27
هر سال یک کیلومتر هم کار نشد؛

آزادراه «تبریز- سهند» ۱۲ ساله شد/ وعده پشت وعده!

  • کد خبر : 1504
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
آزادراه «تبریز- سهند» ۱۲ ساله شد/ وعده پشت وعده!
آزادراه «تبریز- سهند» یکی از مهمترین پروژه‌های راهسازی آذربایجان شرقی است که ۱۲ سال از زمان کلنگ‌زنی آن گذشته و همچنان نیمه تمام است.

ه گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از مهر، شهر جدید سهند یکی از شهرهای جدید آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود که در ناحیه شمال‌غربی شهرستان اسکو واقع شده و جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر دارد، سهند هجدهمین شهر پرجمعیت استان به حساب می‌آید و هدف از احداث این شهر اسکان دادن سرریز جمعیت تبریز بود که با استقبال گسترده مردم این شهر نیز رو به رو شد.

اکنون با افزایش جمعیت شهر سهند نیاز به زیرساخت‌های اساسی همچون بزرگراه ارتباطی با تبریز بیش از پیش احساس می‌شود چراکه بیشتر شاغلان این شهر در تبریز فعالیت دارند و مجبور هستند صبح و عصر مسیر تبریز به سهند را طی کنند.

آزادراه تبریز- سهند یکی از پروژه‌های مهم و ملی آذربایجان شرقی است که اجرای آن در سال ۱۳۸۷ و با هدف کنترل و کاهش ترافیک اتوبان تبریز- آذرشهر به تصویب رسید و در سفر استانی رئیس جمهور وقت به آذربایجان شرقی اعتبارات ویژه ای به این طرح اختصاص یافت.

.

▪️مردم چشم انتظار افتتاح بزرگراه تبریز- سهند

عملیات اجرایی این پروژه ملی از اوایل سال ۹۰ دوباره با اهتمام استاندار وقت آغاز شد و احداث قسمتی از آن به اداره کل مسکن و شهرسازی و قسمتی دیگر به شرکت عمران سهند و پیمانکار آن واگذار شد ولی خبری از افتتاح این بزرگراه نشد تا انتظار مردم تبریز و سهند برای افتتاح این پروژه ۱۲ ساله شود.

آزاد راه تبریز- سهند برای کاهش مسافت از مسیر تبریز به این شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این آزاد راه با ۲۲ کیلومتر در دو قطعه و به صورت چهار بانده در حال اجراست که ساخت قطعه اول آن به طول ۷ کیلومتر از سمت شهر جدید سهند از سال ۸۹ و قطعه دوم آن با ۱۵ کیلومتر طول از سمت تبریز در سال ۹۰ آغاز شده است.

▪️وعده پشت وعده

آزاد راه «تبریز- سهند» چند سالی است که تبدیل به اتوبان وعده‌های مسئولین شده است و آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی اردیبهشت سال ۹۳ طی بازدید از شهر جدید سهند، از تکمیل اتوبان سهند تبریز با مشارکت این شهر ظرف مدت یک سال خبر داده بود.

پس از آن نیز در سال ۹۴ در اولین سفر روحانی به آذربایجان شرقی، رئیس جمهور خبر از اتمام پروژه آزادراه ۲۲ کیلومتری تبریز سهند تا پایان سال ۹۵ داد ولی بازهم خبری از تکمیل این بزرگراه نشد.

استاندار آذربایجان‌شرقی وعده بهره برداری از این بزرگراه را تا شهریور سال ۹۸ داد ولی باز هم این وعده محقق نشدمحمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز وعده بهره برداری از این آزادراه را تا شهریور سال ۹۸ داد ولی باز هم این وعده محقق نشد.

همچنین مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس نیز در بازدیدهایی که از این پروژه داشت خبر از افتتاح این بزرگراه در اواخر سال ۹۸ داد ولی باز هم به بهره برداری نرسید.

تأمین اعتبار و تکمیل پروژه آزادراه تبریز سهند یکی از مصوبات مهم دولت یازدهم در سفر استانی به آذربایجان شرقی بود که تاکنون به سرانجام نرسیده و این در حالی است که هر کدام از مسئولان وعده‌های جدیدی از زمان افتتاح پروژه اعلام می‌کنند.

