14

از راهی که در پیش گرفته‌ایم، برگردیم!

  • کد خبر : 3222
  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
از راهی که در پیش گرفته‌ایم، برگردیم!

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، خاطره کلیبری؛ معلم تبریز طی یادداشتی در انتقاد از سیاست‌های غلط برنامه‌ریزان و تصمیم‌سازان وزارت اموزش و پرورس در حذف قومیت‌ها و جنسیت‌ها نوشت: ۱- زمان ما وقتی می‌خواندیم حسین فهمیده خودش را زیر تانک انداخت و با نارنجک کمری…. هیچ سوالی در ذهن‌مان بوجود نمی‌آمد چون اگر چه کودک […]

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، خاطره کلیبری؛ معلم تبریز طی یادداشتی در انتقاد از سیاست‌های غلط برنامه‌ریزان و تصمیم‌سازان وزارت اموزش و پرورس در حذف قومیت‌ها و جنسیت‌ها نوشت:

۱- زمان ما وقتی می‌خواندیم حسین فهمیده خودش را زیر تانک انداخت و با نارنجک کمری…. هیچ سوالی در ذهن‌مان بوجود نمی‌آمد چون اگر چه کودک بودیم اما از تلویزیون‌های سیاه سفیدمان مدام تصویرها و داستان‌های جنگ را می‌دیدیم… کارتون‌ها مدام درس ایثار و نبرد و مبارزه بود. حتی هاچ زنبورعسل هم با حشره ظالمی مبارزه می‌کرد. نل و بل و سپاستین و کوزت هم در مبارزه و مقاومت بودند…. مادرم به یاد برادرانی که در میدان نبرد داشت روی تشک نمی‌خوابید و….

اما وقتی معلم شدم و درس حسین فهمیده را شروع کردم هزاران سوال ربط و بی‌ربط روبرویم بود!

چرا حسین فهمیده در خط مقدم بود؟

چرا پدر و مادرش اجازه دادند؟

چرا نارنجک را پرت نکرد؟ و…

تصور دفاع و نبردی که ندیده بودند برای بچه‌هایی که در فضای گیم‌های آمریکایی بر علیه مسلمان الله‌اکبر گو مبارزه می‌کردند، بسیار سخت  بود و هست… چرا که ما به همان تصویر قدیمی و از قضا غیرهنری‌تر و سردتر از دهه ۶۰ و ۷۰ اکتفا کرده‌ایم.

۲- درس “ای ایران” کلاس ششم بود. وقتی تصویر را دیدم چند بار زیر و رو کردم…. کتاب را برگرداندم همه جا را کاویدم هیچ تصویری در مورد تبریز  و آذربایجان نبود…. عکس‌هایی از دماوند و مشهد و سعدی و برج میلاد و…. سرم را از کتاب بلند نکرده بودم که سوال‌ها شروع شد… مسجد کبود هم هست؟ چرا مقبره الشعرا نیست؟ بنای ائل گولی کو… چرا!؟

بغضی آشنا در گلو داشتم که نباید رو می‌کردم از بچه‌ها خواستم یک برگ دیگر به این درس اضافه کنند و برای جلسه آینده تصویر یکی از جاذبه‌های تاریخی آذربایجان را خودشان نقاشی کنند.‌‌‌‌‌…

۳- حذف و ندیدن و نشنیدن و رد کردن و…پاک کردن صورت مسئله‌های بیشماری‌ست که با آن درگیریم. سیاست حذفی، بدترین سیاستی است که در پیش گرفته‌ایم. ما به همگرایی و همدلی بیشتر از هر چیز نیاز داریم. در شرایطی که مردم از غم نان و سفره خالی در عذابند و جمعی دیگر کمک مومنانه را دریغ نمی‌کنند؛ سیاستگذاران و برنامه‌ریزان و تصویرسازان و تصمیم‌سازان چرا در پی حذف و  رد و مفارقت‌اند؟

۴- دیروز سطری در فضای مجازی می‌چرخید: “زنان را نمی‌توانید حذف کنید؛ فقط آنها را از دست می‌دهید!” و این شعار بازخورد و واکنش طبیعی قومیت‌ها و جنسیت‌ها به حذف و نادیده گرفتن است. از راهی که پیش‌رو گرفته‌ایم برگردیم که ارزش‌ها و باارزش‌های زیادی را از دست خواهیم داد.

۵- در طرح روی جلد کتاب فارسی کلاس سوم هیچ زن و مرد ترکی با لباس محلی آذربایجانی دیده نمی‌شود؛ امیدوارم این بی‌تدبیری فقط مربوط به گروه درسی سوم ابتدایی باشد.


http://tabrizeman.ir/?p=112464

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=3222

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.