21
استاندار آذربایجان‌شرقی:

موضع‌گیری امامان‌جمعه شمال‌غرب درباره قره‌باغ منطبق بر سیاست دولت است

  • کد خبر : 5922
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۶:۱۵
موضع‌گیری امامان‌جمعه شمال‌غرب درباره قره‌باغ منطبق بر سیاست دولت است
استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه ایران از هیچ تلاشی برای میانجیگری و صلح بین باکو و ایروان کوتاهی نمی‌کند، گفت: موضع‌گیری حکیمانه اخیر امامان جمعه محترم منطقه شمال‌غرب درباره مناقشه قره‌باغ بر سیاست خارجی دولت منطبق است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، درگیری نظامی بین جمهوری های آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ از ششم مهرماه آغاز شده که نواحی مرزی آذربایجان شرقی در شهرستان خداآفرین متاثر از جنگ بین دو کشور همسایه است.
 
در روزهای گذشته افزون بر ۳۰ فروند راکت خمپاره جنگ در قره باغ به مناطق روستایی شهرستان خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در مجاورت میدان جنگ اصابت کرده است.
 
 
نظرتان را در مورد مناقشه قره باغ و درگیری بین جمهوری های ارمنستان و آذربایجان بفرمایید؟
 
موضع رسمی کشور ما توسط وزارت امورخارجه بیان می شود که در این خصوص نیز سخنگوی این وزارت خانه به صراحت اعلام موضع کرده است.
 
جمهوری اسلامی ایران بر اساس مبانی معقول و منطقی، به «تمامیت ارضی» همه کشورها از جمله جمهوری آذربایجان احترام می‌گذارد.
 
این امر یکی از اصول منشور سازمان ملل متحد است و کشور ما نیز از ابتدای درگیری قره باغ، بر احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و حل و فصل مناقشه از طریق مذاکره تاکیده کرده است، زیرا معتقدیم در این بحران، راه‌حل های نظامی کارساز نبوده و برخلاف مصالح مردم دو کشور و امنیت منطقه است و یقینا مردم بازنده اصلی درگیری ها خواهند بود.
 
همانطور که می دانید در این باره ۴ قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل نیز تصویب شده و در آنها، خروج از مناطق اشغال شده جمهوری آذربایجان، برپایی تمامیت ارضی آن و بازگشت به مرزهای بین‌المللیِ شناخته شده، ضروری دانسته شده است.
 
همه اعضای سازمان ملل باید به این اصول گردن بنهند و امیدواریم با بازگشت آوارگان و برقراری صلح، همه ساکنین اصلی آن مناطق، از همه نژادها ، ادیان و زبان ها، در کنار هم با صلح  و صفا زندگی کنند.
 
این درگیری چه تاثیری بر استان آذربایجان شرقی داشته و تاکنون چه کارهایی را برای جلوگیری از تاثیرات سوء آن انجام داده اید؟
 
جمهوری های آذربایجان و ارمنستان همسایگان ما هستند و مشکلات آنها، کشور ما را نیز متاثر می کند. همان طور که در ابتدای این جنگ در دهه هفتاد شمسی این موضوع اتفاق افتاد و ایران کمپ های آوارگان جنگ قره باغ را برپا نموه و به آنها کمک کرد.
 
در درگیری های اخیر نیز خمپاره ها و گلوله هایی به روستاهای مرزی ما اصابت کرده و علاوه بر  وارد آمدن برخی خسارات، آرامش و امنیت کشاورزان ما را در فصل برداشت محصول، برهم زده است، از این رو طی نامه و یاداشتی به وزارت امور خارجه و مبادی زیربط، به جد خواسته ایم که از این نقض حریم ها جلوگیری شود.
.

 
همچنین دیروز نیز اعضای کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای پیگیری امور به مناطق مرزی سفرکردند و در شورای تامین آذربایجان شرقی با حضور این عزیزان، جوانب مسئله را بررسی کردیم: اصابت این گلوله ها حتی اگر سهوی نیز باشد، به شدت محکوم می شود و نباید تکرار شود.
 
نظرتان را در خصوص موضع گیری امامان جمعه استان های شمال غرب در مورد مناقشه قره باغ  نیز بفرمایید؟
 
در همه دنیا در کنار دیپلماسی رسمی، یک دیپلماسی عمومی نیز وجود دارد؛ مردم ما با جمهوری آذربایجان اشتراکات زیادی در دین، مذهب، تاریخ و فرهنگ دارند که به ندرت در میان دو کشور، چنین قرابت هایی دیده می شود.
 
نمایندگان ولی فقیه در شمال غرب نیز افرادی صاحب نظر، از السابقون انقلاب و از گروه های مهم مرجع هستند، لذا بر اساس وظیفه دینی و انسانی خود، موضع گیری بسیار منطقی و حکیمانه ای در این باب داشتند و آزادی سزمین های اشغالی را توسط خود مردم جمهوری آذربایجان، بدون دخالت قدرتهای فرامنطقه ای خواستار شدند و این اقدام را حق مشروع مردم جمهوری آذربایجان دانستند.
 
دیدیم که این موضع گیری مطابق بر سیاست خارجی کشور نیز بوده و سخنگوی وزارت امور خارجه و دولت نیز همین سخنان را تکرار کردند، اما متاسفانه عدۀ بسیار قلیلی به بیانیه امامان محترم جمعه شمال غرب تاختند و قلب مردم مومن و دوستداران این بزرگواران, بویژه ارادتمندان حضرت آیت الله آل هاشم را جریحه دار کردند، باید همگان همواره حریم این بزرگواران را رعایت کنند.
 
در پایان لازم است تاکید  کنم که ما با جمهوری ارمنستان  دارای تاریخ طولانی مشترک و روابط خوب هستیم. ما هموطنان ارمنی داریم که به عنوان جزیی از ملت ایران، در روزهای خوشی و سختی در کنار هم بوده ایم  و این نمونه خوبی از همزیستی است.
 
ما نمی‌خواهیم نه ارمنی‌ها و نه آذربایجانی‌ها در قره باغ تلفات بدهند؛ اساساً این درگیری مذهبی نیست بلکهاختلافی سرزمینی و جغرافیایی است که راه حل آن جنگ نیست و باید از طریق دیپلماتیک حل شود.
 
امیدواریم با برقراری صلح در قره باغ، مسلمانان و مسیحیان در امنیت و صلح با هم زندگی بکنند جمهوری اسلامی نیز از هیچ کمکی برای میانجی‌گری و صلح بین این دو کشور همسایه دریغ نخواهد کرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5922

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.