9

هر کروناویروس طی ۲۴ ساعت ۹۰۰ ویروس جدید تولید می‌کند

  • کد خبر : 3891
  • ۱۱ دی ۱۳۴۸ - ۳:۳۰
هر کروناویروس طی ۲۴ ساعت ۹۰۰ ویروس جدید تولید می‌کند

محققان دریافتند که استفاده از ماسک می‌تواند با توجه به دوز ویروسی که وارد بدن می‌شود، در برابر بیماری کووید- ۱۹ ایمنی ایجاد کند. افراد آلوده به ویروس سارس- کووید- دو که باعث ایجاد بیماری کووید- ۱۹ می‌شوند، می‌توانند از طریق صحبت، آواز، سرفه، عطسه یا تنفس ویروس را گسترش ‌دهند.

ایسنا/خراسان رضوی نتایج تحقیقات جدید در نشریه لانست نشان می‌دهد که یک‌ذره ویروس سارس- کووید- دو در ۲۴ ساعت، تقریبا ۳۰ ذره ویروسی جدید تولید می‌کند؛ این ۳۰ ذره جدید می‌تواند ۳۰ سلول دیگر را آلوده کند و در ۲۴ ساعت یا بیشتر ۹۰۰ ذره جدید تولید شود.

به نقل از مدیکال‌اکسپرس، تصور کنید، فردی در صورت شما عطسه کند، از این طریق، شما ۱۰۰۰ ذره ویروس را استنشاق می‌کنید. بعد از یک دور تکثیر، شما ۳۰ هزار ذره دارید و سپس در دور بعد به ۹۰۰ هزار ذره خواهد رسید.

محققان دریافتند که استفاده از ماسک می‌تواند با توجه به دوز ویروسی که وارد بدن می‌شود، در برابر بیماری کووید- ۱۹ ایمنی ایجاد کند. افراد آلوده به ویروس سارس- کووید- دو که باعث ایجاد بیماری کووید- ۱۹ می‌شوند، می‌توانند از طریق صحبت، آواز، سرفه، عطسه یا تنفس ویروس را گسترش ‌دهند.

دانشمندان بر این باورند که ماسک‌های صورت با کاهش انتشار ویروس، می‌تواند به حفاظت از افراد در برابر فرد آلوده کمک کند. در حال حاضر، ماسک صورت در بسیاری از کشورها و شهرهای جهان، برای محدود کردن شیوع بیماری کووید- ۱۹ اجباری شده است.

محققان اظهار کردند: علاوه بر استفاده از ماسک، نحوه استفاده از آن نیز مهم است، زیرا عدم تماس با ماسک و پوشاندن کامل بینی و دهان باید موردتوجه قرار گیرد تا استفاده از آن را بی‌تاثیر نکند. اگرچه پوشش‌های صورت، به‌طور کامل مانعی برای ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ نخواهد بود، اما عاملی برای کاهش تعداد ذرات ویروسی است که استنشاق می‌کنیم و به عبارتی دوز ویروس را کاهش می‌دهد.

دانشمندان بر این باورند که دوز ویروس کمتر، می‌تواند عاملی برای کاهش شدت بیماری در افراد شود. درواقع، در مواردی که استفاده از پوشش ماسک به‌صورت همگانی انجام می‌شود، بسیاری از موارد ابتلا مرتبط با بیماری کووید- ۱۹، اغلب بدون علامت هستند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در مجله نیو اینگلند این نظریه را مطرح کردند که آیا دوز ویروسی کمتر می‌تواند در ایجاد ایمنی در برابر برخی از بیماری‌ها کمک کند؟ البته این نظریه هنوز ثابت نشده است.

بر اساس شواهد از ویروس‌های دیگر و آزمایش‌های حیوانی، اینکه چه اندازه به ویروس آلوده باشیم، می‌تواند به‌عنوان عامل اصلی برای تعیین میزان بیماری افراد باشد. تصور کنید، دستگیره‌ای را لمس کنید که ویروس بر روی آن باشد و سپس بینی خود را لمس کرده و ویروس را استنشاق کنید.

هنگامی‌که سیستم ایمنی بدن، ویروس را تشخیص دهد، باید ویروس را کنترل کند تا تکثیر آن متوقف شود و این کار به سه روش انجام می‌شود:

به سلول‌ها، فرمان داده می‌شود که چگونه تکثیر ویروس را مختل کنند.

ساخت آنتی‌بادی‌هایی که ویروس را شناسایی و خنثی کنند تا از آلودگی بیشتر سلول‌ها جلوگیری شود.

ساخت سلول‌های تی(T)  که به‌طور خاص، سلول‌های آلوده به ویروس را از بین ببرند.

مرحله اول، نسبتا سریع‌تر است، ایجاد آنتی‌بادی و سلول‌های تی(T)  چند روز یا چند هفته ممکن است به طول انجامد. در همین حال، ویروس، بارها و بارها  تکثیر می‌شود، بنابراین، دوز اولیه ویروس تعیین می‌کند که چه مقدار از بدن آلوده‌شده است. هرچه ویروس بیشتر باشد، پاسخ ایمنی برای کنترل آن بیشتر است  و این پاسخ ایمنی است که درواقع، علائمی مانند تب ایجاد می‌کند.

محققان دریافتند که در عفونت بدون علامت، سیستم ایمنی بدن، احتمالا موفق شده ویروس را به‌سرعت کنترل کند، بنابراین، پاسخ ایمنی کمتری ایجادشده است و هیچ علائمی مشاهده نخواهد شد.

محققان افزودند: موارد شدید بیماری کووید- ۱۹، ممکن است، نتیجه واکنش بیش‌ازاندازه سیستم ایمنی بدن باشد.

بعدازاینکه عفونت از بین رفت، در صورت آلودگی مجدد، برخی از سلول‌های ایمنی در بدن هستند و این‌ها سلول‌های بی (B)هستند که آنتی‌بادی‌های اختصاصی سارس- کووید- دو و سلول‌های تی تولید می‌کنند و سلول‌های آلوده به ویروس را از بین می‌برند. از این طریق، ما سیستم ایمنی بدن را فریب می‌دهیم تا بدون اینکه آلوده شوند، سلول‌های خاص سارس- کووید- دو را تولید کنند.

با توجه به اینکه ماسک‌های صورت، تعداد اندکی از ذرات ویروسی را ممکن است، عبور دهند، افراد مبتلا به عفونت‌های بدون علامت می‌شوند و می‌توانند برای محافظت از آن‌ها در برابر عفونت‌های بعدی سارس- کووید- دو کافی باشند.

بنابراین، اگر در شرایطی هستیم که آمار ابتلا و شیوع بیماری در جامعه زیاد است و رعایت فاصله فیزیکی قابل‌کنترل نیست، استفاده از ماسک می‌تواند عاملی برای کمک به افراد در طولانی‌مدت باشد.

البته این نتایج امیدبخش، نیازمند بررسی بیشتر است، زیرا هنوز مشخص نیست که آیا عفونت بدون علامت، می‌تواند ایمنی کافی در برابر عفونت‌های آینده ایجاد کند یا خیر.

دوز ویروسی، احتمالا تنها یکی از عوامل تعیین‌کننده برای ابتلا فرد به بیماری کووید- ۱۹ است و عوامل دیگری مانند سن، جنس و سایر شرایط زمینه‌ای نیز موثر هستند.

درنهایت، با موارد ابتلا به عفونت‌های بدون علامت نیز، هنوز نمی‌دانیم که اثرات طولانی‌مدت بیماری کووید- ۱۹ چیست و بهتر است در صورت امکان، از ابتلا به این بیماری خودداری شود.

بااین‌وجود، این موارد می‌توانند برای ادامه روند استفاده از ماسک موثر باشند. ازآنجاکه بسیاری از موارد ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ بدون علامت هستند، ویروس به‌راحتی از فرد بدون علامت منتقل می‌شود و به همین دلیل است که استفاده از ماسک برای افراد به‌عنوان مسئولیت محسوب می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=3891

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.