6
مدیرکل دامپزشکی استان خبر داد؛

شناسایی ۲۶ کانون بیماری هاری در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 5332
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۶:۴۴
شناسایی ۲۶ کانون بیماری هاری در آذربایجان شرقی
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: طی شش ماهه اول سال‌جاری، 26 کانون بیماری هاری در سطح استان شناسایی شده است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، امیر حسین بهداد در حاشیه وبینار روز جهانی مبارزه با بیماری هاری در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان این‌که بیماری هاری در آذربایجان شرقی تحت کنترل است، اظهار کرد: طی شش ماهه اول سال‌جاری همکاران اداره کل دامپزشکی استان و شهرستان‌ها، با پایش دقیق این بیماری توانسته‌اند ۲۶ کانون این بیماری در سطح استان را شناسائی و پس از نمونه برداری نسبت به دفن بهداشتی لاشه‌ها اقدام کنند.
 
وی، مهمترین راه پیشگیری و کنترل این بیماری را واکسیناسیون منظم سگ‌های صاحب‌دار عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون اکیپ‌های واکسیناسیون این اداره کل به تعداد ۸۲۸۹ قلاده سگ صاحب‌دار واکسن بیماری هاری را به صورت کاملا رایگان تزریق کرده‌اند و این امر موجب پیشگیری و کنترل مناسب این بیماری در سطح استان شده است.
 
وی افزود: افزایش تعداد سگ‌های بدون صاحب در حواشی شهرها، روستاها و در شهرهای بزرگ مثل تبریز، یکی از موارد مخاطره آمیز در خصوص بیماری هاری بوده و انتظار داریم دستگاه‌های متولی امر همانند شهرداری‌ها اقدام به جمع آوری و کنترل این سگ‌ها کنند.
 
مهدی حامی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان نیز ضمن برشمردن علائم این بیماری در سگ و سایر حیوانات، از دامداران و صاحبان سگ‌های نگهبان و سایر سگ‌های صاحبدار خواست تا در موعد مقرر سالانه اقدام به واکسیناسیون سگ‌های خود کرده و در صورت مشاهده علام این بیماری در سگ‌ها و سایر حیوانات اهلی و وحشی، مراتبط را در سریع‌ترین زمان ممکن به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند.
 
نقش انستیتوپاستورایران درکنترل هاری در کشور، اقدامات وزارت کشور در کنترل هاری، وضعیت جهانی هاری و همکاری‌های سه جانبه WHO،OIEو FAOدر کنترل و حذف هاری، آمار و وضعیت حیوان گزیدگی و هاری انسانی در کشور و هاری در حیوانات از دیگر مسائل مهم مطرح شده در این وبینار دو روزه بود.
 
وبینار دو روزه به مناسبت ۲۸ سپتامبر روز جهانی مبارزه با بیماری هاری همزمان با سراسر کشور در اداره کل دامپزشکی استان استان اذربایجان شرقی برگزار شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5332

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.