8

کاهش ۵/۵ درصد تعداد دانشجویان علوم پایه طی سال‌های ۹۴ تا ۹۸

  • کد خبر : 4753
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
کاهش ۵/۵ درصد تعداد دانشجویان علوم پایه طی سال‌های ۹۴ تا ۹۸

به گزارش تبریزمن، هشتادمین جلسه کمیسیون علوم پایه و فناوری‌های همگرای شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری روز یکشنبه ۹۹/۰۶/۳۰ در محل دبیرخانه شورا با موضوعات جایگاه علوم پایه در برنامه هفتم توسعه با عنایت به برنامه ششم، ارائه گزارش سیر پیشرفت کارگروه‌های تخصصی، تعریف علوم پایه و تعیین حدود و ثغور آن، جایگاه علوم پایه در برنامه هفتم توسعه با عنایت به برنامه ششم و آزمون پذیرش دانشجویان مقطع دکتری علوم پایه برگزار شد.

در هشتادمین جلسه کمیسیون علوم پایه و فناوری‌های همگرای شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد که تعداد دانشجویان گروه علوم پایه و تحصیلات تکمیلی گروه علوم پایه طی سال‌های ۹۴ الی ۹۸ سالانه به طور متوسط با کاهش حدود ۵/۵ درصد روبه‌رو بوده است.

به گزارش تبریزمن، هشتادمین جلسه کمیسیون علوم پایه و فناوری‌های همگرای شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری روز یکشنبه ۹۹/۰۶/۳۰ در محل دبیرخانه شورا با موضوعات جایگاه علوم پایه در برنامه هفتم توسعه با عنایت به برنامه ششم، ارائه گزارش سیر پیشرفت کارگروه‌های تخصصی، تعریف علوم پایه و تعیین حدود و ثغور آن، جایگاه علوم پایه در برنامه هفتم توسعه با عنایت به برنامه ششم و آزمون پذیرش دانشجویان مقطع دکتری علوم پایه برگزار شد.

 در این جلسه صبوحی، نماینده سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون به جایگاه مهم علوم پایه در اسناد مهم کشور تاکید کرد و گفت: از میان سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی در سال ۹۳ و نیز از میان هفت سیاست کلی ابلاغی برنامه ششم توسعه کشور که حول محور علم، فناوری و نوآوری بنا شده، یک سیاست به توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی اختصاص دارد و در سند راهبردی علم و فناوری در برنامه ششم هم اقداماتی پیش‌بینی شده است که گروه علوم پایه می‌تواند با بهره‌گیری از آن، اهداف خود را محقق کند.

وی ادامه داد: در قانون بودجه و در ردیف ۱۱۳-۳۶۰ ذیل وزارت علوم هم به این موضوع پرداخته شده که تنها گروه علمی تخصصی که در برنامه ششم توسعه برای هدف‌گذاری کمی آن هم در جهت افزایش تعداد دانشجویان صورت گرفته، گروه علوم پایه است که در سال ۹۶، حدود ۷۶ درصد و در سال ۹۸ حدود ۵۸ درصد از این هدف تحقق پیدا کرده است. در سطوح تحصیلات تکمیلی این گروه هم میزان تحقق تعداد دانشجویان از حدود ۷۲ درصد در سال ۹۶ به حدود ۴۹ درصد در سال ۹۸ کاهش پیدا کرده است.

صبوحی در ادامه به روند تعداد دانشجویان این حوزه طی سال‌های ۹۵-۱۳۹۰ اشاره و تصریح کرد: در حالی‌که تعداد کل دانشجویان کشور رشد ۱/۱ درصدی داشته، تعداد دانشجویان گروه علوم پایه با کاهشی معادل ۳/۵ درصد به طور سالانه مواجه بوده است.

نماینده سازمان برنامه و بودجه در خصوص کاهش تعداد دانشجویان علوم پایه اظهار کرد: در دوره بعد یعنی طی سال‌های ۹۸-۱۳۹۴، در حالی‌که تعداد کل دانشجویان کشور در این دوره حدود ۸/۵ درصد به طور متوسط کاهش داشته، تعداد دانشجویان گروه علوم پایه و تحصیلات تکمیلی گروه علوم پایه نیز سالانه به طور متوسط با کاهش حدود ۵/۵ درصد روبرو بوده است. این امر حاکی از آن است که یکی از اهداف این کمیسیون می‌بایست به سیاست‌گذاری در جهت افزایش گرایش جوانان مستعد و توانمند کشور به این حوزه اختصاص یابد.

وی افزود: بر اساس یافته‌ها، میزان اشتغال دانش‌آموختگان حوزه علوم پایه که از نسبت تعداد شاغلین به تعداد دانش‌آموختگان حاصل می‌شود، حدود ۵۴ درصد است که این میزان از میانگین کل کشور در تمام گروه‌ها بالاتر و تنها از میزان اشتغال دانشجویان گروه علوم پزشکی که حدود ۷۲ درصد است، پایین‌تر است. این اطلاعات بیانگر آن است که وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان این حوزه در سال ۹۴-۱۳۹۳، بر خلاف آنچه تصور می‌شود، در وضعیت نامطلوبی قرار ندارد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، وی یادآور شد: البته این نکته قابل تامل است که در مقاطع بالاتر این گروه، میزان اشتغال دانش‌آموختگان نیز افزایش می‌یابد. میزان اشتغال دانش‌آموختگان علوم پایه در سال ۹۴-۱۳۹۳، در مقطع کاردانی ۴۹ درصد، کارشناسی ۵۱ درصد، کارشناسی ارشد حدود ۶۰ درصد و در مقطع دکتری تخصصی به ۷۲/۲ رسیده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=4753

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.