24
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

دولتی بودن نظام سلامت علت موفقیت ایران در مدیریت کروناست

  • کد خبر : 1362
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۱
دولتی بودن نظام سلامت علت موفقیت ایران در مدیریت کروناست
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز وابسته بودن نظام سلامت به دولت را یکی از دلایل مهم در موفقیت ایران برای کنترل و مدیریت شیوع بیماری کرونا دانست.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، محمد حسین صومی در جلسه مجمع سلامت و ستاد شهرستانی مقابله با کرونای میانه، میزان ابتلای کم و کاهش فوتی ها را سبب بهبود هر چه بیشتر اوضاع خواند.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصدد فوتی های ناشی از کرونا افراد ۵۰ سال به بالا هستند گفت: ۹۵ درصد از این فوتی ها نیز بیماری زمینه ای داشتند و تنها ۵ درصد بدون بیماری زمینه ای فوت کردند.

صومی میانگین مبتلایان به بیماری کرونا در سطح استان را ۵۰ سال و در شهرستان میانه ۵۳ سال اعلام کرد و افزود: میانگین سنی افراد فوت شده ناشی از کرونا در استان ۷۰ سال در استان و ۷۳ سال در شهرستان میانه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تراکم جمعیت را یکی از عوامل مهم در انتشار بیماری ذکر و اظهار کرد: خوشبختانه در شهرستان میانه با تراکم بالای جمعیت بنا بر مراودات بالا با سایر استانها و شهرستانها شاهد کنترل شیوع این ویروس هستیم که این امر با همت و تلاش اعضای ستاد مقابله با کرونا و مردم و خیرین حاصل شده است.

وی در پایان از جامعه روحانیت،  فعالان فضاهای مجازی و رسانه ها در تنویر افکار عمومی و جلب و جذب کمکهای مردمی و نیز آگاه سازی و اطلاع رسانی به مردم قدردانی کرد.

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه شهرستان میانه هم با اشاره به اقدامات انجام شده در شهرستان برای مقابله با  شیوع کرونا از برگزاری ۱۴ جلسه با ۲۱۴ مصوبه توسط ستاد مقابله با کرونا خبرداد و گفت: از زمان اعلام شیوع کرونا با هماهنگی دستگاه های عضو ستاد مبارزه با کرونا به محوریت شبکه بهداشت و درمان اقدامات بسیاری انجام شده ودر این رابطه بیماری بصورت کامل مدیریت شده و به مرحله کنترل وارد شده ایم.

محمدرضا مشایخی به اختصاص بیمارستان برکت امام (ره) برای بیماران کرونایی با تمامی امکانات و تجهیزات لازم و اقدام خیرین شهرستان در خرید دستگاه اکسیژن ساز مرکزی برای این بیمارستان اشاره و از تمامی خیرین میانه ای در داخل و خارج از شهرستان، بازاریان، کسبه و اصناف و در راس آنها مدافعین سلامت شهرستان که در مدیریت، پیشگیری از شیوع بیماری  و در نهایت درمان بیماران تلاش می کنند قدردانی کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به مراودات بالای شهرستان میانه و تردد قطارهای مسافری و قطارهای گذری دغدغه شیوع بیماری با احتمال بالا متصور بود که خوشبختانه با رعایت مردم، اجرای پروتکل های بهداشتی ، کمک دستگاههای مختلف، اعضای ستاد مقابله ، اعضای شورای تامین و شورای اداری ودادستان میانه ، نیروهای نظامی و انتظامی، خیرین و مدافعان سلامت توانستیم در مدیریت مطلوب بیماری در شهرستان موفق عمل کنیم.

وی با اشاره به اجرای فاصله گذاری های اجتماعی و هوشمند در شهرستان از غربالگری مردم در ۵ نقطه و افزایش آن به ۹ مورد در ۱۲ و ۱۳ فروردین و همچنین کنترل ورود و خروج خودروها خبر داده گفت: بیش از ۱۹ هزار خودرو با پلاک غیرشهرستانی به مرجع خود بازگشت داده شدند.

مشایخی در ادامه اجرای رزمایش بیولوژیکی توسط تیپ سپاه امام زمان(عج) با همکاری سپاه ناحیه میانه، ضدعفونی سطوح مختلف شهر از سوی گروههای مردمی، خیرین و شهرداری ها، تولید مواد ضدعفونی، الکل، دستکش و ماسک توسط برخی تولیدکنندگان،هیئت امنای بازار و گروههای مردمی را از اقدامات شهرستان خواند و گفت: در حوزه دستکش یکبار مصرف و ماسک اقدام به توزیع آن به سایر شهرستانها کرده ایم.

فرماندار ویژه میانه به توزیع بسته های معیشتی به خانواده های آسیب دیده از کرونا و نیازمندان شهرستان اشاره کرد و گفت: طی ۲ مرحله رزمایش مومنانه در راستای لبیک گویی به فرمان مقام معظم رهبری ۲۵۰۰ بسته در ۴ اردیبهشت و ۳۰۰۰ بسته در روز میلاد امام حسن مجتبی (ع) توزیع شد.

وی گفت: سومین مرحله نیز با شکوه تمام و به همت خیرین، مردم با محوریت سپاه در روز عید فطر برگزار خواهد شد.

وی تمامی سناریوهای اجرا شده در رابطه با کرونا را برای شیوع تدریجی بیماری عنوان و اظهار امیدواری کرد که مردم، بازاریان، اصناف و دیگر اقشار با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی یاریگر شهرستان در کنترل، مدیریت و مهار این بیماری باشند.

فرماندار ویژه میانه به راه اندازی نقاهتگاه بیماران  کرونایی ترخیصی از بیمارستان در راستای تکمیل دوره درمان با تمامی امکانات و تجهیزات و پزشکان متخصص اشاره کرد و گفت: این نقاهتگاه به نوعی سبب کاهش شیوع قطع زنجیره بیماری است.

وی همچنین مدیریت و ورود به کنترل بیماری در شهرستان را به منزله عادی انگاری مردم ندانست و بر رعایت هر چه بیشتر پروتکل های بهداشتی از سوی اقشار مختلف مردم تاکید کرد.

مشایخی در پایان احداث آشیانه برای بالگرد اورژانس هوایی میانه، راه اندازی اورژانس میانه- میاندوآب – هشترود را با تامین و تجهیز ساختمان موجود، تسریع در تکمیل درمانگاه تخصصی الزهرای میانه، راه اندازی سی تی اسکن دوم میانه، تسریع در اجرای واحدهای پانسیون بیمارستان خاتم الانبیا، تکمیل مرکز بهداشت شهر ترک، درمانگاه شهر ترک و راه اندازی آزمایشگاه در این درمانگاه به جهت خودیاری مردم، راه اندازی مرکز درمان بستر ترکمانچای را از مهمترین خواسته های شهرستان عنوان کرد.

امروز دکتر صومی رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و هیئت همراه از نقاهتگاه شهرستان میانه و ساختمان کلینیک الزهرا بازدید کردند.

بر اساس اعلام رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۱۱۰ هزار و ۷۶۷ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۷۳۳ نفر رسید.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=1362

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 10در انتظار بررسی : 5انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.