهانگردان) را در برنامه کلان خود قرار ندهد، به طور یقین موفق نخواهد بود.

از سوی دیگر با توجه به مشکلات عدیده ای که در کشور ما بر سر راه رشد و توسعه صنعت گردشگری و جذب جهانگردان وجود دارد، نقش و اهمیت بکارگیری تبلیغات حرفه‌ای و مدرن و سرمایه‌گذاری‌های کلان در این رابطه بسیار نمایان‌تر می شود. حال آنکه شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای جهان اسلام انتخاب شده اما متاسفانه کوچکترین فعالیت تبلیغاتی در رسانه های کشورهای اسلامی و همسایه و معرفی ظرفیت ها، داشته ها و جاذبه های فرهنگی و تاریخی مشاهده نمی شود؛ البته این موضوع هنوزبه طور کامل در خود شهر تبریز و کشور ایران نیز جا افتاده نشده است…

تبریز-2018

تبلیغات در شبکه های تلویزیونی و اجتماعی مطرح “گردشگری” کشورهای اسلامی، تبلیغات در شبکه های مجازی آسیایی و اروپایی، تبلیغات در خبرگزاری ها و رسانه های مجازی و مکتوب کشوهای اسلامی، تبلیغات در هواپیمایی های مطرح جهان برای مسافران در حین پرواز و تبلیغات در فرودگاه های مطرح منطقه و کشورهای توریست پذیر، تبلیغات محیطی در کشوهای اسلامی و بخصوص در شهرهایی که میزبان توریست های بی شمار بین المللی هستند، تبلیغات در نمایشگاه های بین المللی مختلف در اقصی نقاط جهان و … از مواردی هستند که جای خالیشان در فعالیت های مرتبط با تبلیغات این رویداد بزرگ به شدت به چشم می خورد.

آیا در فرودگاه های داخلی، از بحث تبریز۲۰۱۸ به عنوان یک رویداد ملی، اثری از تبلیغات و اطلاع رسانی به چشم می خورد؟ در فرودگاه های شهر هایی چون مشهد، اصفهان، کیش یا تهران و شیراز آیا حجم مسافران پرتعدادشان اثری از برند و نماد تبریز۲۰۱۸ مشاهده می کنند؟ آیا تا کنون فکری در خصوص ایجاد کمپین های تبلیغاتی تاثیرگذار در ترمینال های اتوبوس رانی و ایستگاه های راه آهن کشور داشته ایم؟

بدون شک نمی توان در چنین مدت زمان اندکی، تمامی مشکلات موجود در شهر تبریز و منطقه آذربایجان را برطرف کرد اما در سمت مقابل نیز نمی توان با دست روی دست گذاشتن فرصت تبریز ۲۰۱۸ را با میزبانی ناشایست، به تهدیدی بزرگ بدل نمود، باید با نگاهی ملی به مسئله نگریست و این نگاه ملی نیازمند رایزنی مداوم و پی گیری های مصرانه نمایندگان و مسئولان آذربایجان از هیات دولت می باشد.


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :