6
خبر/

چرا از نقاهتگاه‌های کرونایی استقبال نمی‌شود؟

  • کد خبر : 2922
  • ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
چرا از نقاهتگاه‌های کرونایی استقبال نمی‌شود؟
با وجود راه‌اندازی نقاهتگاه‌های مختلف ویژه بیماران کرونایی در آذربایجان‌شرقی و امکانات لازم و کافی برای بستری آنان، حال این سوال در نزد افکار عمومی مطرح است که چرا استقرار در این مکان‌ها هنوز از سوی بیماران استقبال نمی‌شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، با وجود اینکه طبق پروتکل های بهداشتی مقابله با شیوع و گسترش ویروس کرونا، ایجاد و راه اندازی چنین مکان هایی برای کاهش نگرانی های مربوط به دوباره اوج گیری این ویروس بسیار موثر بوده و روند درمان قطعی بیماران را تکمیل تر و قابل اطمینان می کند، اما بسیاری از کسانی که از بیمارستان ها ترخیص شده و نیازمند بستری شدن چند روزه در نقاهتگاه ها هستند، اقبال چندانی به این موضوع نشان نداده و به ادامه درمان خود در منازل شخصی تمایل دارند.

یکی از بزرگترین نقاهتگاه های کشور و وسیع ترین آنها در آذربایجان شرقی مربوط به ارتش جمهوری اسلامی مستقر در تبریز است که با ۲۰۰ تختخواب در مجموعه ورزشی امام علی (ع) این کلان شهر با امکانات درمانی مجهز به تجهیزات پزشکی اعم از تخت های تک نفره مجهز و کپسول های اکسیژن افتتاح و راه اندازی شده است که بیماران حاد تنفسی می توانند از آن استفاده کنند.

سپاه عاشورا نیز توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در محل بیمارستان شهید محلاتی تبریز نقاهتگاه ویژه بیماران مبتلا به کرونا به استعداد ۱۵۰ تخت را راه اندازی و تجهیز کرده است که دارای همه امکانات درمانی مجهز به تجهیزات پزشکی اعم از تخت های تک نفره مجهز و کپسول های اکسیژن و دستگاه های ونتیلاتور تنفسی می باشد.

در شهرستان های مراغه، میانه و مرند نیز به عنوان سه شهرستان بزرگ آذربایجان شرقی، نقاهتگاهای مشابه با امکانات مناسب برای خدمات دهی به بیماران بهبود یافته کرونایی در آذربایجان شرقی تهیه و تدارک دیده شده است که اغلب آنها یا خالی است و یا تنها چند بیمار معدود در آنها نگهداری می شوند.

معاون درمان رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی، دلیل اصلی و مهم عدم استقبال از نقاهتگاه های مزبور را مربوط به تمایلات شخصی بهبودیافتگان ویروس کرونا دانست و گفت: طبق برآوردهای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکنون آنگونه که انتظار می رفت، از این مراکز استقبال چندانی نشده است.

روزبه رجایی، فلسفه وجودی نقاهتگاه های درمانی ویژه بیماران بهبود یافته کرونایی را کمک به درمان و بهبود کامل این افراد قبل از عزیمت به خانه های خود عنوان و اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز دستورالعمل مربوط به انتقال این افراد را به بیمارستان ها و مراکز درمانی آذربایجان شرقی ارسال و ابلاغ کرده است.

وی مدت زمان بستری بهبود یافتگان ویروس کرونا در نقاهتگاه ها را متفاوت و در حالت معمولی دو هفته اعلام کرد و اظهار داشت: این مدت برای رفع علایم بیماری و همچنین کاهش و از بین بردن قدرت انتقال ویروس کرونا تعریف شده است.

رجایی ادامه داد: هرچند مراقبت در منزل بهترین شیوه برای بهبودی کامل بیماران کرونایی ترخیص شده از مراکز درمانی است، اما برای اینکه تعدادی از بیماران به دلیل کهولت سن، نداشتن مراقب و نبود امکانات مناسب رفاهی و بهداشتی توانایی مادن در خانه را ندارند، نقاهتگاه هایی تجهیز و آماده خدمات رسانی به این افراد در آذربایجان شرقی ایجاد شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه ایجاد نقاهتگاه های مربوط به بیماران کرونایی برای تکمیل دوره های درمانی پیش بینی و تعریف شده است، گفت: این مراکز به دلیل برخورداری از امکانات مناسب مراقبتی، سرویس های بهداشتی متعدد و ویژه، مراقبان و پرستاران شبانه روزی، بهترین محل برای تکمیل دوره درمانی و بهبودی کامل کرونایی ها است.

محمدحسین صومی اظهار داشت: در حال حاضر در هر دو بخش بهداشت و درمان، نقاهتگاه برای ارایه خدمات به مردم در کلانشهر تبریز و دیگر شهرستان های آذربایجان شرقی موجود است و با بهترین امکانات در اختیار شهروندان می باشد.

وی با تاکید بر اینکه نقاهتگاه ها مزبور تنها برای استفاده مبتلایان به کرونا است، یادآوری کرد: اینکه تصور شود سایر بیماران نیز می توانند از این مراکز استفاده کرده و یا افراد مشکوک به ویروس کرونا باید در نقاهتگاه ها بستری شوند، غلط است.

صومی افزود: رویکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره نحوه ادامه درمان بهود یافتگان کرونایی، مراقبت در منازل شخصی است، اما باید توجه داشت که بسیاری از این افراد ضمن اینکه توانایی مراقبت مناسب توسط بستگان  خود را ندارند، به لحاظ رعایت موازین بهداشت فردی و جمعی نیز به علت استفاده مشترک از برخی وسایل و اقلام محل زندگی و نیز محل هایی مثل حمام و سرویس بهداشتی عملا” باید در نقاهتگاه ها دوران تکمیل درمان خود را سپری کنند.

در همین ارتباط، فرمانده سپاه عاشورا با اشاره به تجهیز و آماده سازی نقاهتگاه ۱۵۰ تخت خوابی بیمارستان شهید محلاتی تبریز، این محل را بهترین و مناسب ترین مکان برای استفاده بهبود یافتگان کرونایی دانست و خواستار  تلاش رسانه های برای معرفی درست و دقیق این مراکز  به افکار عمومی شد تا چنین تصور نشود، نقاهتگاه ها محل هایی شبیه اردوگاه ها است.

سردار عابدین خرم با بیان اینکه در شرایط موجود جامعه و نحوه زندگی خانوارهای ایرانی امکان قرنطینه صددرصد برای بیماران کرونایی وجود ندارد، نقاهتگاه ها را بهترین مکان برای مراقبت از افراد کرونایی بهبود یافته بیان کرد.

وی اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از ۶۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا در آذربایجان شرقی در واحدهای بسیار کوچک در متراژهای ۵۰ تا ۶۰ متری اسکان دارند که در چنین منازلی عملا” قرنطینه سازی ممکن نیست و باید به مکان های مناسب منتقل شوند. خرم اضافه کرد: در چنین شرایطی و برای جلوگیری از افزایش شمار بیماران کرونایی و کاهش قدرت انتقال این ویروس، باید افرادی که از بیمارستان ها ترخیص می شوند، در نقاهتگاه های تحت درمان های تکمیلی قرار گرفته و بستری شوند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=2922

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.