8
مسئول دبیرخانه تالاب‌های استان تشریح کرد:

آخرین وضعیت آبی دو تالاب مهم آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 952
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳
آخرین وضعیت آبی دو تالاب مهم آذربایجان شرقی
مسئول دبیرخانه تالاب‌های آذربایجان شرقی آخرین وضعیت آبی تالاب های قوریگل و قره قشلاق، دو تالاب مهم استان را تشریح کرد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، یدالله آذرهوا، با بیان این‌که تالاب بین المللی قوریگل یکی از مهم‌ترین تالاب‌های استان است، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت تالاب قوریگل مساعد بوده و تراز فعلی آن به ۱۹۱۲.۸۰ متر از سطح دریا می‌رسد که این تراز نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، حدود شش سانتی متر افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر وسعت تالاب قوریگل ۱۴۱ هکتار است، گفت: آب گیری این تالاب هر سال بر اساس توافق بهره برداران کشاورزی، از ۱۵ آبان ماه آغاز و تا ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه می‌یابد.

آذرهوا با بیان این‌که آبگیری تالاب قوریگل از ۱۵ آبان ماه سال ۹۸ آغاز شده است، گفت: ارتفاع آب قوریگل نسبت به اول آبگیری حدود ۷۳ سانتی متر افزایش یافته است.

وی با بیان این‌که اکنون حجم آب تالاب قوریگل یک میلیون  و ۹۰۰ هزار متر مکعب  شده است، گفت: حجم آب تالاب قوریگل نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ۹۰ هزار متر مکعب افزایش یافته است.

مسئول دبیرخانه تالاب‌های آذربایجان شرقی در خصوص تالاب قره قشلاق نیز که در حوضه‌ی شهرستان بناب، ملکان و عجب شیر واقع شده است، گفت: وضعیت تالاب قره قشلاق نسبت به سایر تالاب‌ها متفاوت است؛ چرا که این تالاب در مصب رودخانه‌ها واقع شده و آب آن به سمت دریاچه ارومیه هدایت می‌شود به همین دلیل نیز حالت دریاچه‌ای ندارد.

وی  بیان کرد: بخشی از آب ورودی تالاب قره قشلاق از زرینه رود و بخشی نیز از مردق چای تامین می‌شود.

آذرهوا با بیان این‌که تالاب‌ها در جهان به عنوان اکو سیستم‌های شکننده معرفی شده‌اند، گفت: در حال حاضر تمامی تالاب‌ها تحت تاثیر تغییرات اقلیمی و استفاده ناپایدار از منابع آبی هستند و این امر نیز تنها مختص استان ما نیست، کشاورزان باید در مصرف آب تالاب‌ها صرفه جویی کرده و ارگان‌های ذی ربط نیز حق آبه‌ی تالاب‌ها را در اختیارشان بگذارند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=952

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.