6

آمار کرونا دوباره اوج گرفت/موج پاییزی زود از راه رسید

  • کد خبر : 4183
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۰۷
آمار کرونا دوباره اوج گرفت/موج پاییزی زود از راه رسید

آمارهای روزانه وزارت بهداشت از وضعیت بیماری کرونا در کشور، حکایت از این واقعیت تلخ دارد که موج پاییزی این ویروس خیلی زود شروع شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، هنوز پاییز نیامده آمار کرونا فزونی گرفته و هر روز تعداد فوتی‌ها در حال افزایش است.

به دنبال موج شدید بیماری کرونا بعد از تعطیلات خرداد ۹۹، اجباری شدن ماسک در دستور کار قرار گرفت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوباره تشدید شد تا اینکه دوباره شاهد سیر نزولی بیماری بودیم.

برای اینکه آمار کرونا پایین بیاید و بیماری کنترل شود، این مدافعان سلامت بودند که از جان خود گذشتند و توانستند با مراقبت از بیماران بستری، از شدت مرگ و میرها بکاهند و نیروهای بهداشتی نیز با تمام ظرفیت در خدمت به مردم، کوتاهی نکردند. اما، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در یکی دو هفته اخیر، روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در بین مردم کم رنگ شده است.

بر اساس آخرین اطلاعات در هفته گذشته میزان استفاده از ماسک توسط مردم کشور در اماکن عمومی ۵۹.۱۲ درصد بوده است که شاهد کاهش ۱۶.۴۵ درصدی میزان استفاده نسبت به هفته ما قبل آن بودیم. همچنین میزان استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی ۶۴.۲ درصد گزارش شده است که نسبت به هفته ماقبل کاهش ۸.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

در همین حال، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور ظرف هفته گذشته به پایین‌ترین میزان خود ظرف ۶ هفته قبل از آن رسیده است، گفت: نباید فراموش کنیم وضعیت فعلی بیماری در کشور بازخورد نوع رفتار ما در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک طی هفته‌های گذشته بوده است.

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، گفت: متأسفانه موج سوم کرونا شروع شده، حداقل تا چهار ماه آینده باید برای جلوگیری از فاجعه جدید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و حواس خود را سرگرم اخبار واکسن و دارو نکنیم.

وی با انتقاد از تکرار اشتباهات در کنترل اپیدمی کرونا، افزود: تجربه هفت ماه گذشته نشان داده که وقتی اپیدمی وارد موج می‌شود، مانند موج اول و دوم، موج سوم شدیدتر خواهد بود و موج سوم بین یک تا دو هفته طول خواهد کشید. بنابراین به طور خیلی جدی از مردم خواهش می‌کنم که پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند، از مسافرت‌ها، حضور در تجمعات غیرضروری و رفتارهای غیر بهداشتی خودداری کنند.

رها شدن پروتکل‌های بهداشتی از سوی برخی از هموطنان و استفاده نکردن از ماسک در اماکن شلوغ و پر رفت و آمد، باعث شده موج پاییزی بیماری خیلی زودتر از موعد پیش بینی شده از راه برسد و این می‌تواند زنگ خطری برای عواقب خطرناک و کشنده این ویروس باشد.

عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه خستگی افراد بیشتر نشان می‌دهد که داریم موج سوم را تجربه می‌کنیم، گفت: در موج اول، افراد انرژی بیشتری داشتند مانند عملیات روزهای اول جبهه که همه پرانرژی شرکت می‌کردند. موج سوم مانند آخرین روزهای عملیات در جبهه است. من فکر می‌کنم در این روزها باید بیشتر کمک کنیم تا بهترین خدمت به بیماران ارائه شود.

در همین حال، اکبر فتوحی استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: شواهدی از موج سوم احتمالی مشاهده می‌شود و متأسفانه اگر این روند ادامه پیدا کند به این معنی است که موج سوم در سطح بالاتری از موج دوم آغاز شده و لازم است برای این موج در بیمارستان‌ها آمادگی لازم را ایجاد و در زمینه کنترل مرگ ناشی از آن تلاش جدی کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک مهم است اما به تنهایی کافی نیست، افزود: با وجود اینکه درصد استفاده مردم از ماسک طی دو تا سه ماه اخیر وضعیت پایداری داشته است، باز هم شاهد پیک‌های بیماری هستیم. لذا لازم است در کنار استفاده از ماسک از حضور در فضاهای بسته و پرجمعیت و همچنین تماس نزدیک با دیگران پرهیز کنیم.

به نظر می رسد رها شدن پروتکل های بهداشتی از سوی برخی از مردم، باعث شده تا موج پاییزی ویروس کرونا زودتر از موعد پدیدار شود و آمار ابتلا و بستری بیماران در اغلب استان های کشور روند صعودی بگیرد. این در حالی است که باید مراقب ویروس آنفلوانزا در روزهای سرد پاییز و زمستان هم باشیم. بنابراین، رها کردن پروتکل های بهداشت علاوه بر اینکه سلامت خودمان را تهدید می کند، کادر درمان را خسته تر و ناامیدتر می کند.

به فکر پزشکان و پرستارانی باشیم که به خاطر ما از جان خود گذشتند.

۵۰۲۷۷۷۴

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=4183

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.