4

پشت پرده کمبود نوار قند خون/ سود کلان از قاچاق معکوس

  • کد خبر : 5238
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
پشت پرده کمبود نوار قند خون/ سود کلان از قاچاق معکوس

دلسوزی پزشکان در ماجرای کمبود نوار تست قند خون، با افزایش واردات جبران نمی شود. بلکه باید از تولید داخل بیشتر حمایت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، با انتشار نامه سرگشاده ۱۲۰ نفر از متخصصین غدد به رئیس جمهور و اظهار نگرانی بابت کمبود انسولین و نوار تست قند برای بیماران مبتلا به دیابت و به دنبال آن نامه رئیس دفتر رئیس جمهور که حسب دستور حسن روحانی مبنی بر بررسی و اقدام فوری، موضوع را به وزیر بهداشت ارجاع داده است، دلایل کمبودهای اخیر مورد واکاوی قرار گرفت.

به دنبال پیگیری‌های خبرنگار مهر، شرکت توزیع کننده پرمصرف‌ترین انواع نوارهای تست قند خون، اعلام کرد که کالا برای مصرف یک سال آینده در انبارهای پخش موجود است و در پی اعلام وزارت بهداشت مبنی بر کمبود، ما لیست ۷۰ صفحه‌ای توزیع خود را در سطح داروخانه‌ها و خرده فروشی‌های تجهیزات پزشکی ارائه کردیم.

با این حال بسیار محتمل است که به علت اختلاف بالای قیمت این نوارها که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد و قیمت گذاری شده با کشورهای منطقه، این کالا از سطح بازار داخلی توسط فرصت طلبان جمع آوری و به کشورهای اطراف فرستاده شود. قیمت توزیع ما به یورو آزاد زیر ۲ یورو برای هر بسته است که در هیچ جای دنیا این قیمت وجود نداشته و از قاچاق معکوس، سود چندصد درصدی نصیب قاچاقچیان می‌شود.

تلاش ما به عنوان توزیع کننده داخلی این بوده که توزیع کاملاً مویرگی و در سطح خرده فروشی داشته باشد تا این قاچاق به حداقل برسد.

از سوی دیگر با تماس با شرکت تولیدکننده دستگاه‌های تست قند خون ایرانی نیز مشخص شد که تأمین این اقلام برای ماه‌های آتی صورت گرفته است. مدیر عامل تنها شرکت تولیدکننده این دستگاه‌ها در خاورمیانه گفت: ارز اختصاصی به تولید در سال قبل کمتر از ۵ درصد واردات بوده است که امسال با سیاستگذاری وزارت بهداشت، تأمین مناسب‌تری داشته‌ایم. با این حال برای کالاهای وارداتی که مشابه خارجی قابل استفاده در کشورهای همسایه دارند، همیشه بحث قاچاق معکوس مطرح بوده و سوبسید ارائه شده برای واردات کمتر به دست بیمار ایرانی رسیده و در جیب بیمار غیر ایرانی و دلال می‌رود.

هشدار ۱۲۰ نفر از پزشکان دلسوز کشور که ریشه اصلی نامه نگاری آنها به رئیس جمهور است، وجود کمبودهایی در بازار است اما تجربه‌ها و دانش مدیریت بازار نشان می‌دهد که چاره آن واردات بیشتر نبوده و تنها راه اصلاح نظام توزیع است.

واقعیت این است که مهم‌ترین ویژگی اقتصادی دستگاه و نوار تست قند خون، آن است که تنها محصولی است که واردکنندگان آن ارز دولتی دریافت می‌کنند ولی توزیع آن در سیستم درمانی صورت نمی‌گیرد، بلکه به شکل عام و در صنف توزیع می‌شود. بنابراین از زمانی که اختلاف نرخ ارز میان ارز دولتی و آزاد به شکل چشم‌گیری زیاد شده، شاهد گسترش قاچاق معکوس این کالا به خارج کشور هستیم و واسطه‌ها با هر قیمتی که بخرند و با هر قیمتی که بفروشند، سود چند برابری به جیب می‌زنند.

فرصت طلبان با توجه به ارز سوبسیدی اختصاصی در ایران و در اختیار داشتن کانال‌های فروش غیر رسمی در ایران و کشورهای همسایه (عمده فروشی تجهیزات پزشکی) بخش بزرگی از ارز دولتی که به بهانه بیماران دیابتی به این موضوع اختصاص داده شده را به بیرون از مرزهای کشور و به خصوص به سمت ترکیه و عراق سوق می‌دهند. مصداق این واقعیت افزایش ارزبری ۵۰ درصد این محصول در سال ۹۸ نسبت به سال قبل است چرا که اختلاف قیمت ارز تخصیصی با ارز شناور در حال زیاد شدن بوده است.

بر این اساس باید اذعان داشت که با توجه به کمبودهای ارزی شدیدی که در کشور حاکم است و ضرورت استفاده هدفمند از منابع ارزی، به جای باز کردن درهای واردات، بهترین راه رفع کمبود نوارهای تست قند خون، اصلاح سیستم توزیع است به طوری که مصرف کنندگان این اقلام با ارائه کارت ملی و از طریق خرید از سیستم آنلاین به صورت مستقیم از واردکننده و تولید کننده، کالا را دریافت کنند.

۵۰۳۴۱۵۱

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5238

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.