26
در جلسه هم‌اندیشی ادارات حوزه تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی با نمایندگان استان تاکید شد؛

ضرورت ارتباط مستمر نمایندگان با نهادهای حوزه کار و رفاه اجتماعی

  • کد خبر : 2277
  • ۰۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶
ضرورت ارتباط مستمر نمایندگان با نهادهای حوزه کار و رفاه اجتماعی
به ابتکار اداره کل تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی، عصر امروز جلسه هم‌اندیشی ادارات حوزه تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی با جمعی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن در ابتدای این جلسه، مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی با ارایه گزارشی از عملکرد و وضعیت فعلی این حوزه در استان گفت: تامین اجتماعی استان با ۲۸ شعبه، ۱۳ کارگزاری و ۹ شعبه اقماری برای ۲ میلیون نفر که ۵۳ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود، خدمات ارایه می‌دهد.

 بخشودگی ۴۲میلیارد تومانی جرایم حق بیمه در سال ۹۸

جعفر سمساری کل بیمه شدگان استان را ۶۹۷ هزار و ۲۰۴ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعدادف ۳۹۱ هزار نفر بیمه شده اجباری، ۵۷ هزار و ۵۸۶ نفر بیمه رانندگان، ۴۴ هزار و ۹۵۳ نفر بیمه قالیباف و مابقی بیمه‌شدگان اختیاری هستند.

وی با اشاره به عدم تخصیص اعتبارات لازم برای تحت پوشش قراردادن رانندگان و قالیبافان جدید و نیز عدم پرداخت سهم دولتی این دو قشر در سال‌های گذشته، خواستار ورود نمایندگان به موضوع شد.

وی با اشاره به اینکه علیرغم مشکلات اقتصادی و بیماری کرونا، تعداد بیکاران استان نسبت به سال قبل رشد چندانی نداشته، افزود: هم اکنون ۱۱ هزار نفر در استان مقرری بیکاری دریافت می‌کنند.

 رشد ۸ درصدی بازنشستگان استان

مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی، ️مجموع مستمری‌بگیران تامین اجتماعی استان را ۱۹۲ هزار نفر اعلام کرد و گفت: سال گذشته ۸ درصد رشد بازنشستگی داشتیم در حالی که رشد بیمه‌شدگان استان فقط ۲ درصد بود.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی استان ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان فقط در حوزه درمان هزینه می‌کند، افزود: مجموع درآمد و هزینه‌های تامین اجتماعی آذربایجان شرقی ددر سال ۹۸ به ترتیب ۴۲۱۳ و ۵۰۸۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های دولت الکترونیک در تامین اجتماعی استان، گفت: با اقدامات انجام گرفته، ۹۵ درصد از ۵۰ هزار کارگاه فعال استان لیست‌های ماهانه بیمه خود را بصورت غیرحصوری ارسال کرده اند. و طرح تبدیل ️یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده کاغذی تامین اجتماعی استان به پرونده الکترونیکی نیز در حال انجام است

سمساری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سال گذشته حدود ۴۲ میلیارد تومان بخشودگی جرایم داشتیم، اظهار امیدواری کرد با تصویب مجلس، قانون بخشودگی جرایم در جهت حمایت از کارگاه‌ها بار دیگر برقرار شود.

وی در خاتمه سخنانش از عملیاتی شدن طرح امهال حق بیمه ۱۴ رسته در دوران کرونا خبر داد و گفت: تامین اجتماعی استان هم اکنون ۱۳۱۱ میلیارد تومان بدهی معوقه حق بیمه دارد.

 مجلس یازدهم، مجلس معیشت‌محور است

نماینده مردم سراب و مهربان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه مجلس یازدهم، معیشت محور است، گفت: مهم‌ترین رویکرد این مجلس رسیدگی به معیشت اقشار مختلف مردم اعم از معلمان، کارگران، بازنشستگان خواهد بود.

یوسف داوودی افزود: حدود یک میلیون معلم و استاد دانشگاه وظیفه آموزش ۱۲ الی ۱۴ میلیون دانش‌اموز و دانشجو را برعهده دارند که هرگونه نگرانی و پریشان‌خاطری اینها قطعا بر جمعیتی که آموزش می‌دهند تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی از بازنشستگان به عنوان ذخایر کشور نام برد و  بر ضرورت حل مشکلات این قشر تاکید کرد.

 انتقاد از احداث سومین بیمارستان تامین اجتماعی در تبریز

علیزاده؛ نماینده مراغه و عجب‌شیر در مجلس نیز طی سخنانی با انتقاد از تمرکز امکانات درمانی تامین اجتماعی در مرکز استان گفت: سومین بیمارستان تامین اجتماعی استان در تبریز احداث می‌شود این در حالیست که بخش اعظم بیماران و مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های تامین اجتماعی، شهرستانی‌ها هستند. چرا نباید یکی از بیمارستان‌های تامین اجتماعی در غرب استان که جمعیت بالایی را در خود جای داده، احداث نشود؟

 ضرورت حاکمیت شایسته‌سالاری در شرکت‌های تابعه تامین اجتماعی

نماینده مرند و جلفا دیگر سخنران این جلسه با اشاره به اینکه معیشت، مستلزم بازار کار و سرمایه است، گفت: متاسفانه در هر دوی این بازار مشکلات اساسی داریم.

