9

تسکین درد سندرم روده تحریک‌پذیر به کمک سم نوعی عنکبوت غول‌پیکر

  • کد خبر : 4583
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۵:۴۹
تسکین درد سندرم روده تحریک‌پذیر به کمک سم نوعی عنکبوت غول‌پیکر

محققان استرالیایی، دو پپتید از سم رتیل را شناسایی کرده‌اند که نویدبخش مهار درد به‌خصوص در سندرم روده تحریک‌پذیر(IBS) است. البته به‌طورمعمول، زهر عنکبوت نباید به بدن وارد شود، اما در برخی موارد استثناء وجود دارد.

محققان استرالیایی، دو پپتید از سم رتیل را شناسایی کرده‌اند که نویدبخش مهار درد به‌خصوص در سندرم روده تحریک‌پذیر(IBS) است. البته به‌طورمعمول، زهر عنکبوت نباید به بدن وارد شود، اما در برخی موارد استثناء وجود دارد.

پروفسور لوئیس، محقق این تحقیق، اظهار کرد:همه دردها پیچیده هستند، اما درمان درد روده، بسیار چالش‌برانگیز است و حدود ۲۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پروفسور بریرلی، محقق دیگر این تحقیق، گفت: سندرم روده تحریک‌پذیر و سایر اختلالات دستگاه گوارش و مثانه باعث درد مزمن احشایی می‌شوند و این دردی است که اندام‌های داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مولکول‌های جدید در گونه‌های مختلف عنکبوتی می‌توانند این دردها را تسکین دهد.  

وی گفت: اندام‌های داخلی، شبکه‌ای پیچیده از اعصاب حسی هستند که مجموعه وسیعی از کانال‌های یونی وابسته به ولتاژ و گیرنده برای تشخیص محرک‌ها دارند. حساسیت بیش‌ازحد این اعصاب در بیماری، اغلب درد ایجاد می‌کند.

ریچارد لوئیس، محقق ارشد این تحقیق افزود: در حال حاضر، درک خوبی از ساختار و عملکرد این پپتیدهای زهر عنکبوت داریم.

کانال‌های یونی وابسته به ولتاژ در پاسخ به تغییرات سراسر غشای سلول، باز و بسته می‌شوند، درحالی‌که اختلال عملکرد آن‌ها به‌عنوان علت درد مزمن احشایی شناخته می‌شود.

پروفسور لوئیس گفت: زهر عنکبوت حاوی صدها مینی پروتئین است که به‌عنوان پپتید شناخته می‌شوند و می‌توانند باز شدن کانال‌های یونی ولتاژ دار را مهار کند.

وی ادامه داد: متاسفانه این پپتیدها به‌طور کامل برای اهداف درد انتخاب نمی‌شوند.

محققان ۲۸ عنکبوت را موردبررسی قراردادند و زهر رتیل Pinkfoot Goliath (یکی از بزرگترین عنکبوت‌های جهان در ونزوئلا و برزیل با محدوده پا حدود ۳۰ سانتی‌متر) را انتخاب کردند.

محققان تصمیم گرفتند تا بررسی کنند که پپتیدها چگونه با مسدود کردن انتخابی کانال‌های یونی سدیم مرتبط، به درمان درد احشایی کمک می‌کنند. در حالت ایده آل، آن‌ها بر کانال‌های دیگر مانند کانال‌های قلب تاثیر ندارند.

محققان دو پپتید به نام‌های Tap۱a و Tap۲a را کشف کردند که در مهار کانال‌های یونی مرتبط با درد، بسیار موثر هستند.

آزمایش بر روی موش‌ها با سندرم روده تحریک‌پذیر  نشان داد که Tap۱a موثرتر است و تقریبا درد مزمن احشایی ناشی از بیماری را به‌طور کامل کاهش می‌دهد.

البته هرگونه درمان مبتنی بر یافته‌ها نیازمند تحقیق، بررسی و آزمایش‌های بیشتر قبل از شروع آزمایش انسانی است، اما می‌تواند آغازی جذاب باشد.

سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS، نوعی اختلال در عملکرد روده است که با درد مزمن در ناحیه شکم، احساس ناراحتی، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ای بدون علت ارگانیک دیگری مشاهده می‌شود. اسهال یا یبوست، علامت غالب در این بیماری است.

یافته‌های این بررسی در نشریه Pain منتشرشده است.

منابع

newatlas.com

uq.edu.au

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=4583

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.