قال الله العظیم فی کتابه : یَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ (سوره اعراف آیه ۳۱)

«ای فرزندان آدم زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود بردارید و بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی دارد ».

جمله (کلوا و اشربوا و لاتسرفوا) در آیه مذکور یکی از مهمترین دستورات بهداشتی اسلام است زیرا عدم رعایت اعتدال و زیاده‌روی در تغذیه می تواند سرچشمه بسیاری از بیماریها باشد.

بر اثر پرخوری و عدم تحرک جسمانی کافی مقداری از مواد غذایی بصورت جذب نشده در بدن باقی می ماند و این مواد اضافی که باعث وارد آوردن فشار برای قلب و دیگر دستگاه‌های بدن می شود٬ زمینه ای است برای پیدایش انواع بیماریها از قبیل بیماری قند٬ چربی خون ٬نارسائیهای کبد و انواع سکته ها و …

برای از بین بردن اینگونه بیماریها راهی جز حرکت کافی و میانه روی در تغذیه نیست کسانی که این دستور قرآن را جدی گرفته اند و در زندگی خود آن را آزموده اند به اهمیت آن آشنا هستند و معجزه رعایت این دستور را در سلامت جسم و تن خود دیده اند.

مفسر بزرگ مرحوم طبرسی در مجمع البیان مطلب جالبی نقل می کند بدین مضمون که هارون الرشید طبیبی مسیحی داشت که مهارت او در طب معروف بود روزی این طبیب به یکی از دانشمندان اسلامی « علی بن الحسین اوقدی » گفت من در کتاب آسمانی شما چیزی از طب نمی یابم در حالی که دانش مفید بر دو گونه است : علم ادیان و علم ابدان او در پاسخ چنین گفت : خداوند همه دستورات طبی را در نصف آیه از کتاب خویش آورده است «کلوا و اشربوا و لاتسرفوا » (بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید) و پیامبر ما نیز طب را در این دستور خلاصه کرده است :

الْمَعِدَةُ بَیْتُ کُلِّ دَاءٍ وَ الْحِمْیَةُ رَأْسُ کُلِّ دَوَاءٍ وَ أَعْطِ کُلَّ نَفْسٍ مَا عَوَّدَتْهَ

(سفینة البحار – جلد ۱- صفحه ۳۴۵)

«معده خانه همه بیماری هاست و امساک سر آمد همه داروهاست و آنچه بدنت را عادت داده ای  «از عادات صحیح و مناسب» آن را از او دریغ مدار »

طبیب مسیحی هنگامی که این سخن را شنید گفت ما ترک کتابکم و لا نبیکم لجالینوس طبا  . قرآن شما و پیامبرتان به جالینوس (طبیب معروف) طبی باقی نگذارده است . ( به نقل از تفسیر نمونه جلد ۶ )

علی علیه‌السلام خطاب به فرزندش امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود :

یَا بُنَیَّ أَ لَا أُعَلِّمُکَ أَرْبَعَ کَلِمَاتٍ تَسْتَغْنِی بِهَا عَنِ الطِّبِّ ؟ فَقَالَ : بَلَى یَا أَبَتِ قَالَ : لَا تَجْلِسْ عَلَى الطَّعَامِ إِلَّا وَ أَنْتَ جَائِعٌ وَ لَا تَقُمْ عَنِ الطَّعَامِ إِلَّا وَ أَنْتَ تَشْتَهِیهِ وَ جَوِّدِ الْمَضْغَ وَ إِذَا نِمْتَ فَاعْرِضْ نَفْسَکَ عَلَى الْخَلَاءِ وَ إِذَا اسْتَعْمَلْتَ هَذَه اسْتَغْنَیْتَ عَنِ الطِّبِّ .

(سفینة البحار – جلد ۲ – صفحه ۷۹)

«آیا به تو چهار کلمه یاد ندهم که از طب بی نیاز گردی؟ عرض کرد : چرا فرمود : بر سر سفره غذا منشین مگر آنکه گرسنه باشی و از کنار​ غذا برنخیز مگر آنکه هنوز میل به غذا داری و غذا را نیکو بجو و هرگاه اراده خوابیدن نموده ای ابتدا به بیت الخلا برو و هرگاه اینها را به کار بردی از طب بی نیاز خواهی شد.»

امام صادق علیه‌السلام می فرماید:

لَو اِقتَصَدَ النّاسُ فِی المَطعَمِ لَاستَقامَت أبدانُهُم

(درسهایی از قرآن – عدالت اجتماعی – ص۱۹۳)

«اگر مردم در مصرف غذا مراعات میانه روی را بکنند بدنشان پایدار و سالم باقی می ماند.»


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :