14
گزارش

رژه سگ های ولگرد روی اعصاب مردم

  • کد خبر : 5792
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
رژه سگ های ولگرد روی اعصاب مردم
رمقی برایش نمانده بود، تشنه و گرسنه در کوچه ها و اطراف خانه‌ها پرسه می زد، شاید دستی از دور بیاید وغذایی مانده، استخوانی جا مانده در ظرف یا تکه‌های گاززده برایش بیاورد، نایی برایش نمانده اما جثه بزرگ و موهای کثیفش بچه ها را می ترساند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از فارس، حضور سگ های ولگرد موضوعی است که این روزها نه تنها تصویر تبریز را از لحاظ منظر شهری مخدوش کرده، بلکه موجب نارضایتی و نگرانی شهروندان از تبعات و خطرات پرسه این حیوانات در سطح شهر شده است، امری که چندان از سوی سازمان های متولی چون شهرداری مورد توجه قرار نمی گیرد.
 
این روزها شاهد تجمع سگ های ولگرد در خیابان هایی مانند اشرفی لاله، رسالت، یاغچیان،مرزداران، راه آهن،  میدان جهاد حتی وسط شهر تبریز میدان فجر و البته بسیاری دیگر از مناطق شهر تبریز هستیم که باعث ناراحتی بسیاری از هموطنان شده اند، سگ های در طرح و رنگ های متفاوت که آزادانه در سطح شهر پرسه می زنند و علاوه بر برهم زدن منظر شهری، احتمال خطرات جانی و بهداشتی را برای شهروندان نیز افزایش داده اند.
 
▪️وجود سگ های ولگرد در محوطه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
 
در همین خصوص تعدادی از شهروندان تبریزی اعلام کرده اند مدتی است که در خیابان اقبال آذر رسالت، جایی که هم دبستان بنت الحسین شاهد، هم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نیز هنرستان میرک قرار دارد، پر از سگ های ولگردی شده است که رفت و آمد کودکان، والدین و حتی افراد شاغل در این محیط های آموزشی را دشوار کرده است.
 
▪️عدم توجه شهرداری به موضوع جمع آوری سگ های ولگرد
 
یکی از این شهروندان می گوید: با وجود تماس های مکرر از طرف کانون با شهرداری برای جمع آوری این سگ های ولگرد، همچنان تعداد زیادی از آنها در محوطه فضای سبز کانون و محله پرسه می زنند که علاوه بر خطر حمله این جانوران به کودکان و رهگذران، از نظر بهداشتی نیز برای محیطی که کودکان در آن رفت و آمد می کنند، خطر آفرین است.
 
 
▪️پرسه سگ های ولگرد در مسیر رفت و آمد دانش آموزان به مدارس
 
یکی دیگر از ساکنان  منطقه رسالت تبریز نیز در روزهای گذشته که وقتی برای انجام امور تحصیلی دخترش به مدرسه شاهد بنت الحسین مراجعه کرده بود، با صحنه ای روبرو می شود که باعث شده وی هر روز با وجود مشغله های متعدد برای رساندن فرزندش به مدرسه و سپس کانون پرورش فکری شخصاً با وی برود.
وی در همین خصوص به خبرنگار فارس می گوید: هنگامی که از مدرسه دخترم برای رفتن به کانون پرورش فکری خارج شده بودیم، با یورش چند قلاده سگ سرگردان مواجه شدیم و اگر رهگذران و ماشین های عبوری از محل برای گذشتن ما از این فاصله چند متری کمک نمی کردند، مشخص نبود سرانجام کار ما با این سگ های ولگرد به کجا می انجامید.
 
این مادر مضطرب بواسطه نگرانی از سلامت فرزند خود و دیگران دانش آموزان منطقه ادامه می دهد: با چنین شرایطی مشخص نیست اگر والدین دانش آموزان کودکان خود را همراهی نکنند، چه خطراتی متوجه آنها خواهد بود و انتظار داریم سازمان ها و نهادهایی که مسوول جمع آوری این سگ های ولگرد هستند، با عمل به وظیفه خود، خیل مادران و پدران دانش آموزان و دیگر ساکنان منطقه و شهروندان را از این دل نگرانی رها کنند.
 
 
▪️به وضعیت سگ‌های ولگرد سطح تبریز رسیدگی شود
 
رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در این باره می گوید: کمیته مدیریت حیوانات شهری در کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر ایجاد شده و افرادی هستند که در این زمینه با علاقه فعالیت می‌کنند.
 
عبدالله تقی‌پور در همین زمینه خاطر نشان کرده است: نیاز است تا به وضعیت سگ‌های ولگرد رسیدگی شود، چراکه با رسیدن فصل سرما و کوتاه شدن روز‌ها، حضور این حیوانات در سطح معابر و محلا مختلف، موجب ایجاد ترس در شهروندان و به خصوص کودکان محصل می‌شود.
 
▪️شرایط رسیدگی به سگ‌های ولگرد در تبریز مناسب نیست
 
محرم محمدزاده عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این کمیسیون با بیان اینکه شرایط رسیدگی به سگ‌های بلاصاحب در تبریز مناسب نیست، اظهار داشته است: مردم از حضور گله‌ای سگ‌ها در مناطق مسکونی گله‌ مند هستند که باید به این موضوع از نظر کارشناسی رسیدگی کرد.
 
وی با بیان اینکه نگهداری سگ‌ها در پناهگاه‌ حیوانات به‌صورت‌ گله‌ای کاری اشتباه و منسوخ است، گفته است: باید فکری اساسی برای ساماندهی‌ سگ‌های  بلاصاحب کرد‌ چرا که با توجه به تجربیات موفق سایر شهر‌‌های دنیا در ساماندهی‌ سگ‌های بلا‌صاحب همچون استانبول، شهرداری ‌می‌تواند از این تجربیات برای ساماندهی این معضل استفاده کند.
.

 
محمدزاده با اشاره به اینکه در ساماندهی‌ سگ‌های بلاصاحب‌ باید دقت کرد، تصریح کرده است: این حیوانات نباید در شرایط غیراستاندارد زنده‌گیری و نگهداری شود و باید در عین ساماندهی مراقب حیوانات نیز باشیم و هدف ما در ساماندهی‌ سگ‌های بلاصاحب کار اصولی است به گونه ای که هم مردم راضی باشند و هم خطری سگ‌های ولگرد را تهدید نکند، یادآور شد: شهرداری باید روشی برای مدیریت سگ‌های بلاصاحب پیدا کند.
 
 
▪️دهکده سگ‌های بلاصاحب ایجاد شود
 
غلامحسین مسعودی‌ریحان دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه موضوع سگ‌های بلاصاحب امروز در تبریز کاملا مشهود است، ادامه داد: شهروندان وقتی  حضور سگ‌ها را در شهر مشاهده می‌کنند نسبت به عملکرد شهرداری و شورا بدبین‌ می‌شوند.
 
وی افزود: باید دید در ایران شهری وجود دارد که موفقیتی در خصوص سگ‌های بلاصاحب کسب کرده باشد یا خیر، می‌دانیم هیچ شهری نتوانسته در این زمینه موفقیت مناسبی داشته باشد.
 
مسعودی‌ریحان با بیان اینکه باید با شهر‌های همجوار هماهنگی و همکاری داشته باشیم، خاطرنشان کرد: با مدیران شهری شهر‌های همجوار صحبت کنیم تا تفاهم‌نامه‌ای امضا شود که دهکده سگ‌های بلاصاحب ایجاد شود و خدمات نگهداری و عقیم‌سازی در این مجموعه ارائه گردد.
 
زمانی که ظرفیت پناهگاه پردیس تکمیل شد، سگ‌های ولگرد را از تبریز دورسازی می‌کنیم!
 
قربانیان معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز نیز در این جلسه گفته است: از سال ۹۲ شهرداری تبریز با پناهگاه پردیس قرارداد داشت که به تازگی مدت زمان آن به اتمام رسیده‌ است و تصمیم بر این شده با شرکتی همکاری شود که فیستول‌های بیهوشی تولید می‌کند تا در زنده‌گیری سگ‌های ولگرد استفاده شود.
 
وی با بیان اینکه تا جایی که پناهگاه پردیس ظرفیت نگهداری سگ‌ها را دارد آنها را به این پناهگاه تحویل می‌دهیم، تصریح کرده است: زمانی که ظرفیت پناهگاه تکمیل شد، سگ‌های ولگرد را از تبریز دورسازی می‌کنیم!
 
معاون خدمات شهری شهرداری تبریز تصریح کرده است: به‌زودی طرحی از طریق پناهگاه حیوانات پردیس به شهرداری ارائه می‌شود تا حیواناتی که زنده‌‌گیری می‌شوند در این مرکز عقیم‌سازی، انگل زدایی و در کانون‌های مشخص شده رهاسازی شود.
 
▪️مخالف استفاده از فیستول‌های بیهوشی با دوز‌ بالا هستیم
 
مدیر پناهگاه حیوانات پردیس در این جلسه با اعلام اینکه ۵۰ هزار نفر حیوان دوست در تبریز وجود دارند و آنها در اداره پناهگاه همکاری ‌می‌کنند، گفت: مخالف استفاده از فیستول‌های بیهوشی با دوز‌ بالا هستیم اما در بحث عقیم‌سازی و انگل زدایی همکاری می‌کنیم.
 
‌ژیلا پورایرانی افزوده است: تمام تلاش ما کمک به تبریز و بالا بردن نام آن در دنیا است زیرا امروز تبریز به عنوان شهری که فرهنگ حیوان دوستی در آن وجود دارد در دنیا شناخته شده است.
 
بنظر می رسد شهرداری تبریز قبل از شروع فصل سرما باید تصمیم جدی برای جمع آوری این سگها بگیرد چون نه تنها تصویری نامناسب از لحاظ منظرهای شهری ایجاد می کند، بلکه احتمال خطراتی چون حمله این حیوانات ولگرد به شهروندان و انتقال بیماری خطرناکی چون هاری را نیز بالا می برد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5792

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.