19
عضو شورای اسلامی شهر تبریز خبر داد؛

بروز شکل جدیدی از حاشیه نشینی در تبریز

  • کد خبر : 1377
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
بروز شکل جدیدی از حاشیه نشینی در تبریز
عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: اکنون شاهد گسترش حاشیه نشینی در تبریز طی سال‌های گذشته هستیم و با استناد به گروه‌های آماری مرکز آمار ایران، بالای ۵۰۰ هزار نفر در منطقه حاشیه نشین شهر سکونت دارند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، فریدون بابایی اقدم در لایو اینستاگرام با بیان این‌که یک میلیارد نفر از انسان‌های دنیا در منطقه حاشیه نشین زندگی می‌کنند، گفت: حاشیه نشینی در تعریف علمی، شامل افرادی است که با وجود شهرنشین بودن، توسط سیستم اجتماعی شهر به رسمیت شناخته نمی‌شوند، به طوری که تصرف زمین و محل زندگی آن‌ها در محدوده قانونی و رسمی نبوده و امکانات و زیرساخت‌های مناسبی ندارند.

وی افزود: حاشیه نشین‌ها تاب آوری مسائل اقتصادی و مخاطرات طبیعی چون زلزله را ندارند و محلات حاشیه نشین نسبت به سایر محلات، آسبب پذیری بالایی دارند.

وی در خصوص حاشیه نشینی در تبریز، اظهار کرد: طی ۱۰ سال گذشته، با احداث اتوبان‌های پاسداران و شهید کسایی تبریز نسبت به ایجاد یک کمربند مانع از حاشیه نشینی اقدام شد اما متاسفانه این امر سبب شده تا روستاهای اطراف نیز به شکل حاشیه نشینی در بیایند که شکل جدیدی از حاشیه نشینی است.

بابایی اقدم افزود: بافت کالبدی، محلاتی با ابنیه متفاوت و کوچه‌های تنگ و باریک با قطعات ریزدانه که در منطقه حاشیه نشین وجود دارد در روستاهای اطراف هم‌چون آناخاتون که طی پنج سال گذشته با افزایش ۲۰ درصدی جمعیت رو به رو بوده و روستای باغ معروف نیز مشاهده می‌شود.

وی، خطرناک ترین مناطق زلزله خیز تبریز را مناطق حاشیه نشین عنوان کرد و گفت: بالغ بر ۲۵۰۰ هکتار بافت حاشیه نشینی در تبریز وجود دارد که نزدیک به ۵۰ هکتار از آن، جزو مناطق خطرناک بوده و باید تخلیه شود.

وی با اشاره به ماده ۳۰ قانون اساسی، مبنی بر وظیفه دولت در تامین مسکن برای مردم به خصوص کارگران، گفت: هر یک از دولت‌هایی که روی کار می‌آیند، سیاست‌های خاصی را در بحث مسکن اعمال می‌کنند.

▪️

عملکرد ضعیف دولت در بحث حاشیه نشینی

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز افزود: یکی از عمده ترین مشکلات حاشیه نشینی، بدمسکنی یا نبود استاندارد اولیه منازل است، که بر این اساس، دولت یازدهم با سیاست بازآفرینی شهری به دنبال بازطراحی مناطق حاشیه نشین بوده اما متاسفانه تاکنون ضعیف عمل کرده است.

وی در خصوص سیاست مسکن مهر، گفت: سیاست مسکن مهر، بزرگترین فرصت برای پاکسازی مناطق حاشیه نشین بود اما این سیاست در شهرهای جدید اعمال و مشکل نیاز به مسکن با ساخت نزدیک به پنج میلیون منزل برای خانه اولی‌ها و دهک‌های پایین حل شد اما در این راستا اصلا به بحث حاشیه نشینی پرداخت نکردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز افزود: دولت فعلی نیز کمترین میزان تولید مسکن داشته و با وجود این‌که در برنامه ششم توسعه دولت باید حداقل ۱۰ درصد نوسازی منازل را انجام دهد اما در بحث حاشیه نشینی هیچ اقدامی انجام نداده است.

▪️

پروژه‌های رفع حاشیه نشینی در تبریز

بابایی اقدم در خصوص اقدامات مسئولان استانی و شهری در خصوص دغدغه حاشیه نشینی تبریز، تشریح کرد: طی یک سال گذشته، با حضور آقای پورمحمدی در سمت استاندار، اقدامات جدی را برای رفع حاشیه نشینی داشتیم و در این راستا در هفته گذشته، پروژه احداث مساکن جدید در شهرک ارم آغاز شده است.

وی افزود: شهرداری نیز با اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه خود به همراه ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی احداث ۲۴۰ واحد مسکونی در مناطق حاشیه نشین را آغاز کرده است.

وی افزود: هم‌چنین ۱۰۰ هکتار شهرک جوانان در حدفاصل جاده ارمنستان تا آجی چای ویژه حاشیه نشینان احداث می‌شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص سیاست‌های سایر کشورها در حل معضل حاشبه نشینی گفت: ترکیه سیاست انبوه سازی را دنبال کرده و طی ۴۰ ساله گذشته اجازه نداد تا آجری به منطقه حاشیه نشین ورود پیدا کند و مانع از گسترش شده‌ و سپس شروع به بازطراحی و تحویل خانه‌ها بدون دریافت مبلغ کرد.

وی افزود: در حالی که در ایران‌، پس از نوسازی خانه‌های حاشیه نشین، یک دفترچه تسهیلات نیز به مردمی که از مسائل اقتصادی رنج می‌برند، داده می‌شود که این امر موجب عدم رغبت برای نوسازی شده است.

وی ادامه داد: برای اقدام موثر در جهت رفع دغدغه حاشیه نشینی ابتدا باید تثبیت انجام گیرد و از گسترش این مناطق جلوگیری شود که وضعیت تبریز در این خصوص بسیار نگران کننده است.

بابایی اقدم در خصوص مشکلات رفع حاشیه نشینی، اظهار کرد: محدودیت‌هایی از جمله توپوگرافی مناطق با شیب زیاد خانه‌ها، وجود پله‌ بندی‌های بسیار و هم‌چنین درگیری شهرداری با مشکلات روزمره و عدم وجود منابع مالی کافی موانعی بر سر راه رفع مشکل حاشیه نشینی تبریز بوده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=1377

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.