10
نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز تاکید کرد؛

تک نرخی شدن ارز، رانت را از اقتصاد کوتاه می‌کند

  • کد خبر : 5294
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۵۷
تک نرخی شدن ارز، رانت را از اقتصاد کوتاه می‌کند
بازار طلا و سکه مستقیم‌ترین رابطه را با بازار ارز خصوصا دلار دارند، به طوری که قیمت طلا و سکه همزمان با رشد قیمت دلار افزایشی قابل توجه و محسوس را تجربه کرده است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، بسیاری از فعالان بازار معتقدند پیش بینی‌ها حکایت از روند رو به رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی دارد اما مهار نرخ ارز در ایران می‌تواند زمینه را برای تعدیل نرخ سکه فراهم آورد.
 
نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز معتقد است در بلندمدت، اقتصاد به سمت واقعیت‌ها می‌رود و واقعیت‌های اقتصادی نزدیک به نرخ‌هایی است که اکنون در بازار شاهد آن هستیم، از این رو با شرایط فعلی کاهش چشمگیری در بلندمدت نیز رخ نمی‌دهد.
 
“میرمحمد پوراقدم شربیانی” در خصوص بازار ارز و طلا گفت: طی هفته‌های اخیر قیمت ارز و طلا پرتلاطم بوده و شاهد نوسانات شدیدی در این بازار هستیم، در نتیجه تغییرات قیمتی در بازار سکه و طلا نیز ناشی از نوسانات ارز بود چرا که اُنس جهانی چندان تغییرات قابل لمسی نداشت.
 
وی با بیان این‌ که به دلیل افزایش چشمگیر قیمت طلا، در حال حاضر بازار مصنوعات طلا در رکود کامل به سر می برد افزود: رشد قیمت سکه و طلا متاثر از افزایش نرخ ارز بود و بخشی از این امر به دلیل کوچ سرمایه‌گذاران از بازار بورس به بازار ارز است.
 
شربیانی ادامه داد: زمانی که شاهد افت شاخص بورس بودیم، برخی از سرمایه گذاران حقیقی از بازار بورس خارج شده و به سمت و سوی بازار ارز و طلا حرکت کردند که این امر منجر به افزایش تقاضا در بازار ارز شده و به تبع آن قیمت‌ها نیز افزایش یافت.
 
عضو انجمن اقتصاددانان ایران اظهار کرد: طی سه هفته اخیر قیمت هر قطعه سکه به طور متوسط هر هفته حدود یک میلیون تومان افزایش می‌یافت به طوری‌ که از کانال ۱۰ میلیون تومانی به کانال ۱۳ میلیون تومانی رسیده است.
 
شربیانی درباره قیمت واقعی طلا و ارز نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه مهلت رفع تعهد ارز حاصل از صادرات و تعامل بازرگانان با بانک مرکزی به پایان رسید، تقاضای کاذب نیز کاهش یافته و بازار به قیمت تعادلی خود می‌رسد که قیمت‌های موجود در بازار، قیمت‌های واقعی هستند.
 
وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل افزایش قیمت در بازار ارز طی هفته‌های گذشته تقاضای کاذب بود تصریح کرد: امروز شریان حیاتی تزریق ارز به اقتصاد کشور، صادر کنندگان بوده و باید همواره مورد تکریم و احترام باشند، زیرا اغلب آنها به صورت حقیقی ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانده‌اند، ولی به صورت رسمی در سامانه نیما ثبت نشده است!
 
شربیانی اضافه کرد: اکنون که این عرضه باید به صورت رسمی در سامانه نیما ثبت شود، صادر کننده‌ای که خود ذاتاً عرضه کننده ارز است، امروز به دلیل مسئولیت رفع تعهد، متقاضی ارز شده و این موضوع فشار تقاضا را افزایش می‌دهد.
 
وی خاطرنشان کرد: از قیمت‌های سامانه نیما و بازار آزاد و همچنین سیاست‌های اخیر بانک مرکزی اینگونه استنباط می‌گردد که سیاست‌گذار پولی، نرخ‌های بازار آزاد را پذیرفته و به صورت غیررسمی و بدون آنکه تیتر روزنامه‌ها گردد، به سمت سیاست تک نرخی کردن ارز در حال حرکت است.
 
شربیانی با اشاره به پیامدهای تک نرخی شدن ارز اضافه کرد: تک نرخی شدن ارز در کوتاه مدت می‌تواند به مقدار کم آثار تورمی داشته باشد، ولی در بلند مدت قطعاً به نفع اقتصاد کشور بوده و قیمت‌ها را واقعی می‌نماید و از سوی دیگر رانت را از اقتصاد کوتاه می‌کند.
 
نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تبریز در خصوص وضعیت بازار ارز و طلا در نیمه نخست سال جاری هم گفت: طی این مدت در بازار طلا جهش قیمت قابل توجهی را شاهد بودیم که دلیل آن افزایش قیمت اُنس جهانی بود به طوری‌که در دی ماه سال گذشته حدود ۱۴۳۰ دلار بود و اکنون در مرز دو هزار دلار قرار دارد لذا نرخ ارز از ۱۵ هزار تومان به حدود ۲۹ هزار تومان رسیده است.
 
وی در پایان اظهارات خود با بیان این‌که یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت انس جهانی انتخابات آمریکاست تاکید کرد: سرنوشت بازار ارز بستگی به اتفاقاتی است که در انتخابات آمریکا رخ می‌دهد و در صورتی که بعد از انتخابات این کشور، بسته حمایتی یک تریلیون دلاری تصویب شود، منجر به جهش انس جهانی می‌گردد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5294

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.