12
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی خبر داد؛

اقدام غیرقانونی انسانی، عامل تلفات گونه‌های متعدد آبزیان در سد خداآفرین

  • کد خبر : 2361
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
اقدام غیرقانونی انسانی، عامل تلفات گونه‌های متعدد آبزیان در سد خداآفرین
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان این‌که طبق شواهد میدانی اقدام غیرقانونی انسانی عامل تلفات گونه‌های متعدد آبزیان در سد خداآفرین است، گفت: با قاطعیت می‌گوییم گونه‌های متعدد آبزیان سد خداآفرین در اثر بیماری تلف نشدند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، امیرحسین بهداد، در خصوص آخرین وضعیت تلفات آبزیان در سد خداآفرین، اظهار کرد: به محض مطلع شدن در هشتم تیرماه، رئیس دامپزشکی شهرستان خداآفرین و اکیپی از سوی اداره‌ی بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان به محل اعزام شده و بازدید میدانی و نمونه برداری از محل انجام دادند.

وی افزود: بازدید میدانی مجدد از حاشیه پایین دست و پشت سد در ساعات اولیه نهم تیرماه نیز انجام شد و نتیجه‌ی این دو بازدید نشان داد، تلفات جدید ماهی در محل مشاهده نشده است و تمامی تلفات مربوط به چند روز گذشته بود.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که تلفات جدید در سد وجود نداشت، بحث وجود بیماری در این محل رد می‌شود؛ چرا که در صورت وجود بیماری تلفات آبزیان در این محل ادامه می‌یافت.

وی با اشاره به تلفات آبزیان در سد خداآفرین، تشریح کرد: ماهی‌های کوچک و ریز(غیرقابل استفاده برای خوراک انسان)، گاماروس(نوعی سخت پوست)، مار، خرچنگ، میگو و ملخ در این سد تلف شده بودند.

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به یکی از نتایج گزارش میدانی از محل تلفات آبزیان، افزود: نبود ماهی‌های بزرگ مورد استفاده برای خرید و فروش در بین آبزیان تلف شده، نشان می‌دهد، صیدی غیرمجاز در محل انجام شده است که احتمال می‌رود عامل انسانی برای صید غیرمجاز از سم یا جریان الکتریسته استفاده کرده است و آبزیان به درد نخور در این موضوع تلف شدند.

وی افزود: در ادامه‌ی بررسی‌ها چندین قطعه میگوی بی‌حال جهت انجام آزمایشات لازم صیده کردیم‌ تا نتایج قطعی را برای مثبت یا منفی بودن بیماری میکروبی اعلام کنیم.

وی تاکید کرد: طبق شواهد به دست آمده، احتمال ۱۰۰ درصدی وجود بیماری را در این محل رد می‌کنم؛ چرا که اگر بیماری در این محل وجود داشت اکنون باید شاهد موارد جدید تلفات آبزیان می‌شدیم.

بهداد با بیان این‌که احتمال صید غیرمجاز و غیرقانونی در این محل انجام شده، بسیار زیاد است، گفت: صید غیرمجاز از طریق سم یا جریان الکتریسته در این محل برای از بین بردن گونه‌های مختلف آبزیان انجام شده است که هماهنگی‌ها از سوی محیط زیست و متولیان محیط زیست برای شناسایی فرد متخلف لازم است.

 وی با بیان این‌که حجم تلفات گونه‌های متعدد آبزیان در سد خداآفرین زیاد نبود، گفت: ماهی‌های بزرگ از بین ماهی‌های کوچک جدا شده و برای خرید و فروش مورد استفاده قرار گرفته است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=2361

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.