11

ساخت شهر فرودگاهی چابهار، آرزوی ۲۰ ساله مردم چابهار است

  • کد خبر : 4342
  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
ساخت شهر فرودگاهی چابهار، آرزوی ۲۰ ساله مردم چابهار است

نماینده چابهار در مجلس خواستار حمایت از ادامه ساخت و بهره برداری شهر فرودگاهی این شهر شد. به گزارش عصرایران، هم اکنون شهر و منطقه آزاد چابهار، فرودگاه ندارد و مسافران این شهر، از فرودگاه نظامی کنارک ( در کنترل نیروی هوایی ارتش) استفاده می کند. به دلیل شرایط نظامی فرودگاه و مسافت آن تا […]

نماینده چابهار در مجلس خواستار حمایت از ادامه ساخت و بهره برداری شهر فرودگاهی این شهر شد.

به گزارش عصرایران، هم اکنون شهر و منطقه آزاد چابهار، فرودگاه ندارد و مسافران این شهر، از فرودگاه نظامی کنارک ( در کنترل نیروی هوایی ارتش) استفاده می کند. به دلیل شرایط نظامی فرودگاه و مسافت آن تا چابهار، مشکلات زیادی را برای اهالی و فعالان اقتصادی این شهر ایجاد کرده است.

نیروی هوایی ارتش مخالف ساخت شهر فرودگاهی چابهار است و بر سر همین موضوع، چند روز قبل، به صورت ناگهانی، فرودگاه کنارک را تعطیل کرد و باعث ایجاد مشکلات زیادی برای مسافران چابهار شد.

ساخت شهر فرودگاهی چابهار، آرزوی 20 ساله مردم چابهار است

“معین‌الدین سعیدی” نماینده چابهار، نیک‌شهر،دشتیاری، کنارک و قصرقند در این باره گفت: شهر فرودگاهی چابهار نه یک طرح محلی برای توسعه چابهار که یک طرح ملی با ارزش اقتصادی بالاست که می‌تواند منشاء اثرات مثبت و ماندگار زیادی در اقتصاد کشور باشد و دغدغه فعالان اقتصادی و مردم منطقه را در باب خدمات تجاری و حمل‌‌ونقل را میان بردارد.

وی ساخت شهر فرودگاهی را خواسته ۲۰ ساله مردم و فعالان اقتصادی چابهار خواند و گفت: توسعه سواحل مکران که مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری است، بدون این شهر فرودگاهی ممکن نیست.

سعیدی افزود: چابهار در چهارراه جهانی حمل‌ونقل و ترانزیت کالا و مسافر واقع شده است. کشورهای شمال و جنوب و شرق و غرب با استفاده از مسیر چابهار می‌توانند توجیه اقتصادی فعالیت‌های اقتصادی خود را بالا برده. در عین حال، چابهار نیز از این موقعیت ویژه بهره‌برداری کند. لیکن تحقق این بارانداز تجاری و ترانزیتی به معنای کامل کلمه، نیازمند زیرساخت‌های پرتعدادی است که قطعا شهر فرودگاهی یکی از مهترین آنهاست.

وی افزود: شهر فرودگاهی در واقع نیاز دو دهه پیش چابهار بوده اما طی این سال‌ها هر بار به دلیلی این پروژه به تعویق افتاده است اما در برهه کنونی که آرزوی ۲۰ساله مردم و فعالان اقتصادی چابهار در شرف تحقق است، بر تک تک ما مسئولان واجب است که مسیر به بار نشستن این افتخار ملی را هموار کنیم.

ساخت شهر فرودگاهی چابهار، آرزوی 20 ساله مردم چابهار است

این نماینده مجلس با اشاره به اثرات زیانبار تعویق در بهره‌برداری شهر فرودگاهی چابهار گفت: اگر همان دو دهه پیش شهر فرودگاهی چابهار با همه کارکردهای تجاری و ترانزیتی و رفاهی‌اش به بهره‌برداری رسیده بود امروز چابهار را به لحاظ نقش‌آفرینی در بازار حمل‌ونقل جهانی با دبی یا دوحه مقایسه می‌کردند اما تعویق ۲۰ ساله ساخت شهر فرودگاهی چابهار سبب شده در موقعیت کنونی قرار بگیریم که اندک تعللی ما را حتی از گوادر پاکستان هم عقب می‌اندازد.

او افزود: باز هم تاکید می‌کنم شهر فرودگاهی چابهار برای توسعه سواحل مکران چنان ضرورتی دارد که حتی می‌توان آن را به مثابه خون در شریان‌های یک موجود زنده تشبیه کرد. نگاه کارشناسی مجلس به سمت شهر فرودگاهی چابهار نگاهی بسیار مثبت است. چنانکه در قبال ساخت شهر فرودگاهی موضع گرفته و با تقدیر از تلاش‌های ارزشمند نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در ارائه خدمات در فرودگاه کنارک، بر ضرورت ساخت شهر فرودگاهی چابهار تاکید کرده است.

 سعیدی به ظرفیت‌ چابهار برای ” کاهش اثر تحریم ها” اشاره و تصریح کرد: تجربه نشان داده در زمان اعمال شدید‌ترین تحریم‌ها هم می‌توان با تکیه بر مزیت‌ها و ظرفیت‌های داخلی، این تحریم‌ها را کم‌اثر و یا حتی بی‌اثر کرد. سواحل مکران در واقع همان گنج پنهانی است که با تکیه بر ظرفیت‌های آن می‌توان تحریم ها را کم اثر کرد. در شرایطی که روسیه و هند با شدت و حدت بسیار به دنبال تحقق کردیدور جنوب به شمال از مسیر چابهار هستند، باید هر چه سریع‌تر زیرساخت‌های مورد نیاز این کریدور حیاتی را فراهم کنیم تا با درگیر کردن منافع همسایگان با منافع خود، در مسیر  کاهش اثر تحریم ها گام برداریم.

نماینده چابهار در مجلس از اطلاق عنوان فرودگاه جدید بر شهر فرودگاهی چابهار انتقاد کرد و گفت: بارها در میان اظهارنظرها و اخبار دیده‌ام که از شهر فرودگاهی چابهار با عنوان فرودگاه جدید چابهار یاد می‌کنند؛ اما بنده معتقدم که این عنوان درست نیست، چراکه پروژه در حال ساخت در منطقه آزاد چابهار در واقع یک شهر فرودگاهی است که کارکردهایش از اساس با یک فرودگاه صرف تفاوت دارد.

ساخت شهر فرودگاهی چابهار، آرزوی 20 ساله مردم چابهار است

نکته دوم اینکه چابهار تاکنون یک فرودگاه مسافری معمول هم نداشته است که این پروژه را فرودگاه جدید چابهار بنانیم. ضمن تقدیر از عزیزان زحمتکش نیروی هوایی و ارتش محترم جمهوری اسلامی ایران، باید بگویم که فرودگاه کنارک یک فرودگاه نظامی است که بسته به نیاز چابهار به مسیر پروازی، به مردم چابهار خدمت‌رسانی می‌کرده است. ضرورت دارد تقویت هرچه بیشتر فرودگاه نظامی کنارک با توجه به نقش بی بدیل نیروی هوایی در تامین امنیت مرزهای ایران اسلامی در دستور کار قرار گیرد لکن اکنون بعد از دو دهه تلاش، فرصتی فراهم آمده تا سواحل مکران صاحب یک شهر فرودگاهی شوند که می‌تواند تمام نیازهای پروازی، تجاری، ترانزیتی و حتی مباحث توسعه گردشگری را پاسخ گوید.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=4342

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.