معصومه پاشایی شرکت‌های تابعه تامین اجتماعی در استان را شرکت‌هایی  اغلب ورشکسته خواند و افزود: با سرمایه اعضای تامین اجتماعی، شرکت‌هایی خریداری کرده و آنها را به حیاط‌خلوت یک عده افراد کوچک تبدیل کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تامین اجتماعی برای حل مشکلات شرکت‌های تابعه خود بایستی در آنها شایسته سالاری، حاکم کند.

پاشایی با بیان اینکه برخی‌ها در این شرکت‌ها که هیچ سود و درآمدی ندارند حقوق‌های کلان تحت عنوان مدیر و هیات مدیره دریافت کرده‌اند که این ظلم در حق اعضای صندوق است، گفت: چرا شرکت‌هایی که مردم برای خرید سهام آن در بورس سر و کله می‌شکنند، باید به این روز افتاده باشند و دخل و خرج‌شان با هم جور در نیاید؟

 وجود سختگیرانه‌ترین روش‌های خدمات‌رسانی در تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی

نماینده کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس نیز با بیان اینکه در کشور به صورت سلسله مراتبی به همدیگر ظلم می‌کنیمف گفت: به عنوان مثال به جای اینکه خود را دستگاه خدمت‌رسان بدانیم، ارباب مردم و قشر کارگر فرض می‌کنیم‌.

حسین حاتمی افزود: ما دستگاه خدمات‌رسان هستیم و بایستی رویکرد ما حمایت از کارفرما، کارگر و بازنشسته باشد.

وی ادامه داد: تلاش برای تمرکززدایی در ارایه خدمات به کارگران و بازنشستگان و ایجاد درمانگاه‌های تامین اجتماعی در شهرها و شهرستان‌های کوچک باید در اولویت تامین اجتماعی باشد.

حاتمی در پایان سخنانش اظهار داشت: به جرات می‌توانم بگویم؛ سختگیرانه‌ترین روش‌های خدمات‌رسانی در بین ادارات کل تامین اجتماعی کشور در تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی حاکم است و از این لحاظ، رتبه اول کشوری داریم.

 تامین اجتماعی باید از حیاط خلوت آقایان خارج شود!

نماینده جوان تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس دیگر سخنران این جلسه هم‌اندیشی با اشاره به اینکه مجلس یازدهم با فشار کاری بالا و مشکلات انباشته شده فراوان مواجه است، گفت: به نظرم این مجلس در حوزه تقنینی، کار چندان سنگینی نخواهد داشت و بایستی در حوزه نطارت بیشتر ورود کند.

روح‌ا… متفکر آزاد با اشاره به اینکه حوزه تامین اجتماعی برای ما وارداتی نیست و این حوزه در اسلام، مبانی دینی دارد، افزود: اثرات رسیدگی به امورات مستمری‌بگیران، کارگران و بازنشستگان که به عنوان یک وظیفه بر عهده تامین اجتماعی و نهادهای خدمات‌رسان مشابه گذاشته شده، فقط خود این اقشار را شامل نمی‌شود و به مرور همه اقشار جانعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه بیش از پیش ️به وضعیت معیشتی بازنشستگان، خاطرنشان کرد: این نگاه که با بازنشستگی افراد، هزینه زندگی‌شان کاهش می‌یابد، نگاهی اشتباه است چرا که هزینه زندگی بازنشستگان بالاست.

متفکرآزاد تصریح کرد: ️اگر می‌خواهیم حس آرامش در جامعه نهادینه شود بایستی بخش تامین اجتماعی را از حیاط خلوت آقایان خارج کنیم.

 ضرورت برقراری ارتباط مستمر بین نمایندگان و نهادهای حوزه کار

میرتاج‌الدینی؛ نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس نیز در این جلسه بر ارتباط مستمر بین سازمان‌ها و تشکلات حوزه کار و تامین‌اجتماعی با نمایندگان مجلس تاکید کرد و گفت: برگزاری جلسات فصلی بین این دو می‌تواند نقش موثری در اصلاح و یا تصویب قوانین جدید ایفا کند.

وی از تقویت نهادهای تامین اجتماعی به عنوان یکی از مصادیق تحقق عدالت در جامعه نام برد و افزود: هر چقدر این نهادها تقویت شوند و مدیریت‌شان بهینه شود به همان میزان عدالت محقق خواهد شد.

میرتاج‌الدینی خاطرنشان کرد: این شیوه مدیریتی که در آن افراد نیازمند شغل دوم باشند، بایستی اصلاح شود.

 میزان بیکاری فارغ‌التحصیلان در استان از میانگین کشوری بالاتر است

در این جلسه همچنین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی طی سخنانی با تشریح وضعیت حوزه کار و تعاون استان اظهار داشت: ۱۸ درصد ۲۶۵ هزار فارغ‌التحصیل استان، بیکار هستند که این میزان، نسبت به میانگین بیکاری فارغ‌التحصیلان کشوری بالاست.

فتحی با بیان اینکه در مبحث روابط کار، مدیریت جایگاهی بسیار رفیع دارد، گفت: بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی استان که از سال‌ها پیش با مشکلات عدیده مواجه بودند با تغییر مدیریت نه تنها مشکلات‌شان را برطرف کردند بلکه شاهد جذب نیروی جدید در برخی از این واحدها هم بودیم.

وی از نادیده گرفته شدن اهلیت و تخصص افراد در واگذاری واحدهای تولیدی گلایه کرد و افزود: چنانچه مجموعه ماشین‌سازی به موقع تعیین تکلیف نشود، شاهد مشکلات جدید در هفته‌های آتی خواهیم بود.

.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=2277

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.