10

بخش خصوصی، ما را از خود بداند

  • کد خبر : 1863
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
بخش خصوصی، ما را از خود بداند
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) با حضور در اتاق بازرگانی تبریز با هیئت نمایندگان اتاق دیدار نموده و در جریان مشکلات تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی قرار گرفت.


به گزارش آژانس خبری تبریزمن رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این دیدار با اشاره به اینکه نگاه اقتصادی ما تنها به کشورهای همسایه نیست گفت: باید با تغییر نگرش دولت به صادرکنندگان، فاصله ای میان دولت و بخش خصوصی وجود نداشته باشد.

یونس ژائله با ذکر این نکته که رفتار وزارت امور خارجه برای بخش خصوصی باید بیش از پیش اکتیوتر باشد ادامه داد: ایران در خارج از کشور امکاناتی دارد که می تواند برای بخش خصوصی موثر واقع شده و با تبدیل آنها به سرمایه ملی، به تولید و صادرات کالای ایرانی منجر گردد.

وی شیوع ویروس کووید ۱۹ را فرصتی برای تولید و صادرات کالاهای داخلی عنوان کرد و افزود: زیرا بازار تولید ماسک، الکل و مواد ضدعفونی کننده می تواند برای صادرات بخش خصوصی موثر باشد تا با یک زنجیره‌ به هم پیوسته، کشور از حالت تک محصولی خارج شود.

ژائله، آفریقا را بازار بزرگی برای صادرات تولیدکنندگان داخلی دانست و اضافه کرد: با ایجاد مراکز تجاری می توان به تجارت دوطرفه دست یافت زیرا تنها صادرات مهم نیست و رابطه اقتصادی، کشورها را به همدیگر نزدیک می کند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در پایان اظهارات خود سیستم فعلی دولت را یک سیستم لاک پشتی توصیف نمود و تاکید کرد: وقتی فعالان بخش خصوصی با اشرافیت بر مشکلات عرصه تولید، به بیان یک مشکل اساسی می پردازند دولت بدون توجه به آن، یک سال بعد به آن مطلب می رسد!

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار صمیمی با اشاره به اینکه اخیراً در کشور تحولاتی رخ می دهد که سال ها منتظر آن بودیم گفت: خوشبختانه این روزها “نفت” به عنوان درآمد اصلی کشور محسوب نمی شود، زیرا باید از یک کشور وارد کننده به یک کشور صادر کننده تبدیل شویم.

غلامرضا انصاری با ذکر این نکته که نباید همواره دنبال تزریق سوبسید باشیم ادامه داد: فرهنگ یک کشور صادر کننده بر اساس صداقت و رعایت تعهدات خواهد بود که باید به آن دست یافت و بهترین راه جهش تولید، صادرات است.

وی افزود: اگر نتوانیم بازارهای جدید را برای کالاهای خود بیابیم برای تولیدکنندگان خود مشکل ایجاد خواهیم کرد لذا وزارت امور خارجه در سال جاری کمک به صادرات را سرلوحه امور خود قرار داده تا به یک “باید” دست یابیم.

انصاری با اشاره به اینکه حذف نفت باید به بهترین شکل ممکن انجام گیرد اضافه کرد: در سال گذشته به ۱۲۰ کشور جهان صادرات داشتیم که موفقیت بزرگی محسوب می‌شود اما راه طولانی در پیش داریم زیرا هنوز نتوانستیم نگاه وارداتی را به نگاه صادراتی تبدیل نماییم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه، فاصله گیری از پرداخت سوبسید را امر بسیار مهم در حوزه تولید دانست و اظهار کرد: اگر در حوزه صادرات، اصول بهداشتی و بسته بندی استاندارد را رعایت نکنیم هیچ کشوری از ما خرید نخواهد کرد لذا باید به دنبال تنوع بازار به همراه استانداردهای جهانی باشیم.

.



لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=1863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.