21
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

آذربایجان‌شرقی همچنان در وضعیت قرمز کرونایی

  • کد خبر : 2819
  • ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
آذربایجان‌شرقی همچنان در وضعیت قرمز کرونایی
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم در حوزه سلامت، کمبود وسایل حفاظت فردی باعث متضرر شدن خود کادر و یا مراجعان شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، محمد حسین صومی در جمع خبرنگاران در فضای مجازی، با تاکید بر این‌که در حوزه فضا و تجهیزات تاکنون در هیچ شهرستانی دچار کمبود نشده‌ایم، گفت: خوشبختانه در حوزه زیرساخت‌ها وضعیت خوبی داریم و طی چند سال اخیر هم فضاهای مناسبی طراحی و اجرا شده و امکانات حداقلی هم به جز آزمایش سی‌تی اسکن، در شهرستان‌های استان فراهم شده است؛ البته قراردادی منعقد کرده‌ایم و در ماهای آتی، امکانات سی‌تی‌اسکن نیز در تمامی شهرستان‌ها مستقر می‌شود.

وی  با بیان این‌که تاکنون در دانشکده دندان پزشکی تبریز هم علی‌رغم باز بودن محیط، به صورت جدی شاهد ابتلای دانشجویان نبودیم، افزود: قبول نمی‌کنیم که وسایل حفاظت فردی در حوزه بهداشت و درمان کافی نیست؛ در این حوزه در سه سطح وسایل حفاظت فردی تعیین شده و به لطف خداوند از روز اول تاکنون هیچگاه شاهد کمبودی که منجر به ابتلای به بیماری شود، نبوده‌ایم.

وی با اشاره به حواشی به وجود آمده در رابطه با برگزاری یک نمایشگاه در تبریز، اظهار کرد: تصمیم برگزاری این نمایشگاه زمانی گرفته شده بود که استان در وضعیت قرمز قرار نداشته و ستاد مبارزه با کرونای استان هم به طور مستقیم خبر نداشت. روز اول برگزاری نمایشگاه شاهد یک سری اتفاقات بودیم که بلافاصله نامه نگاری شده و درخواست شد که تعطیل شود و نظر قطعی حوزه سلامت بر این مبنا بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشریح کرد: اما با توجه به این‌که تعدادی افراد از سایر استان‌ها برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده بودند، از طریق استاندار تصمیم بر آن شد که با رعایت پروتکل‌ها، برگزاری نمایشگاه ادامه یابد؛ الحمدالله پروتکل‌ها نیز رعایت می‌شود و امیدوارم نتایج بدی برای جامعه نداشته باشد، ولی به هرحال برگزاری نمایشگاه‌های غیرتخصصی در این ایام مجاز نیست.

وی در بخشی از سخنانش با بیان این‌که در برخی استان‌ها، ابتلای مجدد افراد به کرونا گزارش شده است، افزود: در آذربایجان‌شرقی شواهد قطعی که نشان دهد یک نفر دوبار به کرونا مبتلا شده، نداریم.

وی با تاکید بر این‌که عادی تلقی کردن اوضاع دلیل گسترش کرونا ویروس است، افزود: باید به‌دنبال آن باشیم که چگونه با کرونا ویروس، زمان را پشت سر بگذاریم تا کم‌ترین عارضه را بدهد. باید هوشیار باشیم و بدانیم که کم‌ترین بی توجهی باعث ورود ویروس به بدن خواهد شد.

صومی با بیان این‌که تاکنون حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ مبتلای شناسایی شده در استان وجود دارد، گفت: حدود ۳.۹ درصد این افراد هم فوت کرده‌اند و در حال حاضر ۸۱۵ نفر در بیمارستان‌های استان بستری بوده و حدود ۱۱۰ نفر زیر دستگاه تهویه مکانیکی هستند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد علت پایین بودن آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا در کشورهای همسایه، اظهار کرد: آمار پایین کشورهای همسایه را نمی‌توان به طور دقیق تایید کرد، چراکه قبلا در مواجهه با بیماری‌هایی چون سل، هپاتیت B و هپاتیت c، آمار یک کشور همجوار چندین برابر ایران بود. باتوجه به این‌که سیستم بهداشتی ایران نسبت به کشورهای همجوار پیشرفته‌تر است، از این‌رو بسیار بعید است که اطلاعاتی که برخی جاها می‌دهند، صحیح باشد.

وی با تاکید بر این‌که هر اجتماع خاصی باید از ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا مجوز دریافت کند، اظهار کرد: ما مخالف برگزاری امتحانات و آزمون‌ها نیستیم، اگر پروتکل‌ها درست اجرا شده، فاصله‌ها و ترددها اصولی باشد، امتحانات هم می‌تواند برگزار شود، چنانچه از ابتدای شیوع کرونا در این رابطه تاکید کردیم و خودمان هم تمامی جلسات ضروری را با حفظ پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر این‌که اصل قضیه، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت دقیق است، افزود: کارخانه‌ای با چهار هزار پرسنل در استان داریم که در مجموع هفت الی هشت نفرشان به کرونا مبتلا شده است، اصل قضیه هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی با تاکید بر این‌که آذربایجان‌شرقی همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته و در حال حاضر حدود ۱۳ شهرستان استان در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند، گفت: به خاطر ارتباطاتی که بین شهرستان‌های استان وجود دارد، باید تمامی شهرستان‌ها را محل انتشار ویروس بدانیم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ابلاغی توجه کنیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=2819

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.