طبق اعلام طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید این پروژه بزرگترین طرح در دست ساخت در حوزه راهسازی کشور است که به طول ۲۲ کیلومتر در شرایط سخت کوهستانی امسال به بهره برداری خواهد رسید.

مشکل مالی برای اتمام آزادراه «تبریز- سهند» نداریم

مدیرعامل شرکت عمران سهند نیز در خصوص تأخیر بهره برداری از این پروژه گفت: مشکل مالی برای اتمام آزاد راه «تبریز- سهند» نداریم و تلاش می‌کنیم تا روند کار سرعت گرفته و شاهد اتمام پروژه باشیم.

عباس مصطفوی با بیان اینکه این بزرگراه یکی از مهمترین طرح‌های شرکت عمران شهر جدید سهند است، افزود: آزادراه «تبریز- سهند» ۸ پل اصلی دارد که هم اکنون ۳ پل کرجان، اسنجان و اندیشه باقی مانده است.

▪️وعده‌ای جدید برای افتتاح پروژه

مصطفوی در خصوص روند اجرای این پروژه نیز گفت: پل کرجان و اسنجان در حال اتمام است و پل اندیشه هم تقریباً یک ماه بعد از اتمام این دو پل عملیاتی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت عمران سهند وعده‌ای جدید برای افتتاح پروژه اعلام کرد و گفت: اگر سرمایه‌گذار به تعهدات خود عمل کند شهریور ماه آزادراه «تبریز- سهند» افتتاح می‌شود.

▪️کرونا سرعت اجرای پروژه را کند کرد

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در خصوص علت عدم بهره‌برداری از پروژه تبریز سهند در پایان اسفند سال گذشته گفت: شرایط اقلیمی و کرونایی اجازه نداد تا به وعده مان عمل کنیم. اخیراً با شیوع ویروس کرونا سرعت کارهای اجرایی این پروژه کاهش یافت.

▪️تکمیل این بزرگراه نیاز اصلی مردم سهند است

محمدرضا پورمحمدی افزود: افتتاح آزادراه تبریز- سهند در آینده نزدیک انجام می‌شود و مردم بعد از سال‌ها از این آزادراه استفاده می‌کنند و لذت کوتاه شدن مسیر بین تبریز تا سهند و بالعکس را خواهند چشید.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه تکمیل این آزادراه نیاز اصلی مردم سهند است، گفت: به دنبال ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سکونت مردم در شهر جدید سهند هستیم به خصوص اینکه در این سال‌های اخیر جمعیت شهر سهند در حال افزایش است.

▪️سرمایه گذاری ۷۰ هزار میلیارد ریالی در پروژه‌های آزادراهی آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص گفت: نیمی از پروژه‌های آزادراهی کشور در استان آذربایجان‌شرقی اجرا می‌شود.

داوود بهبودی اظهار کرد: ۵۰ درصد از پروژه‌های آزادراهی که در کل کشور اجرا می‌شود متعلق به استان و شامل شش قطعه «مراغه – هشترود»، «تبریز- ارومیه»، «رینک دوم تبریز»، «مرند- تبریز- بازرگان»، «خواجه – ورزقان» و آزادراه «تبریز- سهند» است.

وی همچنین افزود: مجموعه سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در این پروژه‌های آزادراهی حدود هفت هزار میلیارد تومان و نزدیک به ۵۰ درصد آن آورده بخش خصوصی است.

بهبودی سپس با بیان اینکه یکی از الزامات توسعه توجه به پروژه‌های زیربنایی است که در این عرصه توسعه شبکه راه‌ها، حمل و نقل و ترانزیت حرف اصلی را می‌زند، تصریح کرد: در حال حاضر حدود شش هزار کیلومتر راه همسنگ در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که شامل آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و راه روستایی است.

تکمیل هرچه سریع‌تر این آزادراه اهمیت ترانزیتی داشته و علاوه بر کاهش بار ترافیکی جاده پرتردد آذرشهر- تبریز باعث کاهش آمار تصادفات جاده‌ای آذربایجان شرقی نیز می‌شود که امیدواریم مسئولان امر با تلاش شبانه روزی و جذب اعتبارات لازم زمینه افتتاح این پروژه را فراهم سازند و به انتظار ۱۲ ساله مردم سهند خاتمه دهند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=1504

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.