9

تکلیف بازسازی مناطق زلزله زده قبل از فصل سرما مشخص شود

  • کد خبر : 3261
  • ۱۱ دی ۱۳۴۸ - ۳:۳۰
تکلیف بازسازی مناطق زلزله زده قبل از فصل سرما مشخص شود

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، محمدرضا پورمحمدی در نشست بررسی وضعیت بازسازی مناطق زلزله‌زده میانه و سراب با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از واحدهای احداثی در این مناطق، در مرحله اسکلت‌گذاری هستند، افزود: باید بررسی شود که آیا صاحبان ۲۰ درصد واحدها قصد بازسازی ندارند یا مانعی برای بازسازی آنها […]

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، محمدرضا پورمحمدی در نشست بررسی وضعیت بازسازی مناطق زلزله‌زده میانه و سراب با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از واحدهای احداثی در این مناطق، در مرحله اسکلت‌گذاری هستند، افزود: باید بررسی شود که آیا صاحبان ۲۰ درصد واحدها قصد بازسازی ندارند یا مانعی برای بازسازی آنها وجود دارد.

 وی با قدردانی از تلاش‌های دستگاه‌های مسئول در روند بازسازی مناطق زلزله‌زده، گفت: تجربه خوبی در مدیریت این حادثه به دست آمد، به نحوی که در ۲ ماه اول، اسکان اضطراری و موقت به صورت کامل انجام شد و روند بازسازی نیز به‌رغم مشکلات، خوب پیش می‌رود.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: پایین بودن خسارات این زلزله در مقایسه با شدت آن، به دلیل مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در سال‌های اخیر بود و باید به این موضوع توجه شود که ادامه این روند، تاب‌آوری مناطق روستایی را در برابر حوادث افزایش می‌دهد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین از تلاش‌های انجام‌یافته برای جبران خسارات ناشی از سیل در برخی از مناطق استان قدردانی کرد و گفت: اختصاص اعتبارات این حوزه به مرمت و تقویت زیرساخت‌های این مناطق تجربه خوبی بود که باید مستندسازی و مدون شود.

وی بر همکاری بیشتر سیستم بانکی استان برای پرداخت تسهیلات بازسازی در مناطق زلزله‌زده میانه و سراب تأکید کرد و گفت: واحدهایی که عملیات بازسازی آنها شروع شده باید تا پایان مهر تکمیل شوند و به این منظور تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی ضروری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه بازسازی مناطق زلزله‌زده سراب و میانه با مشارکت خود مردم و اهالی روستاها انجام می‌شود، گفت: وظیفه دولت در این زمینه، هماهنگی برای پرداخت تسهیلات بانکی و تأمین مصالح مورد نیاز است و دستگاه‌ها باید تا پایان روند بازسازی وظایف خود را به صورت جدی انجام دهند.

جواد رحمتی گفت: ۹۵ درصد از واحدهای آسیب‌دیده برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده‌اند و لازم است در روند پرداخت تسهیلات تسریع شود تا قبل از فصل سرما بتوانیم همه واحدها را تکمیل کنیم.

 ▪️۳۵۰ واحد زلزله زده در شهرستان های سراب و میانه تکمیل شده است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان آذربایجان شرقی هم گزارشی از روند بازسازی خانه‌های روستایی در مناطق زلزله‌زده میانه و سراب ارائه کرد و گفت: ۱۷ میلیارد تومان از تسهیلات بازسازی این مناطق هنوز از سوی بانک‌ها تعیین تکلیف نشده است و تسریع در روند بازسازی، نیازمند همکاری سیستم بانکی است.

حافظ باباپور با بیان اینکه از مجموع سه هزار واحد احداثی در این مناطق، ۳۵۰ واحد تکمیل و تحویل شده است، افزود: ۱۴۰۷ واحد معادل ۴۷ درصد از واحدها نیز سقف‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه ۱۹۵ میلیارد تومان تسهیلات بازسازی برای این مناطق تصویب  شده بود، گفت: تاکنون ۷۰ میلیارد تومان از این تسهیلات پرداخت و ۸۸ میلیارد تومان نیز عقد قرارداد شده است.

باباپور با بیان اینکه ۸۳ درصد از واحدهای احداثی، تسهیلات مرحله اول را دریافت کرده‌اند، افزود: تسریع در روند بازسازی مناطق زلزله‌زده نیازمند همکاری بیشتر بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات است.

▪️ ۱۸۶ واحد دامی در مناطق زلزله زده بازسازی شده است

فیروز باقر زاده معاون سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی هم با تشریح روند بازسازی واحدهای دامی در مناطق زلزله‌زده سراب و میانه، گفت: از ۲ هزار واحد دامی در این مناطق، عملیات بازسازی ۱۸۶ واحد به اتمام رسیده، ۲۵۶ واحد در مرحله اسکلت و ۳۳۷ واحد نیز در مرحله پی‌کنی و فونداسیون هستند.

هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی هم با قدردانی از خدمات و تلاش‌های دستگاه‌های مسئول در مدیریت حوادث اخیر در استان، گفت: با توجه به شیوع کرونا و بارش‌های آخر سال ۹۸، مشکلاتی در روند بازسازی مناطق زلزله‌زده به وجود آمد، اما با پیگیری‌های استاندار و تلاش مدیران دستگاه‌ها، روند بازسازی در هفته‌های اخیر سرعت گرفته و تلاش می‌کنیم تا پایان مهر کار بازسازی را تکمیل کنیم.

زلزله ۵.۹ ریشتری ۱۷ آبان آذربایجان شرقی با کانون ترک میانه موجب جان باختن ۵ تن و خسارت ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی به حدود ۵ هزار واحد مسکونی شد.


http://tabrizeman.ir/?p=111368

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=3261

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.